• Wie
  • Wat
  • Waar
  • Vacatures
  • Ook leuk?
Menu
  • Wie
  • Wat
  • Waar
  • Vacatures
  • Ook leuk?

mijn.jouw.nl

  • Facts & figures
JOUW® bureau » Facts & Figures » 20 jaar social media
  • januari 2023

20 jaar social media

Social media is niet meer weg te denken uit ons leven. Niet gek, want onderhand bestaat het toch al bijna twee decennia. In de jaren 90 ontwikkelden veel kanalen zich met grote stappen. Maar sinds het begin van deze eeuw kwam social media pas écht in een sneltreinvaart terecht.

Social media

Een verzamelbegrip voor online platformen waar gebruikers, zonder of met minimale tussenkomst van een redactie, inhoud creëren. Hierin vormt interactie en dialoog tussen gebruikers de basis van het gebruik.

Van toen naar nu

1979 – Usenet

De historie van social media ligt ver voor het ontstaan van één van de kanalen die we momenteel kennen. Namelijk in 1979. Het programma Usenet werd ingezet om bestanden uit te wisselen en berichten naar elkaar te sturen, maar ook om illegale kopiëen van spelletjes en software met elkaar te delen. Met name de mogelijkheid tot interactie maakt Usenet het eerste ‘officiële’ social media kanaal ooit.

2003 – LinkedIn

Het eerste social media kanaal dat we tot nu toe nog steeds gebruiken. Opvallend aan de komst van dit kanaal is het sociale karakter. De focus binnen LinkedIn ligt namelijk op het maken van connecties en het vergroten van je netwerk. Destijds was het een interessante stap om de focus op een specifieke doelgroep te richten, in plaats van een zo groot mogelijk publiek aan te spreken. Namelijk gebruikers in professionele context, zoals werkgevers en werkzoekenden.

2004 – Hyves

Dit platform is bijzonder! Want dit is het eerste én het enige social media kanaal van Nederlandse bodem. Maar het kanaal had (achteraf gezien) een ongekend grote concurrent; Facebook. Een aantal jaar werd het kanaal enthousiast gebruikt, maar vanaf 2010 moest het kanaal het onderspit delven. Steeds minder nieuwe profielen werden aangemaakt. Men liet Hyves vaak zelfs los en stapte over op Facebook. In 2013 ging Hyves daarom over van social media kanaal naar spelletjesplatform.

2004 – Facebook

Facebook werd bijna 20 jaar geleden opgericht voor studenten van Harvard. Ook hier was het doel om deze doelgroep met elkaar in contact te laten komen door berichten naar elkaar te versturen. Vanaf 2006 werd het kanaal ook opengesteld voor ‘het grote publiek’. In augustus 2011 trok Facebook in Nederland meer unieke bezoekers dan Hyves.

2005 – YouTube

Ook een bekende speler in het huidige social media landschap: YouTube. Drie voormalige werknemers van PayPal startten het kanaal in mei 2005 en met succes. Want de website trok al snel 30.000 bezoekers per dag. Tijdens de officiële lancering, enkele maanden later, kwam dit neer op twee miljoen views per dag. En wist je dat het eerste YouTube filmpje gemaakt is door een oprichter van een dierentuin, genaamd; ‘Me at the zoo’? Het filmpje is inmiddels 100 miljoen keer bekeken met meer dan 6,5 miljoen reacties.

2006 – Twitter

Twitter is in alle opzichten een social media kanaal. Ieder bericht kan gezien worden als een soort microblog, wat het creëren van content mogelijk maakt. Daarnaast kan iedere gebruiker real-time interactie met deze microblogs en andere gebruikers aangaan. Social media ten top dus. Maar het meest onderscheidende aan Twitter is en blijft de kracht van actualiteit. Wil je de meest up-to-date informatie over gebeurtenissen en live-evenementen, dan ga je naar Twitter.

2010 – Instagram

In de basis startte Instagram als een simpele app voor het delen van foto’s. In de loop der jaren werden steeds meer features toegevoegd aan het kanaal. Zowel om meer content te kunnen delen, als interactie-opties zoals ‘live gaan’. Anno 2023 is Instagram natuurlijk uitgegroeid tot één van de meest gebruikte social media kanalen. Instagram heeft onze levens veranderd en zelfs nieuwe woorden geïntroduceerd, zoals ‘selfie’ en ‘instaproof”.

2011 – Snapchat

Korte, vluchtige content begon zijn aantocht te maken rond 2010. Een kanaal dat hier in 2011 feilloos op inspeelde was Snapchat. Een medium waarbij mensen elkaar foto’s konden sturen die enkele seconden zichtbaar waren. Dit vluchtige karakter bleek met name een extreme aantrekkingskracht te hebben onder jongeren. Eind 2012 werden er al rond de 20 miljoen (!) foto’s verstuurd via Snapchat.

2017 – Tiktok

Anno 2023 ontkom je niet meer aan TikTok. Een kanaal dat de snelheid van content nog eens heeft vertienvoudigd. Ondanks dat het kanaal sinds korte tijd geëxplodeerd is in populariteit bestaat het kanaal toch al geruime tijd. In 2016 startte de app Douyin namelijk al in China. Een ongekende groei binnen een jaar zorgde voor ruim 100 miljoen gebruikers van de app. Na dit succes ging de app op internationale-tour. Deze variant kreeg de welbekende naam TikTok. Om verder te kunnen groeien in de Amerikaanse markt, besloot ByteDance om musical.ly en TikTok op 2 augustus 2018 samen te voegen tot één app.

Uitbreiden definitie?

Leggen we definitie bovenaan de pagina naast de geschiedenis en de opkomst van de verschillende social media, dan kunnen er volgens ons nog een paar aspecten aan toegevoegd worden. Deze kenmerken zorgen voor hun onderscheidend karakter of bijdragen aan hun succes. Namelijk;

✅  gebruikers zijn onderdeel van afgebakende doelgroep

✅ snelheid van gebruik ligt hoog

✅ kanaal kan goed inspelen op actualiteit

✅ kanaal heeft specifiek gebruikersdoel (beeld delen, zakelijke connecties maken, bestanden uitwisselen)

Social media staat niet stil

De start van social media kanalen kunnen we chronologisch weergeven. Maar de ontwikkeling binnen de kanalen zelf, loopt in de afgelopen 20 jaar eigenlijk helemaal door elkaar. Nog belangrijker, ze beïnvloeden elkaar behoorlijk. Een soort concurrentiestrijd. Wij zijn benieuwd wat ons qua social media de komende jaren staat te wachten…

Heb je deze ook al gezien?

  • Fun

JOUW® Jaaroverzicht 2022

Nog één keer terugblikken!
  • Case

Ready for fall!

Trendguide september 2019
  • Facts & figures
maart 2021

Twitter bestaat 15 jaar!

  • New Release

Look & Feel Basecamp038

Look & Feel Basecamp038
  • Leesvoer

Leesvoer #39

5 basistips om de ux van je website te verbeteren
Frankwatching
Conversieacties in Google Ads - afzonderlijke conversiedoelen per campagne
Marketingfacts
Nieuwe bestel sticker gespot in Instagram stories
Dutchcowboys
Weer een slimmer marketingstunt van Zeeman
Dutchcowboys
Ikea lanceert een nieuwe app in Nederland
Dutchcowboys
  • Helloweekend

Hello Weekend #14

Mac Miller - Party On Fifth Ave
  • Facts & figures
JOUW® bureau » Facts & Figures » 20 jaar social media
  • januari 2023

20 jaar social media

Social media is niet meer weg te denken uit ons leven. Niet gek, want onderhand bestaat het toch al bijna twee decennia. In de jaren 90 ontwikkelden veel kanalen zich met grote stappen. Maar sinds het begin van deze eeuw kwam social media pas écht in een sneltreinvaart terecht.

Social media

Een verzamelbegrip voor online platformen waar gebruikers, zonder of met minimale tussenkomst van een redactie, inhoud creëren. Hierin vormt interactie en dialoog tussen gebruikers de basis van het gebruik.

Van toen naar nu

1979 – Usenet

De historie van social media ligt ver voor het ontstaan van één van de kanalen die we momenteel kennen. Namelijk in 1979. Het programma Usenet werd ingezet om bestanden uit te wisselen en berichten naar elkaar te sturen, maar ook om illegale kopiëen van spelletjes en software met elkaar te delen. Met name de mogelijkheid tot interactie maakt Usenet het eerste ‘officiële’ social media kanaal ooit.

2003 – LinkedIn

Het eerste social media kanaal dat we tot nu toe nog steeds gebruiken. Opvallend aan de komst van dit kanaal is het sociale karakter. De focus binnen LinkedIn ligt namelijk op het maken van connecties en het vergroten van je netwerk. Destijds was het een interessante stap om de focus op een specifieke doelgroep te richten, in plaats van een zo groot mogelijk publiek aan te spreken. Namelijk gebruikers in professionele context, zoals werkgevers en werkzoekenden.

2004 – Hyves

Dit platform is bijzonder! Want dit is het eerste én het enige social media kanaal van Nederlandse bodem. Maar het kanaal had (achteraf gezien) een ongekend grote concurrent; Facebook. Een aantal jaar werd het kanaal enthousiast gebruikt, maar vanaf 2010 moest het kanaal het onderspit delven. Steeds minder nieuwe profielen werden aangemaakt. Men liet Hyves vaak zelfs los en stapte over op Facebook. In 2013 ging Hyves daarom over van social media kanaal naar spelletjesplatform.

2004 – Facebook

Facebook werd bijna 20 jaar geleden opgericht voor studenten van Harvard. Ook hier was het doel om deze doelgroep met elkaar in contact te laten komen door berichten naar elkaar te versturen. Vanaf 2006 werd het kanaal ook opengesteld voor ‘het grote publiek’. In augustus 2011 trok Facebook in Nederland meer unieke bezoekers dan Hyves.

2005 – YouTube

Ook een bekende speler in het huidige social media landschap: YouTube. Drie voormalige werknemers van PayPal startten het kanaal in mei 2005 en met succes. Want de website trok al snel 30.000 bezoekers per dag. Tijdens de officiële lancering, enkele maanden later, kwam dit neer op twee miljoen views per dag. En wist je dat het eerste YouTube filmpje gemaakt is door een oprichter van een dierentuin, genaamd; ‘Me at the zoo’? Het filmpje is inmiddels 100 miljoen keer bekeken met meer dan 6,5 miljoen reacties.

2006 – Twitter

Twitter is in alle opzichten een social media kanaal. Ieder bericht kan gezien worden als een soort microblog, wat het creëren van content mogelijk maakt. Daarnaast kan iedere gebruiker real-time interactie met deze microblogs en andere gebruikers aangaan. Social media ten top dus. Maar het meest onderscheidende aan Twitter is en blijft de kracht van actualiteit. Wil je de meest up-to-date informatie over gebeurtenissen en live-evenementen, dan ga je naar Twitter.

2010 – Instagram

In de basis startte Instagram als een simpele app voor het delen van foto’s. In de loop der jaren werden steeds meer features toegevoegd aan het kanaal. Zowel om meer content te kunnen delen, als interactie-opties zoals ‘live gaan’. Anno 2023 is Instagram natuurlijk uitgegroeid tot één van de meest gebruikte social media kanalen. Instagram heeft onze levens veranderd en zelfs nieuwe woorden geïntroduceerd, zoals ‘selfie’ en ‘instaproof”.

2011 – Snapchat

Korte, vluchtige content begon zijn aantocht te maken rond 2010. Een kanaal dat hier in 2011 feilloos op inspeelde was Snapchat. Een medium waarbij mensen elkaar foto’s konden sturen die enkele seconden zichtbaar waren. Dit vluchtige karakter bleek met name een extreme aantrekkingskracht te hebben onder jongeren. Eind 2012 werden er al rond de 20 miljoen (!) foto’s verstuurd via Snapchat.

2017 – Tiktok

Anno 2023 ontkom je niet meer aan TikTok. Een kanaal dat de snelheid van content nog eens heeft vertienvoudigd. Ondanks dat het kanaal sinds korte tijd geëxplodeerd is in populariteit bestaat het kanaal toch al geruime tijd. In 2016 startte de app Douyin namelijk al in China. Een ongekende groei binnen een jaar zorgde voor ruim 100 miljoen gebruikers van de app. Na dit succes ging de app op internationale-tour. Deze variant kreeg de welbekende naam TikTok. Om verder te kunnen groeien in de Amerikaanse markt, besloot ByteDance om musical.ly en TikTok op 2 augustus 2018 samen te voegen tot één app.

Uitbreiden definitie?

Leggen we definitie bovenaan de pagina naast de geschiedenis en de opkomst van de verschillende social media, dan kunnen er volgens ons nog een paar aspecten aan toegevoegd worden. Deze kenmerken zorgen voor hun onderscheidend karakter of bijdragen aan hun succes. Namelijk;

✅  gebruikers zijn onderdeel van afgebakende doelgroep

✅ snelheid van gebruik ligt hoog

✅ kanaal kan goed inspelen op actualiteit

✅ kanaal heeft specifiek gebruikersdoel (beeld delen, zakelijke connecties maken, bestanden uitwisselen)

Social media staat niet stil

De start van social media kanalen kunnen we chronologisch weergeven. Maar de ontwikkeling binnen de kanalen zelf, loopt in de afgelopen 20 jaar eigenlijk helemaal door elkaar. Nog belangrijker, ze beïnvloeden elkaar behoorlijk. Een soort concurrentiestrijd. Wij zijn benieuwd wat ons qua social media de komende jaren staat te wachten…

Heb je deze ook al gezien?

  • Fun

JOUW® Jaaroverzicht 2022

Nog één keer terugblikken!
  • New Release

Look & Feel Expertise Centrum Voet en Bewegen

Look & Feel Expertise Centrum Voet en Bewegen
  • New Release

Strategie en design website Ballentine

Dare is in our DNA
  • Leesvoer

Leesvoer #111

SEA in 2021: de 6 belangrijkste trends
Frankwatching
5 simpele social media trends voor 2021
Dutch cowboys
9 onmisbare onderdelen voor de briefing aan je copywriter
Frankwatching
‘We zijn toch vooral emotionele beslissers’
Marketingfacts
B2B sales: digital first wordt de norm
Emerce
  • Fun

Jarige job – Marthe!

Kom maar op met die traktatie!
  • New Release

Logo Alluance

Logo Alluance
  • Leesvoer

Leesvoer #10

De Dutch Design Week!
NU.nl
Confronterend: zo veel uur kijk jij naar je scherm.
RTL nieuws
Minder bezoekers op je website? Dit is wat je moet doen!
Frankwatching
Mark houdt dagelijks 2 miljard mensen van hun werk, dus. - Elke dag 2 miljard mensen op Facebook, WhatsApp, Instagram en Messenger
NU.nl
Meer conversie halen uit e-mail?
Marketingfacts
Badhuiswal 9, 8011 VZ Zwolle
Algemene voorwaarden
Privacy verklaring
info@jouw.nl
038 423 11 11
Cookies; niet lekker, wel handig
Om de beste ervaringen te bieden, gebruiken wij techniek zoals cookies om informatie over je apparaat op te slaan en/of te raadplegen. Door in te stemmen met deze techniek kunnen wij gegevens zoals surfgedrag op deze site verwerken. Als je geen toestemming geeft of je toestemming intrekt, kan dit een nadelige invloed hebben op sommige functies en pagina's.
Functioneel Altijd actief
Deze cookies of technieken zijn nodig om de website of app te laten functioneren en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze zorgen er bijvoorbeeld voor dat je kunt inloggen, een formulier kunt invullen of een video kan starten. Deze cookies slaan geen persoonlijk identificeerbare informatie op.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
Deze cookies stellen ons in staat bezoekers en hun herkomst te tellen zodat we de prestatie van onze website kunnen analyseren en verbeteren. Ze helpen ons te begrijpen welke pagina’s het meest en minst populair zijn en hoe bezoekers zich door de gehele site bewegen. Alle informatie die deze cookies verzamelen wordt geaggregeerd en is daarom anoniem. Als je deze cookies niet toestaat, weten wij niet wanneer je onze site hebt bezocht. De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
Deze cookies gebruiken we om je surfgedrag op onze site in te zetten voor onze eigen marketing doeleinden. Zo kan je dankzij deze cookies advertenties zien voor onze producten en diensten op andere websites en apps.
Beheer opties Beheer diensten Beheer leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Bekijk voorkeuren
{title} {title} {title}
  • Home
  • Wie
  • Wat
  • Waar
  • Vacatures
  • Ook leuk?
Menu
  • Home
  • Wie
  • Wat
  • Waar
  • Vacatures
  • Ook leuk?
mijn.jouw.nl