Zijn Instagram highlights iets nieuws? Zeker niet. Maar wat vaak opvalt, is dat deze feature van Instagram niet altijd optimaal wordt benut. Met name door bedrijven. Zonde, want dit is eigenlijk een kans op een extra visitekaartje. Én een goede manier om wat extra persoonlijkheid aan je kanaal toe te voegen.
Wist je dat…
Je maximaal 100 stories kan toevoegen aan een highlight? Je oneindig veel highlights kan aanmaken (maar of dat slim is, dat is vraag 2)? Er altijd maar 10 tekens te zien zijn als titel, terwijl je er 15 kan invoeren?
Waarom Instagram?
Sociale media draait allemaal om netwerken. Mensen vinden met dezelfde interesses. Instagram is hier de perfecte plek voor. Het visuele karakter van Instagram zorgt ervoor dat dit voor veel bedrijven hét kanaal is om een gezicht te geven aan een bedrijf. Zo kun je foto’s en video’s van je team en blije klanten delen om je publiek aan je te binden. Met je volgers in contact komen door te reageren op berichten en comments. Zo kan je een persoonlijkere band opbouwen met klanten. Ook kan een visuele feed de originaliteit van je bedrijf weerspiegelen en deze onderscheiden van anderen. Natuurlijk kan dit ook met Pinterest, maar hier is minder sprake van het sociale, interactieve karakter wat wel bij Instagram het geval is.
Instagram stories & highlights
Post zijn blijvend, hier bouw je een feed mee op. Je kan dit als het ware zien als een statisch fotoalbum en portfolio. Stories zijn de content rondom dit fotoalbum. Het verhaal wat jij vertelt als je iemand een fotoalbum laat zien. Oh, dat was toen we …. Stories zijn 24 uur te bekijken en verdwijnen daarna. Maar soms is dit zonde. Soms vertellen juist díe stories zo mooi het verhaal. Precies die content die moet je bewaren. In highlights.
Stories – 24-uur zichtbaar
Instagram Stories in het bijzonder is ontworpen om de betrokkenheid van het publiek te vergroten. Dit is de plek voor authentieke content. Waar je in je posts op Instagram vaak probeert het perfecte plaatje neer te zetten, is dit de plek waar beeld en tekst minder perfect hoeft te zijn. Persoonlijkheid is leidend. Zo bouw je connecties op met gelijkgestemden.
Instagram Stories zijn ontzettend belangrijk om volgers aan je te binden. Door de stories op te slaan in je Instagram Highlights, blijft de content langer zichtbaar. Het is dus slim om je meest waardevolle en interessante content te delen met je volgers. Stories ijn veelal authentieker dan de foto’s in de feed.
Highlights – eindeloos terugkijken
Komen (potentiële) volgers op jouw profiel, dan is dit het eerste wat zij zien. Ze zien jouw profielfoto, biografie, highlights en de laatste drie posts op je feed. Natuurlijk wil je altijd een goede eerste indruk achterlaten. Zorg daarom dat dit deel van je profiel goed is ingericht. Dit zorgt niet alleen voor de juiste uitstraling, maar vergemakkelijkt ook de navigatie op jouw Instagram profiel. Je kan het bijna zien als een soort folder. Hoe meer content je namelijk gaat plaatsen, hoe beter het gaat zijn als je dit goed ordent.
Highlights tips
In het algemeen bestaan er een aantal tips die voor iedere gebruiker van Instagram highlights gelden. Wij sommen ze even voor je op;
- Luister naar jouw volgers
krijg je op een bepaalde story veel vragen? Dan is het een goed idee om hier een highlight van te maken. - Kies een pictogram passend bij jouw bedrijf
Laat teksten weg, die zijn vaak onleesbaar. Kies daarom voor een pictogram of afbeelding waarbij mensen direct aan je bedrijf denken. - Highlights zijn een aanvulling, geen herhaling
Probeer daarom niet dezelfde woorden in je bio te gebruiken als in je highlights. - Wees duidelijk
Laat je publiek niet raden waar elke highlight over gaat. Als een van je highlights bijvoorbeeld over events gaat, bevat je pictogram een podium, microfoon of presentatie-scherm. - Highlights in je huisstijl
Zorg ervoor dat de highlights passen of zijn aangepast op je huisstijl. Denk aan dezelfde kleuren of pictogrammen als op je website.