Bekijk JOUW® op

Blog

Terug naar overzicht

Een nieuwe kijk op ondernemen: vertrouwen

7 april 2016

De Trendrede 2016 schets de nieuwe tijd die voor ons ligt. Het is een kado voor inwoners, werkgevers, ondernemers en bestuurders in Nederland.

Wat de Trendrede inhoud?
Jaarlijks kaderen en clusteren een aantal Nederlandse toekomstdenkers de actualiteit in drie grote overkoepelende thema’s. Dit jaar zijn de thema’s van de Trendrede:
1) Een maatschappij in verzet
2) De zoektocht naar grip en
3) Het bouwgesprek voor een samenleving.

Hiermee willen de initiatiefnemers Nederland stimuleren om gefundeerd vooruit te zien.

In dit artikel leggen we de Trendrede 2016 naast een nieuwe kijk op ondernemen. Aan de hand van overkoepelende thema’s uit de TrendRede denken we na over de mogelijke impact op het handelen als ondernemer.

Grip
Grip is het woord voor 2016. We zijn hem kwijt. In de bestaande systemen vallen grote gaten, aldus de schrijvers van de Trendrede. De bewijslast in retailland is flink voorhanden; begin dit jaar gingen Perry Sport en Aktiesport failliet, in 2015 zijn V&D, DA Detailgroep en Miss Etam bekende namen die niet het tij konden keren. De reden hiervan? Veranderend consumentengedrag, te weinig inspelend op de wensen en behoeften van het individu? Vertrouwen is een belangrijk aspect voor organisaties en merken. Kleiner (lokaler) en flexibeler heeft de toekomst, geeft de TrendRede aan. Maar hoe organiseer je dat als organisatie?

Consumenten zijn meer dan ooit op zoek naar het unieke, eigene in de relaties die ze aangaan. En die relaties belonen ze met hun klandizie (en transacties). Simon Sinek werd beroemd door zijn ‘Start with Why’. Wat is het bestaansrecht van jouw organisatie? Het is soms lastig om de WHY te formuleren, maar het antwoord op de waarom-vraag kan fungeren als een verbindende factor met jouw doelgroepen. Hier ligt een rol voor reclamebureaus zoals JOUW® bureau, het helpen creëren van een goed fundament voor de identiteit van een organisatie. Om betekenis te kunnen geven aan de activiteiten van een organisatie. Vervolgens kun je dit doorvertalen in een heldere communicatiestrategie om de binding met je doelgroepen te verstevigen. Door middel van een waardepropositie passend bij de doelgroep. Door middel van relevante en creatieve campagnes. Betekenis zorgt voor meer grip.

Samenhang
De komende jaren staan in het teken van ongekende mogelijkheden, met name door technologische vooruitgang. In plaats van alles zelf te doen schakelen we een open netwerk van specialisten in, geeft de TrendRede aan. Organisaties zullen uit hun comfortzone moeten stappen. Het doel is het belangrijkste, niet het bestaande systeem. Door deze nieuwe samenwerkingsvorm groeit de creatieve ruimte. Creatieve ruimte die ons stimuleert om ons business model, strategische thema’s of onze positionering nog eens kritisch onder de loep te nemen.

Daarnaast voelen we ons steeds meer comfortabel met technologie die ons ‘kent’, en die zich aanpast aan onze behoeften. Naarmate technologie meer ingebed wordt in ons leven, wordt echter ook de menselijke factor belangrijker. Het vertrouwen in systemen en grote organisaties is weg. Het komt steeds meer aan op vertrouwen in mensen.

Vertrouwen
De kern van jouw verhaal en de eerste bouwsteen voor een langdurige, gelijkwaardige relatie met jouw doelgroep. Creëren van persoonlijke cirkels van vertrouwen. Daar gaan we samen aan bouwen.

We zijn benieuwd naar JOUW® DNA. Bel 038 423 11 11 of mail naar info@jouw.nl



Paula Buit, #creatiefdenker (1974) verbindt als merkstrateeg bij JOUW® bureau mensen en merken aan elkaar om op duurzame wijze het beste van en voor relaties naar buiten te brengen.

 

TOP