08.12.22
Blog
Als je investeert in tekstuele vindbaarheid in Google, waarom dan niet in visuele vindbaarheid op Pinterest? Dit is met name interessant als jij een webshop eigenaar bent of als jouw hoofddoelgroep vrouwen of millennials zijn. De visuele zoekmachine Pinterest is dan hèt ultieme marketingplatform voor jouw bedrijf in 2024.
Veel mensen struinen Pinterest af, op zoek naar inspiratie. Voor een nieuw project, voor een nieuwe aankoop of zelfs voor een nieuw kapsel. Je kan het zo gek niet bedenken. En juist op dát moment in de customer journey spelen marketeers graag in. Vaak met vruchtbaar resultaat. Daarom hebben wij een aantal tips voor je verzameld, zodat jij je 2023 kan oriënteren op jouw eerste stappen binnen Pinterest-marketing.
Net als in Google moet je ook op Pinterest je content afstemmen op SEO. Dit houdt in dat je gebruik maakt van Pinterest-specifieke zoekwoorden en deze inzet op iedere plek waarbinnen het platform tekst te vinden is. Maak vooraf een uitgebreide zoekwoordenanalyse die relevant is voor jouw vakgebied én passend is bij de fase van de customer journey van jouw doelgroep. Vergeet niet om deze zoekwoorden regelmatig te actualiseren.
Zoekwoorden verwerk je bijvoorbeeld in:
De kracht van een sterk Pinterest-account is een stevig fundament, onder andere door consequent gebruik. Het algoritme van het kanaal is zo ingericht dat alleen als je regelmatig en langdurige nieuwe content publiceert, er een toename ontstaat in zichtbaarheid en vindbaarheid bij de doelgroep. Wekelijks werk aan de winkel dus! Pin binnen de thema’s die voor jouw bedrijf relevant zijn. Op die manier blijft je aangeboden content actueel en zichtbaar, waardoor je op lange termijn meer kans hebt op een continue stroom van (organisch) verkeer.
Niet genoeg tijd? Gebruik een tool! Net als op Facebook en Instagram, is het op Pinterest ook mogelijk om vooruit te plannen (pinnen). Dit kan in de ‘scheduler’ van het platform zelf, tot een maximum van twee weken vooruit. Daarnaast bestaan er tools, zoals Canva of Later, die langer vooruitplannen mogelijk maken. En wil je automatisch repinnen? Dan is Tailwind handig. Maar houdt wel in je achterhoofd; content moet actueel zijn én blijven. Dus te ver vooruitplannen is ook niet altijd de beste keuze.
Ken jij ze al? Dit zijn het type pins die momenteel het best presteren op Pinterest. Met deze content kan je tips en ideeën delen van andere Pinterest-gebruikers. Kleine uitdaging; een link invoegen naar je eigen website, dat is hierin niet mogelijk. Dus geen direct verkeer, maar wel; zichtbaarheid, meer bekijks voor andere pins die wel een link bevatten en het genereren van nieuwe volgers.
Richt je niet alleen op jezelf, maar pin ook gerust content van anderen op jouw eigen bord. Vaak is dit juist niet gewenst, de content van ‘concurrenten’ gebruiken, maar in dit geval pakt het vaak juist positief uit. Ook hier geldt het principe; hoe meer relevante content er op een bord staat, hoe beter de pins op dat bord staan presteren en verspreiden. Grotere borden, met content van een grote hoeveelheid bronnen, hebben daarom vaak een hogere positie binnen de zoekresultaten. En daar wil jij van profiteren!
Groepsborden, waarop je samen met anderen content over een bepaald onderwerp verzameld. Moet je die wel of niet gebruiken? That’s the question. De afgelopen tijd is hier vaak over gediscussieerd. Toch lijkt ook dit onderdeel van Pinterest bij te dragen aan de groei van Pinterest-accounts. Het is alleen wel belangrijk dat je naar de juiste groepsborden verwijst. Passend bij jouw content én van hoge kwaliteit. Het risico is namelijk dat groepsborden kunnen uitlopen tot een dumpbord van lage kwaliteit pins. Je wilt voorkomen dat jouw pins daartussen komt te staan.
Belangrijk om te onthouden: Pinterest staat niet los van jouw website. Vaak verwijzen ze naar elkaar en in veel gevallen werken Google SEO en Pinterest zelfs samen. Pins gekoppeld aan een website met kwalitatieve content en een hoge domeinscore zullen automatisch hoger scoren op Pinterest. Een goede websitestructuur, backlinks, zoekwoord-optimalisatie en de snelheid van jouw website zijn hierin van invloed. En ook handig; cross-channel gebruik van jouw beeldcontent op jouw website en binnen jouw Pinterest-account.
Zo kan jij optimaal jouw gecreëerde content benutten!