Bekijk JOUW® op

Blog

Terug naar overzicht

Waarde Propositie Ontwerp?

17 juli 2015

“Ga jij of all people iets schrijven over boeken?” Euh… Ja. Klopt.

Door: Frank Sorée

Ik ben niet zo’n boekenwurm, maar al vanaf de aankondiging van het boek “Waarde Propositie Ontwerp” stond ik in de startblokken. Deze uitgave komt uit dezelfde hoek als het boek “Business Model Generation” (BMG). Eigenlijk geen boek, maar meer een methodiek of handleiding om kinderlijk eenvoudig je businessmodel in kaart te brengen. Met als doel: innovatie. Of in ieder geval: verbetering of verandering.

 A 2 minute overview of the Business Model Canvas, a tool for visionaries, game changers, and challengers. This method from the bestselling management book Business Model Generation is applied in leading organizations and start-ups worldwide.

Met BMG helpen we onze relaties al jaren om businessmodellen te ontwerpen voor nieuwe producten en diensten of juist het zoeken naar duurzame (sales) proposities en onderscheidend vermogen. Ik kijk met veel plezier terug op de “business design bootcamps” die ik met Inez van der Voet en Gooitske Zijlstra inkleurde bij Mooirivier waarbij we vele tientallen ondernemers en marketeers mochten inspireren en helpen innoveren.

“Duidelijke taal. Ik hou ervan”

Nu is er dus een nieuw boek, “Waarde Propositie Ontwerp”, als vervolg op BMG. Opnieuw niet écht een boek, meer een recept. De auteurs -opnieuw inclusief Gamechanger Alexander Osterwalder - beloven: “Geen tijdverspilling meer aan ideeën die toch niet werken.” Duidelijke taal, ik hou er van.

Zeker als het ook voor 100% wordt waargemaakt. De receptuur dwingt je op logische en rijkelijk geïllustreerde wijze vanaf het eerste hoofdstuk níet te denken aan die fantastische producten en diensten die je hebt, maar neemt je stap-voor-stap mee in de hoofden van je klant. Of beter gezegd: de verschillen tussen al die klanten. In termen als pijnpunten, taken en voordelen. Waardoor je er achter komt dat je nieuwe product in de beleving van verschillende mensen ook verschillende waarden toevoegt. En daar is het in dit boek om te doen.

Want vervolgens word je aangespoord om voor élke van die verschillende persona’s (voor élk van je productgroepen) waardeproposities te ontwerpen. Prototype’s. In de tussentijd vind je in het boek verwijzingen naar de website Strategyzer.com waarop je allerlei vragenlijsten, modellen, instructies en sjablonen kunt downloaden. Maar ook: testkaarten, aanwijzingen voor je experimentenbibliotheek, een voortgangsbord. Echt compleet.

Zelfs manieren en instructies om je conservatieve collega of compagnon méé te krijgen. En als dat niet lukt, is er voor hen altijd nog de achterkant van het boek. Ga ik niet verklappen, kijk zelf maar. Wil je weten hoe je producten en diensten (door)ontwikkelt die klanten écht willen? Dan moet je dit boek hebben:

Klik hier voor het boek.
Bekijk hier de website.



Frank Sorée, #whyguy (1970) is met zijn "communicatie kindjes” JOUW® bureau en VORMSHOP™ 25 jaar actief in de wereld van marketing, innovatie, communicatie en creatie. Daarnaast is hij overmatig nieuwsgierig naar ontwikkelingen op het gebied van technologie, gadgets en design.

TOP