Bekijk JOUW® op

Blog

Terug naar overzicht

BLIJF LEREN, BLIJF GROEIEN

9 oktober 2015

“The best things we know and love started as tiny things”. Deze quote komt van Joel Gascoigne, CEO van Buffer, een social media-dashboard. Hij schreef een post over het belang van klein beginnen met nieuwe projecten.

Door: Paula Buit

Joel Gascoigne maakt een aantal goede punten over hoe gemakkelijk het is om het harde werken en hoe lang het duurde om tot het succesvolle eindpunt te komen, te vergeten. Dit is een uitdaging voor velen van ons, zeker als je het eindproduct zichtbaar voor je hebt. Het is ook moeilijk te begrijpen hoe de continue groei van producten en merken bijdragen aan de vitaliteit van bedrijven en waar ze nu staan.

Bijna iedereen kent wel het verhaal van Richard Branson en het merk Virgin. Hij probeert momenteel om ruimtereizen met Virgin Galactic te realiseren, maar Branson begon ooit met een magazine genaamd Student. Of neem het succes van Marktplaats, dat inmiddels 15 jaar bestaat en nu de grootste Nederlandse website is. Ook dit is ooit is begonnen met de aankoop van Marktplaats online in 1999, (een hobby platform met enkele advertenties met overbodige spullen van de bedenker zelf), door kringloopketen Het Goed. En inmiddels in handen van het Amerikaanse Ebay.

Een terugblik op de evolutie van dit bedrijf. Hoewel design en uitstraling uiteraard niet alleszeggend is, geeft het wel inzicht in de continue aanpassing aan behoeften van doelgroepen, learnings en bijsturing.

1999 Marktplaats

 2003 Marktplaats


2015 Marktplaats

Het creëren van waardeproposities is een eerste stap op weg naar het optimaal aansluiten bij de behoefte van jouw doelgroepen. Ja, inderdaad in meervoud; doelgroepen. Er zijn verschillen tussen je klanten, ook al ogen ze in eerste instantie als een homogene groep. In termen als pijnpunten, taken en voordelen. En voor elk van die verschillende doelgroepen (persona’s) probeer je als ondernemer waarde toe te voegen. Die waardetoevoeging wordt krachtig samengevat in een propositie. Deze propositie fungeert als soort ‘guiding principle’ en stuurt de inhoud, toon en stijl van de communicatie die je vervolgens ontwikkelt voor jouw doelgroep.

We hebben grote ambities en willen dat ook zo snel mogelijk bereiken. Succes is echter waarschijnlijker als we op kleine schaal starten en continu blijven leren en groeien. Laten we starten!



Paula Buit, #creatiefdenker (1974) verbindt als merkstrateeg bij JOUW® bureau mensen en merken aan elkaar om op duurzame wijze het beste van en voor relaties naar buiten te brengen.

 

TOP