Heb je een bedrijf, dan kom je er niet meer onderuit. Je moet actief zijn op social media. Grote kans dat jouw doelgroep zich daar ook bevindt. Alleen hoe val je op tussen de overdaad aan accounts, opvallende berichten en lawaaimakers? In dit artikel leggen we je uit hoe je zowel goed zichtbaar als goed vindbaar wordt op social media.
Zichtbaarheid op social media
Vroeger dekte een mooie foto met een kort tekstje nog de lading. Dat is tegenwoordig niet meer aan de orde. Het werken met de juiste tijdstippen, hashtags en het continu veranderende algoritme is nóg belangrijker geworden. Om ervoor te zorgen dat de doelgroep jouw social media bericht ziet, is het handig om rekening te houden met het algoritme. Ieder social media platform heeft een algoritme dat bepaalt wie jouw berichten ziet. Hier kun je handig op inspelen door op de juiste tijden te posten.
Het social media algoritme
Eigenaar van Ubersuggest, Neil Patel, deelde vorig jaar tijdens de Websummit 2022 in Lissabon hoe belangrijk het is om de verschillende platforms te begrijpen. Volgens hem speelt het algoritme hierin een belangrijke rol. Daarom is het belangrijk om rekening te houden met het algoritme en de manieren waarop het de content leest. De tips van Neil heb we hieronder verzameld.
1. YouTube
Het platform YouTube vindt het belangrijk hoe vaak jouw video in de eerste 24 uur bekeken wordt. Daarom is het belangrijk dat je video meteen door zoveel mogelijk mensen bekeken wordt. Gebruik daarvoor notificaties en deel hem op andere social media kanalen zodat je die views alsnog te pakken krijgt.
2. LinkedIn
Op LinkedIn gaat het vooral om het netwerk en de interactie die je daarmee voert. Goed om te weten: één van de belangrijkste succesfactoren van een LinkedIn-post is hoe vaak er in de eerste vier uur na livegang op wordt gereageerd.
3. TikTok
Hoewel TikTok het kanaal is voor video’s, is het de interactie bepalend voor het algoritme. Op TikTok is het dus belangrijk dat mensen een opmerkingen plaatsen onder de video. Dit kun je uitlokken door vragen te stellen in de video en in de omschrijving.
4. Facebook
Wat doet het beter op Facebook: berichten of video’s? Op basis van een analyse van 939 bedrijfspagina’s kwam Neil tot de conclusie dat video’s het maar liefst 81,4% beter doen dan andere berichten. Nog beter: lange video’s. Niet gek, Facebook wil graag dat mensen zo lang mogelijk op hun platform blijven. Met kwaliteit video’s kun je hier makkelijk op inspelen.
5. Instagram
Opvallend, maar ook interessant. Instagram lijkt momenteel een afname in live content te hebben. Toch is er wel een groei te zien in het aantal mensen die live content handiger vindt dan een blogpost te lezen. Heb jij informatie die jouw doelgroep interessant gaat vinden? Dan is het dus een goed idee om vaker live te gaan. Neils advies: op zijn minst 2 keer per week live gaan. Aangezien Instagram onderdeel is van Meta, is het ook een goed idee om video’s op Instagram te testen.
Met de komst van Reels is Instagram steeds meer een video platform aan het worden. Video’s genereren momenteel ook meer bereik dan een normaal bericht.