Bekijk JOUW® op

Blog

Terug naar overzicht

Coole tools voor content marketeers

4 januari 2016

Bedrijven die écht werk maken van hun contentstrategie hebben niet alleen een goede contentformule en -planning, maar maken veelal ook gebruik van handige (online) tools voor contentcreatie en het verzamelen en bewerken van goede artikelen, blogs en posts. Vaak wordt daar wat te makkelijk over gedacht.

Door: Frank Sorée

Iemand krijgt het beheer van de website en sociale kanalen in zijn of haar maag gesplitst, zónder dat er enig bewustzijn is over a: hoe belangrijk het is en b: hoeveel tijd het kan en mag kosten. Een nieuwtje of een update ziet er immers (uiteindelijk) ook vrij compact uit. Wel; ben jij dagelijks of wekelijks bezig met het vinden, verzamelen en bewerken van goede content, dan hebben we speciaal voor jou een aantal handige tools op een rijtje gezet. Waarmee dat werk nóg een stuk leuker én bovenal: makkelijker wordt. Probeer maar eens:

#1 Feedly: voor inspiratie
Als je ín en rondom je vakgebied van alles op de hoogte wilt zijn en ook nog eens op zoek bent naar inspiratie voor leuke artikelen, blogs, verwijzingen of social posts, dan moet je in de gelukkige omstandigheid zijn dat je werkgever het prima vindt dat je hier een uur of twee, drie per dag mee bezig bent. Het bezoeken en afstruinen van al die websites, immers, kost nou eenmaal tijd. Sta je onder een wat hogere werkdruk en wil je tóch overal van op de hoogte zijn? Maak dan een account aan op Feedly.com.

Feedly is een ideale tool om -in rubrieken en thema’s die je zélf kiest en organiseert- op één plek ál die websites in de gaten te houden. Feedly maakt er een overzichtelijke tijdlijn van, geeft aan wat “hot” is, stelt je in staat artikelen te bewaren en heeft ook een pro-versie. Die is ook erg leuk hoor, want: sneller, completer en met nóg meer functionaliteiten. Maar geloof me: de gratis versie is al méér dan de moeite waard. Bij ons op ’t bureau wordt-ie dagelijks gebruikt. En we zien meer-en-meer opdrachtgevers er mee werken. Neem maar eens een kijkje op Feedly.com

#2 Pocket: voor later
Heb jij dat ook wel eens? Dat je iets ziet en denk: moet ik later nog even lezen. Tot voor kort mailde ik mezelf een link naar dat betreffende artikel. En tegelijkertijd was ik bezig meer grip en rust in mijn mailbox te krijgen. Mijn collega Paula, lachte en: tipte me op Pocket. “Als je iets vindt dat je later wilt bekijken, dan plaats je het in Pocket”.

Pocket is echt geweldig. Even een account aanmaken en je bent kláár voor de toekomst. Pocket is de meest uitgebreide tool voor het beheren van (online) artikelen op één plaats! Ongeacht of je nu vanuit je browser, vanaf je mobiel of een tablet werkt óf vanuit één van de 1.500+ gekoppelde apps (zoals Twitter, Flipboard, Pulse) iets opslaat, álle artikelen zijn voor jou nu vanuit dezelfde bron op élk apparaat beschikbaar. Je hebt niet eens een internetverbinding nodig...

Pocket is in 2007 opgericht en kent meer dan 17 miljoen gebruikers, die inmiddels meer dan 1 miljard items hebben opgeslagen. Kortom: geen eendagsvlieg. Probeer maar eens: getpocket.com

JOUW_Pocket.jpg

 #3 IFTTT: voor gemak
Nóg een tool die je veel tijd kan schelen. Sterker nog: IFTTT.com (If This Then That) kan zo’n beetje je héle leven automatiseren, écht geloof me, duik er maar eens in. In de basis echter, is deze tool ook al erg handig als je sommige routines vaak herhaalt. IFTTT koppelt een ongekend groot aantal tools voor je, waarbij je zelf “in charge” bent over de uit te voeren opdracht. Ook kun je kiezen uit een enorme bibliotheek aan “recipes” waarin andere gebruikers handige IFTTT recepten voor je hebben klaargezet.

Zoals gezegd: dat gaat véél verder dan waar dit artikel voor bedoeld is. Zo kun je jezelf een bericht laten sturen voordat het gaat regenen. Of álle Facebook foto’s waarin je getagged wordt, automatisch laten opslaan op je mobiele telefoon. Kijk maar eens in die bibliotheek, je zult versteld staan. Voor contentmarketing zijn er ook talloze recepten. Automatisch Tweeps toevoegen aan een van je Twitter-list áls ze een specifieke hashtag gebruiken. Je Google Calendar gebruiken om automatisch (!) Facebook berichten te plaatsen. Elke Twitter mention automatisch opslaan op je Google Drive. Je Instagram foto’s automatisch ook plaatsen op Flickr.com, Tumblr of Facebook.

Ach, werkelijk, de mogelijkheden zijn enorm. Te veel misschien wel. Denk daarom vóórdat je aan de slag gaat eerst wát je zou willen automatiseren. En ga dáár dan specifiek naar op zoek, óf: maak je eigen recept. Echt leuk hoor! Check: IFTTT.com

#4 Compfight: voor gratis ;)
Om te beginnen: “Nee. Je mag géén plaatjes die je op het internet vindt, gewoon gebruiken voor je eigen website, blog of sociale kanalen.” Simpelweg omdat er meestal een fotograaf is die daar de rechten over heeft. Omdat hij of zij er nou eenmaal tijd in heeft zitten. Én: er ervaring voor heeft op moeten doen, heeft moeten investeren in een opleiding, apparatuur, etcetera. Tóch is het pakken en plakken van plaatjes die op Google tevoorschijn komen iets wat heel veel mensen, zelfs marketeers best normaal vinden. Wel; we hebben een aantal oplossingen:

  1. “Omgekeerd zoeken”. Je kunt sinds 2013 dat plaatje uploaden bij Google (nu ook voor mobiel!) en er op die manier achter komen wie de maker is. Je kunt dan contact opnemen om te vragen of je het plaatje mag gebruiken. Ook handig trouwens, wanneer je een beeld zoekt in een andere afmeting of resolutie. http://images.google.com (niets typen, maar met het fototoestel pictogram een beeld kiezen)
  2. “Foto’s kopen”. Je kunt een abonnement nemen op één van de vele stockfoto-websites die er zijn. Zoals ThinkStock.com, bijvoorbeeld. Daar kun je naar hartelust zoeken op keywords en de plaatjes uitkiezen die je wilt gebruiken. Soms betaal je per foto, maar je kunt ook kiezen voor een all-in abonnement. Dan mag je vaak zo veel en vaak pakken wat je wilt. Handig voor grootverbruikers zoals wij :-)
  3. “Rechtenvrij zoeken”. Ondanks dat ze je dat wél doen geloven, doe je dat niet op Russische websites. Wel via sites als Compfight.com. Die hebben een zoekmachine gemaakt voor de foto-community Flickr.com. En in je zoekopdracht kun je aangeven of je wilt filteren op “rechtenvrij" of “some rights reserved”. De fotografen die hier géén probleem van maken, hebben hun afbeeldingen gemarkeerd als “Creative Commons” waardoor ze wél de auteursrechten behouden, maar tóch toestemming geven werk te verspreiden en te delen. Soms zelfs werk te bewerken.

Wel; maak een goede keuze. Of anders: maak goede eigen foto’s. Of kies een goede fotograaf. Tips genoeg, hier!

#5 Powtoon: voor filmpjes
Je leest, ziet en hoort het overal: videocontent werkt als een tierelier. Is ook écht een leuke vorm van content om mee bezig te zijn. Als je een beetje handig bent, kun je met je iPhone en iMovie al snel een cool filmpje maken waarmee je de bezoekers van je website of Facebook fanpage leuk kunt vermaken. Als je niet zo handig bent, maar wel wilt is er een online tool: powtoon.com

Die beloven: "We provide all the animation tools you’ll ever need to immediately begin creating your own professional-looking animated explainer videos and animated presentations.”. Je hoeft er niet eens voor te betalen, trouwens. Wel als je wat méér functionaliteiten wilt natuurlijk, maar da’s vaak zo met online software. Met Powtoon maak je snel en makkelijk filmpjes, animaties, social clips, product demo’s, bedenk het maar. Er zijn templates voor business, marketing&sales, educatie en meer.

Eenmaal naar de zin kun je het filmpje exporteren en er vervolgens mee doen wat je wilt. Er zijn meer tools die je helpen, maar meestal ben je dan niet zo vrij om te doen en laten wat je wilt. Goede zet van Powtoon. Alhoewel de interface mij persoonlijk niet aanspreekt, kun je in een uurtje een leuke clip maken, voiceovers en muziekjes toevoegen. Ook een account maak je aan in no-time. Laat je maar eens inspireren, voorbeelden vind je op: www.powtoon.com


 Heb jij coole tools voor contentmarketing? Handige websites waarmee je je werk makkelijker maakt? Ik vind het leuk als je die met ons zou willen delen. Alvast dank, Frank.


JOUW_Frank_Soree_schaduw_clip.png
Frank Sorée
, #whyguy (1970) is met zijn "communicatie kindjes” JOUW® bureau en VORMSHOP™ 25 jaar actief in de wereld van marketing, innovatie, communicatie en creatie. Daarnaast is hij overmatig nieuwsgierig naar ontwikkelingen op het gebied van technologie, gadgets en design.

TOP