Ga naar de inhoud
  • Diensten
  • Portfolio
  • Updates
  • Over ons
  • Vacatures
  • Diensten
  • Portfolio
  • Updates
  • Over ons
  • Vacatures
  • Home
  • Diensten
  • Portfolio
  • Updates
  • Over ons
  • Contact
  • Vacatures
  • Home
  • Diensten
  • Portfolio
  • Updates
  • Over ons
  • Contact
  • Vacatures
Contact

Beter zichtbaar op 5 social media kanalen

#166
Datum

06.11.23

Categorie

Blog

Heb je een bedrijf, dan kom je er niet meer onderuit.  Je moet actief zijn op social media. Grote kans dat jouw doelgroep zich daar ook bevindt. Alleen hoe val je op tussen de overdaad aan accounts, opvallende berichten en lawaaimakers?  In dit artikel leggen we je uit hoe je zowel goed zichtbaar als goed vindbaar wordt op social media.

 

Zichtbaarheid op social media

Vroeger dekte een mooie foto met een kort tekstje nog de lading. Dat is tegenwoordig niet meer aan de orde. Het werken met de juiste tijdstippen, hashtags en het continu veranderende algoritme is nóg belangrijker geworden. Om ervoor te zorgen dat de doelgroep jouw social media bericht ziet, is het handig om rekening te houden met het algoritme. Ieder social media platform heeft een algoritme dat bepaalt wie jouw berichten ziet. Hier kun je handig op inspelen door op de juiste tijden te posten.

 

Het social media algoritme

Eigenaar van Ubersuggest, Neil Patel, deelde vorig jaar tijdens de Websummit 2022 in Lissabon hoe belangrijk het is om de verschillende platforms te begrijpen. Volgens hem speelt het algoritme hierin een belangrijke rol. Daarom is het belangrijk om rekening te houden met het algoritme en de manieren waarop het de content leest. De tips van Neil heb we hieronder verzameld.

 

1. YouTube

Het platform YouTube vindt het belangrijk hoe vaak jouw video in de eerste 24 uur bekeken wordt. Daarom is het belangrijk dat je video meteen door zoveel mogelijk mensen bekeken wordt. Gebruik daarvoor notificaties en deel hem op andere social media kanalen zodat je die views alsnog te pakken krijgt.

2. LinkedIn

Op LinkedIn gaat het vooral om het netwerk en de interactie die je daarmee voert. Goed om te weten: één van de belangrijkste succesfactoren van een LinkedIn-post is hoe vaak er in de eerste vier uur na livegang op wordt gereageerd.

3. TikTok

Hoewel TikTok het kanaal is voor video’s, is het de interactie bepalend voor het algoritme. Op TikTok is het dus belangrijk dat mensen een opmerkingen plaatsen onder de video. Dit kun je uitlokken door vragen te stellen in de video en in de omschrijving.

4. Facebook

Wat doet het beter op Facebook: berichten of video’s? Op basis van een analyse van 939 bedrijfspagina’s kwam Neil tot de conclusie dat video’s het maar liefst 81,4% beter doen dan andere berichten. Nog beter: lange video’s. Niet gek, Facebook wil graag dat mensen zo lang mogelijk op hun platform blijven. Met kwaliteit video’s kun je hier makkelijk op inspelen.

5. Instagram

Opvallend, maar ook interessant. Instagram lijkt momenteel een afname in live content te hebben. Toch is er wel een groei te zien in het aantal mensen die live content handiger vindt dan een blogpost te lezen. Heb jij informatie die jouw doelgroep interessant gaat vinden? Dan is het dus een goed idee om vaker live te gaan. Neils advies: op zijn minst 2 keer per week live gaan. Aangezien Instagram onderdeel is van Meta, is het ook een goed idee om video’s op Instagram te testen.

Met de komst van Reels is Instagram steeds meer een video platform aan het worden. Video’s genereren momenteel ook meer bereik dan een normaal bericht.

Gevonden worden op social media

Wist je dat je net als bij Google ook binnen social media kan werken met SEO? Google is namelijk niet meer de enige plaats waar jouw klant met zoekgedrag actief is. Volgens Frankwatching vinden er één minuut 5.9 miljoen zoekopdrachten in Google plaats. In diezelfde tijd worden er 167 miljoen TikTok’s bekeken, 3.67 miljoen YouTubevideo’s gekeken, 46.000 zoekopdrachten in Pinterest uitgevoerd en 66.000 foto’s en video’s op Instagram bekeken.

Jouw (potentiële) klant kan jou bedrijf dus ook via social media vinden. En gevonden worden op een social media platform kan een hoop mogelijkheden bieden voor jouw bedrijf of product.

 

Werken met social SEO

Volgens Hootsuite kun je SEO op social media toevoegen door de juiste zoekwoorden te voegen op plekken waar dat mogelijk is, zoals de bijschriften, alt-tekst en ondertitels. Ook in je bio kun je zoekwoorden plaatsen. Heb jij al zoekwoorden uitgezocht voor je website, dan kun je deze ook verwerken bij het optimaliseren van je social media. Ook kun je zoekwoorden bedenken aan de hand van een brainstorm, Google Analytics, Google Trends en andere tools, zoals Ubersuggest.

Wellicht komt deze manier van werken je bekend voor. Het lijkt namelijk veel op SEO die je gewend bent met Google. Je gebruikt namelijk zoekwoorden die jouw doelgroep gebruikt om iets te vinden.

Social media in Google

Nog een goede reden om actiever te zijn op social media: je social media accounts worden ook weergegeven in de zoekresultaten van Google. Hoewel het bereik, aantal likes of interactie van een bericht hierbij niet gemeten wordt, komt je account wel in de zoekresultaten te staan.

 

De sleutel tot sociale media succes

In de digitale wereld van vandaag kunnen bedrijven gewoonweg niet zonder sociale media. Het is dus belangrijk om de ins en outs van sociale media-algoritmen te begrijpen en slimme SEO-technieken toe te passen om op te vallen en gemakkelijk gevonden te worden. Maar onthoud altijd dat kwalitatief goede content van onschatbare waarde is. Dus, met deze inzichten, is het tijd om jouw content aanpak verder aan te scherpen en jouw plekje op sociale media te gaan claimen.

Vorige
Volgende

Meer updates

63
Bekijk alle
  • Diensten
  • Portfolio
  • Updates
  • Over ons
  • Vacatures
  • Diensten
  • Portfolio
  • Updates
  • Over ons
  • Vacatures
Contact
Instagram Facebook Linkedin
Algemene voorwaarden
Privacyverklaring
Cookiebeleid
Cookies
Leuk dat je onze website bezoekt! Om onze website te laten functioneren maken we gebruik van cookies. Kies hieronder welke cookies we mogen plaatsen. Onze noodzakelijke cookies verzamelen geen persoonsgegevens en helpen ons de website te verbeteren. Wil je de beste website-ervaring? Dan raden we je aan om alle cookies in te schakelen. Meer informatie over cookies vind je in ons cookiebeleid.
Functioneel Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel om het gebruik van een specifieke dienst mogelijk te maken die uitdrukkelijk door de abonnee of gebruiker is gevraagd, of voor het enige doel om de overdracht van communicatie via een elektronisch communicatienetwerk uit te voeren.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt. De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is vereist om gebruikersprofielen aan te maken om advertenties te verzenden, of om de gebruiker op een website of op meerdere websites te volgen voor vergelijkbare marketingdoeleinden.
Beheer opties Beheer diensten Beheer {vendor_count} leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Bekijk voorkeuren
{title} {title} {title}
Search