• Wie
  • Wat
  • Waar
  • Vacatures
  • Ook leuk?
Menu
  • Wie
  • Wat
  • Waar
  • Vacatures
  • Ook leuk?

mijn.jouw.nl

  • Facts & figures
JOUW® bureau » Facts & Figures » 7 social media trends in 2022
  • december 2021

7 social media trends in 2022

Dit jaar volgden ontwikkelingen op social media gebied elkaar snel op. Veel platformen waagden de gok en kwamen met diverse audio mogelijkheden. Geïnspireerd door Clubhouse. Maar zo snel als sommige updates verschenen, verdwenen ze ook weer. 2022 nadert, dat betekent dat we een blik werpen op de toekomst. Wat staat ons, social media wise, te wachten? Zijn er trends die het hele spel compleet op z’n kop gaan zetten?

In dit artikel lees je meer over

  • Basic targeting
  • Online shops verbinden aan social
  • Voice blijft
  • Korte video content
  • AR en VR
  • Digitale identiteit

Basic targeting

Third party data verdwijnt volgend jaar. Dit maakt dat je als marketeer genoodzaakt bent om terug naar de basis te gaan. Oftewel: targing aan de hand van demografische kenmerken, gedrag en interesses, binnen het desbetreffende social media kanaal. Gelukkig kun je nog wel aan de slag met first party cookies, om zo klantgedrag te voorspellen 😉

Online shops verbinden aan socials

Tijdens de pandemie nam social media een enorme vlucht. De gemiddelde tijd op social netwerken nam flink toe. Dit gold ook voor social commerce. Je promoot of verkoopt jouw producten of service dan direct via een social media platform. Een groot voordeel is het gemak dat ermee gepaard gaat. Daarnaast investeren organisaties in allerlei technologieën die het gebruiksgemak van de consument optimaliseren. Een ander voordeel is dat social media over veel data beschikt. Met een look-a-like audiences is het mogelijk om nieuwe mensen te bereiken die waarschijnlijk geïnteresseerd zijn in je bedrijf, omdat ze over gelijke eigenschappen beschikken als bestaande klanten. We verwachten daarom dat social commerce nog meer toeneemt.

Voice blijft

Afgelopen jaar schoten de voice updates als paddenstoelen uit de grond. Dit begon eigenlijk allemaal nadat Clubhouse op het toneel verscheen. Dit sloeg zo aan dat ook andere platformen nieuwe, soortgelijke, features besloten te ontwikkelen. Podcasts waren al ongekend populair, maar voice blijkt nu ook een onmisbaar onderdeel uit te maken van social kanalen. En dat zal zich in 2022 vast en zeker blijven ontwikkelen.

google home apparaat te gebruiken voor uitvoeren voice search

Korte video content

Ook video is ongekend populair. Volgens videohostingsoftwarebedrijf Vidyard was 60% van alle video’s die in 2020 op internet werden gepubliceerd, minder dan 2 minuten. Ideaal, gezien de gemiddelde aandachtsspanne van online gebruikers, maar enkele seconde is. Voor social kanalen geldt dat het algoritme voornamelijk ingericht is op videomarketing. Dit heeft, statistisch gezien, een hoger engagementratio dan tekst of beeld. Short content, zoals reels en stories zijn dus het perfecte contentmiddel om jouw boodschap bij de doelgroep in beeld te brengen.

AR & VR

Metaverse, zo heet de toekomst van de digitale wereld, volgens Facebook-CEO Mark Zuckerberg. In plaats van de digitale wereld beleven vanachter ons scherm, is het doel om actief deel te nemen. De steeds bredere intergratie van AR en VT gaan hier voor zorgen, dat zeggen experts althans. De vraag is natuurlijk hoe zich dit komend jaar zal gaan ontvouwen en welke mogelijkheden dit biedt voor sociale media.

Digitale identiteit

Een andere ontwikkeling die we van Facebook kunnen verwachten in 2022 is digitale identiteit en verbinden van je Facebook-profiel en je VR/metaverse aanwezigheid. Momenteel zien we de digitale avatars al opkomen. Zo worden er in social commerce al cartoon avatars gebruikt als profielfoto. Wie bekend is met Snapchat kent de zogenoemde Bitmoji wel. Zoiets dus. Het doel van de digitale platformen is om inspiratie content en commerce te koppelen aan elkaar.

We zijn benieuwd hoeveel meer 3D figuren we in de toekomst voorbij zien komen.

Heb je deze ook al gezien?

  • Fun

JOUW® Jaaroverzicht 2022

Nog één keer terugblikken!
  • Helloweekend

Hello Weekend #108

Ofenbach - Wasted Love
  • Inhakers

JOUW® Ho ho ho

It's almost Christmas ... Wij gaan lekker ...
  • Helloweekend

Hello Weekend #24

Kenny B - Parijs
  • Inspiratie

WWF – Serial killer

Dat plastic een gevaar is voor onze oceanen, is al een tijdje bekend. Maar wat de ...
  • Leesvoer

Leesvoer #157

Online marketing: een terugblik & de trends voor 2022
Frankwatching
Mogelijk verbod Google Analytics voorbode voor veel bredere impact
Marketingfacts
Shopstreaming: moet je er nu op inspringen?
Emerce
Lekker thuiswerken, maar hoe doe je dat ergonomisch verantwoord?
Dutch Cowboys
Terug naar de basis: 9 tips voor structuur in je tekst
Frankwatching
  • Tips, tricks & tools
juli 2019

Checkout functie Instagram

  • Facts & figures
JOUW® bureau » Facts & Figures » 7 social media trends in 2022
  • december 2021

7 social media trends in 2022

Dit jaar volgden ontwikkelingen op social media gebied elkaar snel op. Veel platformen waagden de gok en kwamen met diverse audio mogelijkheden. Geïnspireerd door Clubhouse. Maar zo snel als sommige updates verschenen, verdwenen ze ook weer. 2022 nadert, dat betekent dat we een blik werpen op de toekomst. Wat staat ons, social media wise, te wachten? Zijn er trends die het hele spel compleet op z’n kop gaan zetten?

In dit artikel lees je meer over

  • Basic targeting
  • Online shops verbinden aan social
  • Voice blijft
  • Korte video content
  • AR en VR
  • Digitale identiteit

Basic targeting

Third party data verdwijnt volgend jaar. Dit maakt dat je als marketeer genoodzaakt bent om terug naar de basis te gaan. Oftewel: targing aan de hand van demografische kenmerken, gedrag en interesses, binnen het desbetreffende social media kanaal. Gelukkig kun je nog wel aan de slag met first party cookies, om zo klantgedrag te voorspellen 😉

Online shops verbinden aan socials

Tijdens de pandemie nam social media een enorme vlucht. De gemiddelde tijd op social netwerken nam flink toe. Dit gold ook voor social commerce. Je promoot of verkoopt jouw producten of service dan direct via een social media platform. Een groot voordeel is het gemak dat ermee gepaard gaat. Daarnaast investeren organisaties in allerlei technologieën die het gebruiksgemak van de consument optimaliseren. Een ander voordeel is dat social media over veel data beschikt. Met een look-a-like audiences is het mogelijk om nieuwe mensen te bereiken die waarschijnlijk geïnteresseerd zijn in je bedrijf, omdat ze over gelijke eigenschappen beschikken als bestaande klanten. We verwachten daarom dat social commerce nog meer toeneemt.

Voice blijft

Afgelopen jaar schoten de voice updates als paddenstoelen uit de grond. Dit begon eigenlijk allemaal nadat Clubhouse op het toneel verscheen. Dit sloeg zo aan dat ook andere platformen nieuwe, soortgelijke, features besloten te ontwikkelen. Podcasts waren al ongekend populair, maar voice blijkt nu ook een onmisbaar onderdeel uit te maken van social kanalen. En dat zal zich in 2022 vast en zeker blijven ontwikkelen.

google home apparaat te gebruiken voor uitvoeren voice search

Korte video content

Ook video is ongekend populair. Volgens videohostingsoftwarebedrijf Vidyard was 60% van alle video’s die in 2020 op internet werden gepubliceerd, minder dan 2 minuten. Ideaal, gezien de gemiddelde aandachtsspanne van online gebruikers, maar enkele seconde is. Voor social kanalen geldt dat het algoritme voornamelijk ingericht is op videomarketing. Dit heeft, statistisch gezien, een hoger engagementratio dan tekst of beeld. Short content, zoals reels en stories zijn dus het perfecte contentmiddel om jouw boodschap bij de doelgroep in beeld te brengen.

AR & VR

Metaverse, zo heet de toekomst van de digitale wereld, volgens Facebook-CEO Mark Zuckerberg. In plaats van de digitale wereld beleven vanachter ons scherm, is het doel om actief deel te nemen. De steeds bredere intergratie van AR en VT gaan hier voor zorgen, dat zeggen experts althans. De vraag is natuurlijk hoe zich dit komend jaar zal gaan ontvouwen en welke mogelijkheden dit biedt voor sociale media.

Digitale identiteit

Een andere ontwikkeling die we van Facebook kunnen verwachten in 2022 is digitale identiteit en verbinden van je Facebook-profiel en je VR/metaverse aanwezigheid. Momenteel zien we de digitale avatars al opkomen. Zo worden er in social commerce al cartoon avatars gebruikt als profielfoto. Wie bekend is met Snapchat kent de zogenoemde Bitmoji wel. Zoiets dus. Het doel van de digitale platformen is om inspiratie content en commerce te koppelen aan elkaar.

We zijn benieuwd hoeveel meer 3D figuren we in de toekomst voorbij zien komen.

Heb je deze ook al gezien?

  • Fun

JOUW® Jaaroverzicht 2022

Nog één keer terugblikken!
  • Leesvoer

Leesvoer #29

Voorbeelden van buitengewone contentmarketing
Frankwatching
Cookiewall verbod Autoriteit Persoonsgegevens te kort door de bocht
Frankwatching
Alle reclame de wereld uit
Marketingfacts
de huidige marketingmix wordt volledig persoonlijk
Dutchcowboys
Seo succesvol ab-testen
Emerce
  • Case

zone.college: het neerzetten van een nieuw merk

Groene scholen de Groene Welle en AOC Oost ...
  • Helloweekend

Hello Weekend #97

P!nk, Willow Sage Hart - Cover Me In Sunshine
  • Case

Nieuw SALE concept Mijn Modewereld

Vanaf december was het SALE bij ...
  • Inhakers

Blue Monday

No way!
  • New Release

Huisstijl Ballentine Tax & Legal

Tax & Legal
Badhuiswal 9, 8011 VZ Zwolle
Algemene voorwaarden
Privacy verklaring
info@jouw.nl
038 423 11 11
Cookies; niet lekker, wel handig
Om de beste ervaringen te bieden, gebruiken wij techniek zoals cookies om informatie over je apparaat op te slaan en/of te raadplegen. Door in te stemmen met deze techniek kunnen wij gegevens zoals surfgedrag op deze site verwerken. Als je geen toestemming geeft of je toestemming intrekt, kan dit een nadelige invloed hebben op sommige functies en pagina's.
Functioneel Altijd actief
Deze cookies of technieken zijn nodig om de website of app te laten functioneren en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze zorgen er bijvoorbeeld voor dat je kunt inloggen, een formulier kunt invullen of een video kan starten. Deze cookies slaan geen persoonlijk identificeerbare informatie op.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
Deze cookies stellen ons in staat bezoekers en hun herkomst te tellen zodat we de prestatie van onze website kunnen analyseren en verbeteren. Ze helpen ons te begrijpen welke pagina’s het meest en minst populair zijn en hoe bezoekers zich door de gehele site bewegen. Alle informatie die deze cookies verzamelen wordt geaggregeerd en is daarom anoniem. Als je deze cookies niet toestaat, weten wij niet wanneer je onze site hebt bezocht. De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
Deze cookies gebruiken we om je surfgedrag op onze site in te zetten voor onze eigen marketing doeleinden. Zo kan je dankzij deze cookies advertenties zien voor onze producten en diensten op andere websites en apps.
Beheer opties Beheer diensten Beheer leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Bekijk voorkeuren
{title} {title} {title}
  • Home
  • Wie
  • Wat
  • Waar
  • Vacatures
  • Ook leuk?
Menu
  • Home
  • Wie
  • Wat
  • Waar
  • Vacatures
  • Ook leuk?
mijn.jouw.nl