- december 2021
7 social media trends in 2022
In dit artikel lees je meer over
- Basic targeting
- Online shops verbinden aan social
- Voice blijft
- Korte video content
- AR en VR
- Digitale identiteit
Basic targeting
Third party data verdwijnt volgend jaar. Dit maakt dat je als marketeer genoodzaakt bent om terug naar de basis te gaan. Oftewel: targing aan de hand van demografische kenmerken, gedrag en interesses, binnen het desbetreffende social media kanaal. Gelukkig kun je nog wel aan de slag met first party cookies, om zo klantgedrag te voorspellen 😉
Online shops verbinden aan socials
Tijdens de pandemie nam social media een enorme vlucht. De gemiddelde tijd op social netwerken nam flink toe. Dit gold ook voor social commerce. Je promoot of verkoopt jouw producten of service dan direct via een social media platform. Een groot voordeel is het gemak dat ermee gepaard gaat. Daarnaast investeren organisaties in allerlei technologieën die het gebruiksgemak van de consument optimaliseren. Een ander voordeel is dat social media over veel data beschikt. Met een look-a-like audiences is het mogelijk om nieuwe mensen te bereiken die waarschijnlijk geïnteresseerd zijn in je bedrijf, omdat ze over gelijke eigenschappen beschikken als bestaande klanten. We verwachten daarom dat social commerce nog meer toeneemt.
Voice blijft
Afgelopen jaar schoten de voice updates als paddenstoelen uit de grond. Dit begon eigenlijk allemaal nadat Clubhouse op het toneel verscheen. Dit sloeg zo aan dat ook andere platformen nieuwe, soortgelijke, features besloten te ontwikkelen. Podcasts waren al ongekend populair, maar voice blijkt nu ook een onmisbaar onderdeel uit te maken van social kanalen. En dat zal zich in 2022 vast en zeker blijven ontwikkelen.
Korte video content
Ook video is ongekend populair. Volgens videohostingsoftwarebedrijf Vidyard was 60% van alle video’s die in 2020 op internet werden gepubliceerd, minder dan 2 minuten. Ideaal, gezien de gemiddelde aandachtsspanne van online gebruikers, maar enkele seconde is. Voor social kanalen geldt dat het algoritme voornamelijk ingericht is op videomarketing. Dit heeft, statistisch gezien, een hoger engagementratio dan tekst of beeld. Short content, zoals reels en stories zijn dus het perfecte contentmiddel om jouw boodschap bij de doelgroep in beeld te brengen.
AR & VR
Metaverse, zo heet de toekomst van de digitale wereld, volgens Facebook-CEO Mark Zuckerberg. In plaats van de digitale wereld beleven vanachter ons scherm, is het doel om actief deel te nemen. De steeds bredere intergratie van AR en VT gaan hier voor zorgen, dat zeggen experts althans. De vraag is natuurlijk hoe zich dit komend jaar zal gaan ontvouwen en welke mogelijkheden dit biedt voor sociale media.
Digitale identiteit
Een andere ontwikkeling die we van Facebook kunnen verwachten in 2022 is digitale identiteit en verbinden van je Facebook-profiel en je VR/metaverse aanwezigheid. Momenteel zien we de digitale avatars al opkomen. Zo worden er in social commerce al cartoon avatars gebruikt als profielfoto. Wie bekend is met Snapchat kent de zogenoemde Bitmoji wel. Zoiets dus. Het doel van de digitale platformen is om inspiratie content en commerce te koppelen aan elkaar.
We zijn benieuwd hoeveel meer 3D figuren we in de toekomst voorbij zien komen.
Heb je deze ook al gezien?
Emotie in marketing – Leesvoer #172
Alles wat je moet weten over hashtags