Bekijk JOUW® op

Blog

Terug naar overzicht

Heineken + 007: met twee biertjes richting de lunch

25 september 2015

Voor mij voelt het elke 2-3-4 jaar weer als een feestje: de release van een nieuwe 007.

Door: Frank Sorée

Grote merken als Omega, Aston Martin, Bollinger en Sony (om er maar een paar te noemen) beginnen al ruimschoots vòòraf met het commerciële circus. En zelfs dát vind ik een feestje. Er zijn volop slechte commercials en acties, maar de 007-partners pakken traditiegetrouw altijd kwalitatief en geheel in lijn met de films hoogwaardig uit.

Niet alleen rondom de films, maar ook ín de films (sluikreclame. In “het vak” noemt men het liever: product placement). We kunnen (en mogen) zeuren over irritante reclame wat we willen, maar James Bond houdt zijn merk sterk met krachtige reclames door andere sterke merken. Slim.

Vandaag verscheen de nieuwe 007 tv-commercial van Heineken. Niet op tv, natuurlijk. Maar op Facebook. En daar gaat-ie als een malle. Het filmpje is vanzelfsprekend vergeven van typische Bond-onwaarschijnlijkheden, die het in mijn ogen -net als de films zelf- juist zo leuk maken. Zoals het dienblad met bierflesjes. Zagen we zoiets niet al eens eerder?

Spectre, het 24e James Bond-avontuur draait vanaf 29 oktober in de Nederlandse bioscopen. Heineken is de enige Spectre-partner die een commercial heeft gemaakt met Daniel Craig. En dit is 'm. 'Lunch?': 

 


Nog even tijd voor -en zin in- wat 007 reclame’s uit het verleden? Er is zóveel te vinden! Als je iets vindt wat wij misschien hebben gemist: Ja, stuur maar door! Graag! Tot die tijd is dit JOUW® top 10 (in willekeurige volgorde, dat wel):

1997 - Visa Card
Je komt er niet zomaar in, MI6. En als je dan éindelijk bij de MI6 "Tea and cake shop” bent, heb je níets aan een license to kill.

2013 - Aston Martin DBS
Niet vanwege de special effects, mooie vrouwen of humor. Wel vanwege de klasse en elegantie. En: omdat James Bond geen James Bond is zónder Aston Martin.

2006 - Citroën C6
Met een Citroën wordt Sean Connery dus jonger en jonger en jonger. En ik maar denken dat die man méér vrouwelijke fans kreeg naarmate hij “rijper” werd.

90’s - Pepsi Max
James Bond maakt niet zoveel indruk op X-treme sport knullen. Totdat…

2001 - 7up
“What would James Bond do?” Leuke 7up commercial van John Frankenheimer.

1997 - Nintendo 64
#HILARISCH

80’s - Volkswagen Beetle
Roger Moore heeft ruzie met zijn DeLorean. Gelukkig heeft hij (via een jaren-80 smartwatch!) nog een auto achter de hand...

1998 - Heineken
“Bond, James Bond”. Is iedereen James Bond?

2003 - Visa Card
Pierce Brosnan en het Chinese model Zhang Ziyi maken een spannend ritje door Bangkok. “Mr Bond?”.

2012 - Coke Zero
"Unlock The 007 In You”. PaadapadaaPadaDaaaa… Taadadaa!

Daar bedacht het cola merk ook een leuke challenge bij. "Unlock the 007 in you. You have 70 seconds!”. Check:


En… wat is jouw favoriet?



Frank Sorée, #whyguy (1970) is met zijn "communicatie kindjes” JOUW® bureau en VORMSHOP™ 25 jaar actief in de wereld van marketing, innovatie, communicatie en creatie. Daarnaast is hij overmatig nieuwsgierig naar ontwikkelingen op het gebied van technologie, gadgets en design.

TOP