Bekijk JOUW® op

Blog

Terug naar overzicht

Social Timing - facts & stats Q3 2015

29 september 2015

Heb je je sociale media nét een beetje op orde (denk je) qua profielen en bedrijfsinformatie. En lukt het je om af en toe eens zo’n onmisbaar product of dienst te pushen of beter nog: je woensdagmiddag aanbieding, lees en hoor je plots “dat je het nog steeds niet helemaal goed doet.”

“Dat je er beter een contentformule op los kunt laten”. En: “moet gaan denken als een uitgever of zenderbaas”. Tja, dat is nou eenmaal zo. Had je overigens ál die jaren met je advertenties, commercials, websites, per-post-verstuurde-nieuwsbrieven en ook die mooie bedrijfsfilm en dat rek vol folders en factsheets moeten doen. Nú, maar ook in de 80’s en 90’s.

Er is wat dat betreft gelukkig niets aan m’n vak veranderd de afgelopen 25 jaar. Nog steeds draait communicatie om relevantie. Ontvanger georiënteerd, dus. Niet om roep-toeteren.

Wat wel mooi is dat je als organisatie, marketingafdeling of merk tegenwoordig meer kanalen tot je beschikking hebt. Dat je afnemers of fans je ook de gelegenheid geven om met ze te communiceren, omdat ze je volgen op een of meerdere kanalen. Als dat je sociale kanalen zijn moet je dat maar als een groot voorrecht beschouwen. Mensen die je daar op eigen initiatief zijn gaan volgen hebben simpelweg een abonnement op je medium genomen. Hoe mooi is dat?

Niet zo mooi om te zien dus, als bedrijven daar niets of niet iets goeds mee doen, vind ik als marketeer. Doodzonde. Heb je 5k+ aan Facebook fans en laat je een jaar (!) niets van je horen? En je dan tóch afvragen: “hoe je je online vindbaarheid kunt verbeteren?”. En “of we niet eens een actie op de website moeten zetten?”.

Tegelijkertijd begrijp ik dat het lastig is. Maar goed; je hebt het er maar mee te doen. En: cheer up: ook de fax, voicemail en email heb je in je bedrijf onder controle gekregen, toch? Geef toe: was in het begin ook even wennen, qua afspraken maken, wie-doet-wat. Dat soort dingen. En anders zoek je (tijdelijk) even hulp van buitenaf.

Voor een heel mooie groep relaties mogen wij al jaren waarde toevoegen in “traditionele” on- en offline communicatie. Van strategie via tactiek naar prachtige projecten, die stuk voor stuk moeten uitblinken in het bereiken van doelstellingen. Of overtreffen. Zes jaar geleden bedacht in de content start-up BUZZ’m om dat ook op het gebied van contentstrategie, conceptmanagement en contentcreatie te doen.

Toegegeven: dat is nu achterhaald. Want contentmarketing is géén losstaande maar juist een íntegrale schakel in de keten van online en offline merkstrategie - communicatiestrategie - online marketing - actiemarketing. Met JOUW® bureau mogen wij ons -na de samensmelting van deze twee formules begin 2014- voor een sterk groeiende groep relaties buigen over content vraagstukken en kleuren we prachtige trajecten in op het gebied van content creatie, formules, formats, dashboards en alles wat er bij hoort.

En dan kom je er door al die opgetelde ervaringen ook achter wat kans van slagen heeft, social, en wat misschien mínder. Belangrijkste “lat” die als norm geldt voor alles wat je social doet is (én blijft, net als vroeger) “relevantie”. En daarmee mag en moet je gewoon lekker experimenteren. Bedenk rubrieken die passen bij je merk, je DNA (of: ga daar eerst weer eens naar op zoek) en kijk wat het doet. “Agile”, noemen ze dat (zal ik ook eens een artikel over schrijven). Vergroot de dingen die lekker vallen en maak er spin-offs van. En blijf jezelf vooral (snel) vernieuwen en verbeteren. Niet alleen “social", maar ook op je website en in andere “ouderwetse" communicatiemiddelen .

Op je Twitter, Facebook, Linkedin, Instagram kun je naast de reacties op inhoud, rubrieken, terug-volg-tactieken en reageer-policies alles mooi meten. En: het meeste leren van je fans door te weten wánneer je ze bereikt. Of beter gezegd: wanneer ze je boodschap het liefst ontvangen. En er wat mee doen, qua “engagement”. Want daar heb jíj dan weer het meeste aan.

In ons dashboard waarin we samenwerken met onze klanten en álle sociale kanalen van die merken beheren, analyseren, maar ook: taken verdelen, de social inbox organiseren en content creëren, hebben we de onderzoeken van Microsoft eens getoetst. Die (vonden wij vreemd, qua afzender) kwamen met een mooi overzicht van ideale tijden om berichten te plaatsen. De auteur van het artikel, Jeff Marcoux, heeft mooie bronnen: HuffingtonPost.com, SocialMediaExaminer.com en PewInternet.org. Hij schrijft:

"An agile marketing strategy keeps your team connected with your audience, and utilizes the newest technology to communicate with them. You have to set goals, execute, measure, and adjust for success. The benefits of properly communicating with your audience are clear, so check out this infographic for tips on how to keep in touch with your customers in this social landscape, broken down by each platform."

Beste tijden
De infographic vind je hieronder. Samengevat, de beste zakelijke tijden om (relevant!) uit te zenden zijn:

Vanuit JOUW® tool hebben we analyses en rapportages gemaakt op -slechts- een steekproef van de belangrijkste 3 sociale kanalen van 3 van onze opdrachtgevers. (Zal een marktonderzoeksbureau wel wat van vinden, qua onderzoeksmethodiek. Anyway;) Hieronder de resultaten, over een periode van 30 dagen. We zijn het dus niet helemaal met Microsoft eens. Maar: heb je helemaal niets, qua statistieken of gegevens? Dan vind ik bovenstaande een prima schema om eens mee te gaan beginnen! En #agile door te ontwikkelen ;)

  • verstuurde berichten: 364
  • impressies: 4.106.370
  • inkomende berichten: 41.147
  • totaal interacties: 43.278
  • unieke interacties: 35.177
  • potentiële reach: 6.656.000+

Beste dagen: vrijdag, zaterdag, zondag, maandag
Beste dag: vrijdag

Zaterdag en zondag komen in het overzicht/onderzoek van Microsoft niet voor. Is dat omdat er dan geen fans/volgers/consumenten zijn die actief zijn? Of zijn het juist de merken die dan opvallend stil zijn. Ik ben van dat laatste overtuigd. Ik denk niet dat marketingorganisaties hier al op zijn ingericht of hier überhaupt over nadenken. Terwijl het, weet ik uit ervaring, wél makkelijk te organiseren is. En juist op die dagen te scoren is! Met JOUW® tool (en zo zijn er nog wel meer hoor, zoals Tweetdeck, HootSuite) kun je wel aanwezig zijn. Engagement, echter, vereist op die dagen ook échte mensen achter de knoppen. Hierboven zie je dat dat werkt. En hoe… Ben jij er aan toe?


Heb jij ook (aantoonbare) statistieken? Dan ben ik daar heel benieuwd naar! En/of wil je over contentmanagement en -planning en software die je het leven daarbij makkelijk maakt meer weten? Laat het weten. Dan neem ik contact met je op.



Frank Sorée, #whyguy (1970) is met zijn "communicatie kindjes” JOUW® bureau en VORMSHOP™ 25 jaar actief in de wereld van marketing, innovatie, communicatie en creatie. Daarnaast is hij overmatig nieuwsgierig naar ontwikkelingen op het gebied van technologie, gadgets en design.

TOP