Bekijk JOUW® op

Blog

Terug naar overzicht

Alles wat je moet weten over Google Analytics 4

3 maart 2021

Er gaat veel veranderen in de wereld van online marketing. Apple komt met de iOS14 update, Chrome stopt met third-party cookies en Google Analytics gaat updaten naar Google Analytics 4 (GA4). Een update die uiteindelijk de huidige versie van Google Analytics gaat vervangen en dat brengt een hoop verandering met zich mee.

In dit blog lees je:

  • Alles wat je moet weten over Google Analytics 4
  • Wat kun je nu al meten?
  • Waarom je nu moet updaten
  • De nadelen

Lees hier alles over de iOS14 update van Apple
Lees hier alles over de third-party cookies van Google Chrome

GA4 is een update van UA gebaseerd op machine learning en big data, waarin User Experience (UX) het belangrijkste uitgangspunt is. Niet alleen is de interface compleet anders, ook onder de motorkap zien we niet veel terug van de Analytics die we gewend zijn. Omdat de twee zo verschillen kun je jouw huidige data niet meenemen naar de nieuwe versie. GA4 gaat dan ook niet verder in je huidige property. Wanneer je update naar GA4 open je een extra property naast je huidige. Beide versies verzamelen hun eigen data en draaien voorlopig naast elkaar.

De verschillen tussen de twee versies zitten hem in het soort data dat verzameld wordt. UA maakt gebruik van pageview en sessies waar GA4 helemaal is gebaseerd op events. Statistieken zoals bouncerate en aantal pagina’s per sessie verdwijnen en zie je ook niet meer terug in de update. Google verlegt de focus naar UX, het gaat er straks om hoe gebruiksvriendelijk je website is en wat je bezoekers hiermee doen.

Fijn dat de twee versies nog naast elkaar gebruikt kunnen worden, want GA4 bevat geen historische data en ook de interface is behoorlijk uitgekleed. Omdat GA4 nog in ontwikkeling is missen er hier en daar functies je misschien gewend bent te gebruiken, zoals dashboards maken en bouncpercentages.

Hoe GA4 zich gaat ontwikkelen is nog moeilijk te zeggen. Sommige functies komen te vervallen en andere komen terug in een nieuwe vorm. Maar er zijn ook onderdelen die je al wel kunt meten:

  • Paginaweergaven
  • Scroll diepte
  • Uitgaande kliks
  • Zoeken op de site
  • Video-engagement
  • Bestand downloads

 Waarom je nu moet updaten

Zoals je leest is GA4 lang niet zo uitgebreid als de huidige omgeving, maar Google heeft aangegeven druk bezig te zijn met de doorontwikkeling van GA4. In de toekomst zal GA4 de huidige omgeving van Analytics helemaal gaan vervangen, maar het is handig om nu al te upgraden, en dit is waarom:

  • GA4 is nog in ontwikkeling en er ontbreken nog functies, maar je begint hier weer vanaf nul (geen data). Dus hoe eerder je begint met data verzamelen, hoe beter. Uiteindelijk neemt GA4 de huidige Analytics over. Nu upgraden betekent dat je alvast historische data in GA4 opbouwt voor het moment dat je overstapt.
  • In GA4 vind je een levenscyclus rapport waarmee je de customer journey kunt meten. GA4 meet de betrokkenheid van de site bezoeker aan de hand van mensen die langer dan 10 seconde op de pagina zijn of scrollen en meerdere pagina’s bezoeken of converteren. Bijvoorbeeld: een websitebezoeker klikt op de belknop en direct daarna verlaat deze de website. Dit leidt in UA tot een hoge bouncerate, maar in GA4 tot een hoge betrokkenheid.
  • Doelgroepen en machine learning: GA4 is helemaal ingericht op machine learning. Met machine learning kan Google Analytics 4 het gedrag van een gebruiker voorspellen. Denk daarbij aan het instellen van doelgroepen die volgens machine learning binnen 7 dagen zullen converteren of juist niet. Het rendement op bijvoorbeeld Google Ads of Shopping kan daardoor flink toenemen. Ook ontvang je geautomatiseerde inzichten waarmee je de customer journey kunt verbeteren.
  • Cookieless Remarketing: Cookies zijn nodig voor remarketing doeleinden en advertentie personalisatie. Vanwege privacy zullen deze steeds minder voor marketingdoeleinden beschikbaar zijn. Safari en Chrome bereiden zich al voor op het uitfaseren van alle third-party cookies (Lees hier meer over in dit artikel). GA4 machine learning moet de mogelijkheden van Cookies gaan vervangen.
  • Analyse hub: GA4 biedt allerlei soorten analyses aan met de nieuwe Analyse Hub. Hiermee maak je eigen analyserapporten of je kunt gebruik maken van templates. Dankzij deze templates heb je inzicht in het gebruikersgedrag of het klanttraject, van eerste websitebezoek tot conversie.
  • Cross Platform data: Maak je gebruik van een App en een website, dan wordt met GA4 data verzameld en geanalyseerd op basis van dezelfde gebruiker. Je ontvangt alle website en app data van dezelfde gebruiker in één overzicht.
  • Sneller en uitgebreider: Als je al langer gebruikmaakt van Universal Analytics, dan zal je ongetwijfeld zijn opgevallen dat de applicatie steeds trager wordt. GA4 is beduidend sneller. Het biedt nieuwe en verbeterde analysemogelijkheden en dit zal de komende jaren alleen maar verder uitbreiden. De ontwikkeling van Universal Analytics staat daarentegen stil. Sterker nog, binnen 1 tot 2 jaar zal de ondersteuning worden stopgezet.

De nadelen

Bij iedere verandering zijn er naast voordelen ook nadelen te benoemen. Zo ook bij de GA4. Zo is het van sommige functies of data al zeker dat we deze niet meer terugzien of permanent veranderen. We hebben ze hier alvast even op een rijtje gezet:

  • Veel rapportages uit Universal Analytics zijn verwijderd of verplaatst
  • Populaire KPI’s zoals bouncerate bestaan niet meer
  • De manier waarop je tags kunt toevoegen is compleet anders
  • De wijze van meten is anders, waardoor je verschillen in aantallen, sessies en gebruikers zult gaan zien
  • De e-commerce set-up is weliswaar uitgebreider, maar vergt een volledig nieuwe implementatie

De verandering naar GA4 is onvermijdelijk. Hoe eerder je update, des te beter je op een later moment gebruik kunt maken van de verzamelde data. Wacht dus niet te lang en zet je GA4 property op!

Hulp nodig om je goed voor te bereiden op de komende veranderingen? Bel of mail ons! Wij helpen je graag.

TOP