Bekijk JOUW® op

Blog

Terug naar overzicht

De gevolgen van de iOS 14 update

3 maart 2021

Apple heeft de iOS14 update aangekondigd, een update met gevolgen voor iedereen die adverteert via social media. Door deze update is het niet meer mogelijk data van je social advertenties te meten. Hoe dit precies zit en wat je eraan kunt doen lees je in dit blog. Ook benieuwd naar andere veranderingen die gevolgen hebben voor je online advertenties? Lees onze blogs over de GA4 update en de third-party cookies van Chrome.

In dit blog lees je:

  • Wat gaat er gebeuren?
  • Heeft het ook invloed op organische content?
  • Wat zijn de gevolgen voor je campagnes?
  • Paniek! Of toch niet…

Lees hier alles wat je moet weten over Google Analytics 4
Lees hier alles over de third-party cookies van Google Chrome

Naast het afschaffen van third-party cookies komt Apple ook met een IOS14-update. Gevolgen: iedereen die gebruikmaakt van Facebook of Instagram advertenties gaat hiervan de impact merken.

Wat gaat er gebeuren

In 2020 kondigde Apple aan dat ze aan alle gebruikers van de App Store toestemming gaat vragen om data, die verstuurd wordt via Apple’s App tracking Transparency (ATT) Framewerk, te mogen gebruiken. Simpel gezegd: mensen die iOS 14 gebruiken zullen een pop-up krijgen waarin ze expliciet toestemming moeten geven om tracking van apps toe te staan. Wanneer gebruikers aan geven niet gevolgd te willen worden, zal het volledige meten van resultaten niet meer mogelijk zijn voor Facebook. En dit heeft serieuze gevolgen voor je portemonnee. Niet alleen Facebook kan niets meer meten als iemand geen toestemming geeft, maar ook Pinterest, Snapchat, TikTok en LinkedIn Advertising zullen in de problemen raken.

Ook invloed op organisch content

Deze verandering heeft ook effect op organische content. Als veel mensen hun tracking blokkeren is het voor algoritmes lastiger te bepalen of jouw content bij een gebruiker past. Het zou er zelfs voor kunnen zorgen dat Facebooktijdlijnen vol komen te staan met minder relevante content, met als gevolg dat mensen minder Facebook gaan gebruiken.

Gevolgen voor je campagnes

Door deze update kun je straks dus niet meer zien of je advertentie gewerkt heeft. Bijvoorbeeld: Jan ziet advertentie van een paar schoenen en besluit op de advertentie te klikken. Hij vindt de schoenen zo mooi dat hij ze koopt via zijn telefoon. Fijn voor de schoenenverkoper, maar voor de marketeer is het een ander verhaal. Want Jan heeft de iOS 14-update geïnstalleerd op zijn telefoon en aangegeven dat hij niet getrackt wil worden. Hierdoor kon de verkoop, het website bezoek en de interactie met de advertentie niet gemeten worden. De marketeer weet dus niet wat het effect van de campagne is. Hetzelfde geldt voor Facebook, waardoor campagne optimalisatie niet meer mogelijk is.

Is er dan niets wat je hieraan kunt doen? Gelukkig wel, met een CAPI (conversion API) kun je veel opvangen, daarover later meer.

Paniek! Of toch niet…

De online wereld verandert continu. Wij passen ons daar altijd op aan. Zo ook nu. Er zijn al een aantal dingen die je kunt doen voordat Apple deze wijziging doorvoert, om de impact ervan te beperken.

1. De CAPI

De CAPI (conversion API) van Facebook is een alternatief voor de Facebook-pixel. Deze stuurt conversies naar Facebook toe en werkt vanuit je eigen server. Hierdoor ben je niet afhankelijk van cookies en word je ook niet geblokt door ad-blockers. Bijkomend voordeel is dat Facebook met deze data de campages kan optimaliseren en je er weer beter resultaten kunt meten. Let erop dat je cookiemelding en privacy policy up-to-date zijn en dat je alleen data naar Facebook stuurt waar mensen toestemming voor gegeven hebben.

2. Verifieer jouw domein bij Facebook

Dit is een tip van Facebook zelf. Ze raden alle adverteerders aan om hun domein te verifiëren om te voorkomen dat er moeilijkheden ontstaan met het instellen van conversie-events. Wanneer je dit namelijk niet doet kunnen de machines van Facebook niet zien welk domein of welke website bij jouw bedrijfsmanager hoort, ergo moeilijkheden voor conversie-events.

Gelukkig kun je dit eenvoudig zelf doen. Er zijn verschillende manieren waarop je een domein kunt verifiëren: via een DNS-verificatie, HTML-upload of een meta-tagverificatie. Heb je hulp nodig bij het verifiëren van je domein? Laat het ons weten, wij helpen je graag!

3. Gebruik landingspagina’s

Een praktische manier om te zien hoe je campagne het doet is door een landingspagina per campagne aan te maken. Daarnaast kun je mensen die zich inschrijven voor een nieuwsbrief tags meegeven, zodat je weet via welke campagne/pagina ze zijn binnengekomen. Op deze manier houd je toch overzicht van bepaalde data.

4. Conversion-events

Facebook heeft aangekondigd dat alle adverteerders een beperking van 8 conversie-events per domein krijgen (zowel standaard events als aangepaste events). In eerste instantie gaat Facebook dit automatisch voor bedrijven instellen op basis van hun algoritme. Fijn dat Facebook dit doet, maar als adverteerder wil je natuurlijk ook zelf de touwtjes in handen houden, dus komt er binnenkort een mogelijkheid om deze events zelf aan te passen. Belangrijk: deze events zullen gerapporteerd worden aan de hand van een ranking van de laatste 28 dagen.
Goed dus om een plan te maken voor de 8 conversie-events. Welke passen het beste bij je bedrijf en zijn het belangrijkst? Als je dit van tevoren bepaald kun je meteen actie ondernemen wanneer de nieuwe functie beschikbaar is.

In eerste instantie gaat het om optimalisatie van de campagnes, dus welke event is voor jouw bedrijf het meest relevant. Kijk bijvoorbeeld eens bij eerder campagnes welke conversie events het beste resultaat hebben gegeven.

Veel dingen die gaan veranderen dus, en als je nu niets doet sta je straks met lege handen. Zie je dankzij al die veranderingen door de bomen het bos niet meer? Geen probleem, we got your back! Bel of mail ons en wij zorgen ervoor dat je ook straks kunt blijven adverteren.

 

TOP