Algemene levering- en betalingsvoorwaarden
Gedeponeerd bij de K.v.K. te Zwolle.
Dossiernummer: 2186
ARTIKEL 1. ALGEMEEN
Deze voorwaarden gelden voor de besloten vennootschap met beperkte aansprakelijkheid: JOUW® bureau B.V. gevestigd te Zwolle, Badhuiswal 9, 8011 vz Zwolle, ten deze rechtsgeldig vertegenwoordigd door de heer Frank X. Sorée in de functie van directeur, verder ook afzonderlijk dan wel gezamenlijk te noemen ‘JOUW® bureau B.V.’
Onder opdrachtgever wordt verstaan degene die de opdracht heeft gegeven aan JOUW® bureau B.V. tot het ontwikkelen en vervaardigen van (marketing) communicatieconcepten en – middelen. Deze voorwaarden worden geacht deel uit te maken van iedere overeenkomst tussen opdrachtgever en JOUW® bureau B.V. tenzij hier uitdrukkelijk schriftelijk van is afgeweken. De voorwaarden zijn bij het aangaan van de overeenkomst bekend bij beide partijen.
ARTIKEL 2. OFFERTES EN OFFERTEKOSTEN
- Alle offertes van JOUW® bureau B.V. zijn vrijblijvend, tenzij deze een termijn voor aanvaarding bevatten. De door de opdrachtgever aanvaarde offertes kunnen door JOUW® bureau B.V. herroepen worden binnen drie werkdagen na ontvangst van de aanvaarding.
- Bij samengestelde prijzen bestaat geen verplichting tot levering van een gedeelte tegen een overeenkomstig gedeelte van de voor het geheel opgegeven prijs.
- De kosten van omvangrijke offertes kunnen in rekening gebracht worden en zullen van te voren aan de opdrachtgever bekend gemaakt worden.
- Indien na een gevraagde offerte de opdracht uitblijft, kunnen de kosten van de offerte in rekening worden gebracht
- Aan een voorafgaand oriënterend gesprek zijn geen kosten verbonden, indien dit eerste gesprek resulteert in een werkbespreking met mogelijke oplossingen kunnen er kosten in rekening worden gebracht.
- Indien in de offerte bepaalde kosten en kostenposten niet te overzien zijn, dan worden deze pro memorie opgenomen. De factuur komt dan tot stand op basis van nacalculatie, tenzij anders is overeengekomen.
ARTIKEL 3. HONORERING, KOSTEN EN TARIEVEN
- De honorering van JOUW® bureau B.V. berust op uurtarieven, tenzij een andere vorm van honorering overeengekomen is. Het geldende uurtarief is opgenomen in de overeenkomst.
- Alle bedragen zijn altijd exclusief materiaal- en licentiekosten alsook verschuldigde omzetbelasting, voor zover niet uitdrukkelijk anders overeengekomen. Indien gewenst bevat de factuur een specificatie naar honoreringskosten (uurtarief), reis- en administratiekosten, kosten van derden en onvoorziene kosten.
- Indien de opdracht gedurende meerdere maanden wordt uitgevoerd, dan geschiedt de declaratie van het verschuldigde honorarium en overige kosten per maand, naar een overeenkomstig evenredig deel van de totale kosten en honorarium. Indien de opdracht(en) binnen een maand worden afgerond, volgt de declaratie na beëindiging van de werkzaamheden. Een voorschot op het honorarium en de kosten kan worden overeengekomen. Kosten van derden kunnen bij ontvangst van facturen van derden onmiddellijk worden doorbelast.
- Totdat de opdracht is afgerond, behoudt JOUW® bureau B.V. zich het recht voor om wijzigingen in de kostenfactoren aan te brengen, die voortvloeien uit overheidsmaatregelen, prijswijzigingen van leveranciers van JOUW® bureau B.V. of andere omstandigheden die tot kostenverhoging leiden, waarop zij geen beslissende invloed kan uitoefenen.
- JOUW® bureau B.V. verplicht zich een verantwoording van uren en kosten bij te houden en op verzoek van de opdrachtgever beschikbaar te stellen. Deze verplichting geldt slechts dan, indien niet op basis van een vaste vergoeding wordt gewerkt.
ARTIKEL 4. WIJZIGINGEN IN DE OPDRACHT
- Wijzigingen in de oorspronkelijke opdracht van welke aard ook, schriftelijk of mondeling door of namens de opdrachtgever aangebracht, die hogere kosten veroorzaken dan waarop de prijsopgave kon worden gerekend, worden de opdrachtgever extra in rekening gebracht. Veranderingen welke daarentegen vermindering van de kosten ten gevolge hebben, zullen aanleiding geven tot het dienovereenkomstig in rekening brengen van een lager bedrag dan is overeengekomen.
- Door de opdrachtgever, na het verstrekken van de opdracht, alsnog verlangde wijzigingen in de uitvoering van de opdracht moeten door de opdrachtgever tijdig en schriftelijk aan JOUW® bureau B.V. ter kennis worden gebracht. Worden ze mondeling of per telefoon opgegeven, dan is het risico voor de tenuitvoerlegging der wijzigingen voor rekening van de opdrachtgever. 3. Veranderingen in een reeds verstrekte opdracht aangebracht, kunnen tot gevolg hebben dat de oorspronkelijk overeengekomen levertijd door JOUW® bureau B.V. wordt overschreden; in dat geval is art. 5:1, van overeenkomstige toepassing.
ARTIKEL 5. LEVERING
- Een overeengekomen levertijd is geen fatale termijn, tenzij uitdrukkelijk anders is overeengekomen. Bij niet-tijdige aflevering dient de opdrachtgever JOUW® bureau B.V. derhalve schriftelijk in te gebreke te stellen. Het enkel overschrijden van een niet fatale leveringstermijn door JOUW® bureau B.V. kan nimmer aanspraak geven op schadevergoeding, behoudens andersluidende schriftelijke afspraken, en geeft de opdrachtgever nimmer het recht de overeenkomst te ontbinden.
- Schade aan en verlies van het werk zijn voor risico van opdrachtgever vanaf het moment dat het werk klaar is cq. ter beschikking is gesteld aan de opdrachtgever.
- Indien de volledige informatie, die voor JOUW® bureau B.V. nodig wordt geacht voor het uitvoeren van de opdracht, niet tijdig in het bezit is, zal door JOUW® bureau B.V. in overleg met de opdrachtgever een nieuwe afleveringsdatum vastgesteld worden aan ontvangst van de noodzakelijke informatie.
- Overdracht van een productie, in het bijzonder het recht van gebruik als omschreven in art. 8, lid 2, vindt plaats door levering en volledige betaling. Het risico vanaf levering is voor de opdrachtgever.
ARTIKEL 6. BETALING
- Betaling dient te geschieden, zonder aftrek van enige korting, binnen één maand na factuurdatum, tenzij anders is overeengekomen.
- JOUW® bureau B.V. is, ongeacht de overeengekomen betalingsconditie, gerechtigd om vóór de aflevering voldoende zekerheid voor de betaling te verlangen en de afwerking van de opdracht te staken indien deze zekerheid niet kan worden gegeven.
- Bij afwijking van de betalingstermijn is de opdrachtgever naast het opeisbare factuurbedrag, over het factuurbedrag een rente verschuldigd ter hoogte van de wettelijke rente plus 2% (over het factuurbedrag) plus administratiekosten.
- De eigendom van de goederen en rechten blijft aan JOUW® bureau B.V. en gaat eerst, voor zover bedongen, over aan de opdrachtgever op de dag waarop deze de verschuldigde hoofdsom, renten, kosten en schadevergoedingen ter zake van de geleverde goederen, waaronder begrepen die van voorgaande leveringen, zal hebben voldaan.
- Voor opdrachten, welke een lange bewerkingstijd vereisen, kan deelbetaling worden verlangd. Deze deelbetalingen dienen vooraf te worden overeengekomen.
- Alle kosten, zowel gerechtelijke als buitengerechtelijke, die door JOUW® bureau B.V. gemaakt worden uit hoofde van niet nakoming door de opdrachtgever van zijn verplichtingen zullen ten laste komen van de opdrachtgever. De buitengerechtelijke kosten zullen alsdan tenminste 10% van het factuurbedrag bedragen met een minimum van € 100,00.
ARTIKEL 7. VERTROUWELIJKE INFORMATIE
JOUW® bureau B.V. is verplicht alle informatie, bedrijfsgegevens, gegevensbestanden van de opdrachtgever en overige bij de uitoefening van zijn werkzaamheden ter kennis komende vertrouwelijke gegevens zorgvuldig te bewaren en geheim te houden.
ARTIKEL 8. RECHTEN
- Het auteursrecht, het recht van tekening of model of enig ander intellectueel eigendomsrecht met betrekking tot ieder tekst- en/of beeldontwerp (voorlopig of definitief), tekening, model of andere vormgevingen, berust bij JOUW® bureau B.V., tenzij schriftelijk anders is overeengekomen, ook indien opdrachtgever daarvoor kosten in rekening zijn gebracht.
- Wanneer niet schriftelijk anders is overeengekomen, verkrijgt de opdrachtgever door acceptatie van de opdracht en onverminderd het gestelde in voorgaande alinea slechts het recht op eenmalig gebruik voor het doel en in omvang zoals dat concreet tussen partijen voor ogen stond ten tijde van de acceptatie van de opdracht.
- Het is de opdrachtgever en/of derden niet toegestaan om wijzigingen aan te brengen aan een door hem reeds eerder goedgekeurd of reeds in gebruik zijnde model, ontwerp, tekst etc., zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van JOUW® bureau B.V.
- Auteursrechten zijn in de kosten der ontwerpen niet begrepen.
ARTIKEL 9. BEËINDIGING DOOR JOUW® BUREAU B.V.
- De opdrachtgever zal zonder nadere aankondiging geacht worden in toerekenbaar verzuim te zijn:
- in geval hij enige verplichting uit de overeenkomst niet, niet volledig of niet tijdig nakomt;
- bij faillissement of surséance van betaling van hemzelf dan wel zijn onderneming;
- bij liquidatie van zijn bedrijf.
- JOUW® bureau B.V. heeft in de gevallen, genoemd in het voorgaande lid, het recht zonder sommatie en/of rechterlijke tussenkomst de uitvoering van de overeenkomst geheel of gedeeltelijk op te schorten danwel te ontbinden, zonder tot enige schadevergoeding gehouden te zijn.
ARTIKEL 10. KLACHTEN
- De opdrachtgever dient te zorgen voor controle op de hoeveelheid en kwaliteit van de geleverde goederen.
- Reclames dienen schriftelijk te geschieden en wel binnen 14 dagen na aflevering van de goederen.
- Reclames als bedoeld in het vorige lid zijn slechts mogelijk voorzover de opdrachtgever het geleverde niet in gebruik heeft genomen, heeft be- of verwerkt, resp. op andere wijze daarover heeft beschikt.
- Reclames en/of bezwaren geven de opdrachtgever geen recht de betaling op te schorten.
- Indien de opdrachtgever niet reclameert binnen de in lid 2 van dit artikel vermelde termijn, wordt hij geacht het door JOUW® bureau B.V. gepresteerde onvoorwaardelijk te hebben geaccepteerd.
ARTIKEL 11. ANNULERINGEN
Indien de opdrachtgever de opdracht geheel of gedeeltelijk annuleert is hij gehouden aan JOUW® bureau B.V. alle met het oog op de uitvoering van deze opdracht redelijkerwijs gemaakte kosten te vergoeden en indien JOUW® bureau B.V. zulks wenst, de voor de uitvoering van deze opdracht bestemde materialen en halffabrikaten voor zijn rekening te nemen tegen de door JOUW® bureau B.V. in de calculatie opgenomen prijzen; alles onverminderd het recht van JOUW® bureau B.V. op vergoeding wegens winstderving, zomede van de overige uit de annulering voortvloeiende kosten en schaden.
ARTIKEL 12. AANSPRAKELIJKHEID
- JOUW® bureau B.V. aanvaardt slechts aansprakelijkheid voor door de opdrachtgever geleden schade die het gevolg is van een toerekenbare tekortkoming in de nakoming van zijn verbintenis of uit onrechtmatige daad, indien en voorzover deze aansprakelijkheid door zijn verzekering wordt gedekt, tot het bedrag van de door de verzekering gedane uitkering.
- Indien de verzekeraar om enig reden niet tot uitkering overgaat, dan wel de schade niet door verzekering is gedekt, is de aansprakelijkheid beperkt tot het factuurbedrag met een maximum van € 500,00.
- JOUW® bureau B.V. is niet aansprakelijk indien de tekortkoming het gevolg is van overmacht.
- De in dit artikel opgenomen beperkingen gelden niet indien de schade het gevolg is van opzet en grove schuld van JOUW® bureau B.V. of één van zijn medewerkers.
ARTIKEL 13. OVERMACHT
- Tijdens overmacht worden de levering- en andere verplichtingen van JOUW® bureau B.V. opgeschort. Indien de periode waarin overmacht nakoming van de verplichtingen door JOUW® bureau B.V. niet mogelijk is langer dan 14 dagen is, zijn beide partijen bevoegde overeenkomst zonder gerechtelijke tussenkomst te ontbinden, zonder dat er in dat geval een verplichting tot schadevergoeding bestaat.
- Indien JOUW® bureau B.V. bij het intreden van overmacht al gedeeltelijk aan zijn verplichtingen heeft voldaan, of slechts gedeeltelijk aan zijn verplichtingen kan voldoen is hij gerechtigd het reeds geleverde cq. het leverbare deel afzonderlijk te factureren en is de opdrachtgever gehouden deze facturen te voldoen als betrof het een afzonderlijk contract.
- Onder overmacht in de zin van dit artikel wordt verstaan omstandigheden die de nakoming van de verbintenis verhinderen en die niet aan JOUW® bureau B.V. zijn toe te rekenen. Hieronder zullen onder andere zijn inbegrepen: storingen in de levering van energie, defecten aan machinerieën, een en ander zowel indien deze voorkomen bij het bedrijf van JOUW® bureau B.V. als bij de toeleveranciers.
- JOUW® bureau B.V. heeft eveneens het recht zich op overmacht te beroepen, indien de niet toerekenbare omstandigheid die de nakoming van zijn verbintenis verhindert, intreedt nadat hij aan zijn verplichtingen had moeten voldoen.
ARTIKEL 14. NAAMSVERMELDING
JOUW® bureau B.V. is, tenzij anders overeengekomen, gerechtigd haar ontwerpen te signeren cq. zijn naam te (doen) vermelden in het colofon of op de titelrol of anderszins mits op een bij het medium gebruikelijke wijze.
ARTIKEL 15. PROMOTIONEEL GEBRUIK
JOUW® bureau B.V. zal, onverminderd hetgeen omtrent de rechten zal worden overeengekomen, gerechtigd zijn het geleverde werk ten behoeve van haar eigen promotie en/of publiciteit te gebruiken.
ARTIKEL 16. GEHELE OVEREENKOMST
Voorwaarden met als doel deze voorwaarden te wijzigen, zullen alleen van kracht zijn en voor zover zij schriftelijk bevestigd zijn door JOUW® bureau B.V. In dat geval blijven de voorwaarden die niet aangepast zijn, van kracht.
ARTIKEL 17. TOEPASSELIJK RECHT
- De overeenkomst in al haar onderdelen wordt beheerst door het Nederlands recht.
- Alle geschillen, voortvloeiende uit de aan JOUW® bureau B.V. verstrekt opdracht, de wijze waarop de werkzaamheden zijn uitgevoerd of op grond van de samenstelling van de factuur, zullen met uitsluiting van andere eventueel competente instanties, bij uitsluiting worden berecht door de bevoegde rechter te Zwolle.
MATERIAAL- EN LICENTIEKOSTEN
JOUW® bureau brengt bij (tussentijdse) afrekening van projecten naast overeengekomen uurtarieven, inkopen werk derden en btw ook materiaal- en licentiekosten in rekening. Deze – beperkte – kostenpost staat dan ook los van projectwerkzaamheden en -inspanningen. En dekken deels de kosten die we in toenemende mate maken om te voldoen aan wet- en regelgeving. En ook aan de wensen & eisen van onze relaties op zowel korte als lange termijn.
Denk daarbij onder andere aan: • dagelijkse back-ups van werkbestanden in lopende projecten • (eveneens dagelijkse) redundancy van die back-ups op externe, beveiligde locatie • (digitale en fysieke) materialen voor het uitvoeren van opdrachten (dummy’s en interne proefdrukken) • beveiliging ten aanzien van AVG-compliance (op het gebied van gebruikers, bestanden én accounts) • overige licenties die noodzakelijk zijn voor opdracht-uitvoering • inclusief dataverkeer, -opslag en IT kosten.
Ook dekt dit ná opdracht-uitvoering meteen o.a.: • projectarchivering van zowel werkbestanden als publicatiebestanden en bijbehorende onderdelen • backup-up routines van al die projectbestanden • redundancy van die back-ups op twee externe, beveiligde locaties • beveiliging ten aanzien van AVG-compliance (op het gebied van gebruikers, bestanden én accounts) • inclusief dataverkeer, -opslag en IT kosten. Op die manier zijn én blijven jullie bestanden -overmacht uitgesloten- ook voor hergebruik, her-publicatie, evolutie of revolutie in de toekomst beschikbaar.
Er zijn ook marketingbureaus die geen materiaal- en licentiekosten rekenen. Soms omdat ze deze verrekenen in de uurtarieven. Dat vinden wij niet transparant. En meestal omdat ze genoemde taken en verplichtingen niet uitvoeren. Dat vinden wij niet verantwoord of wenselijk. We nemen dan ook geen opdrachten aan zónder deze component. Zo maakt elk bureau zijn eigen keuze. Wil je meer weten over onze keuze, neem dan gerust contact op voor meer informatie.