Bekijk JOUW® op

Blog

Terug naar overzicht

Facebook marketing tips 2021

4 februari 2021

De afgelopen jaren zijn er legio sociale media kanalen bijgekomen, maar Facebook is alsnog de grootste speler. Vandaag viert Facebook zijn 17e verjaardag. Tijd om dit platform in de spotlights te zetten. We voorzien je van een aantal tips voor 2021, zodat je het maximale uit Facebook marketing haalt. 

Corona en Facebook
Dat corona een effect heeft op de groei van Facebook is duidelijk. In het eerste kwartaal van 2020 nam het aantal maandelijks actieve gebruikers toe met 55 miljoen. Hier kwamen nog eens 49 miljoen gebruikers bij in het tweede kwartaal. Daarnaast is het zoek- en koopgedrag van consumenten steeds meer verschoven naar online. Sociale media spelen hier een significante rol in. Wereldwijd geeft driekwart van de consumenten aan dat ze shopideeën opdoen via onder andere Facebook en Instagram. Dit toont het belang aan om als bedrijf actief aanwezig te zijn op Facebook.

Update je bedrijfspagina
Het maximale uitje bedrijfspagina halen? Werk vanuit het juiste bedrijfsprofiel. Een zakelijk account aanmaken en beginnen met posten voldoet niet meer. Facebook biedt verschillende templates voor bedrijfspagina’s. Deze templates zijn voorzien van diverse functies die content presenteren op een manier die aansluit op je bedrijfsdoelen. Zo kan er bij een pagina voor goede doelen bijvoorbeeld de focus liggen op de doneerknop. Ontdek de mogelijkheden voor jouw bedrijf en ga snel naar de pagina-instellingen van je Facebookpagina.

Varieer in content
De tweede tip om Facebook marketing dynamisch te houden: overweeg de 70-20-10 aanpak.
- Publiceer 70% van de tijd originele nieuwe content
- Deel 20% van de tijd bestaande content die relevant is voor je doelgroep
- Creëer 10% van de tijd content om jezelf te promoten.
 
Vergeet niet verschillende soorten berichten te plaatsen. Denk aan afbeeldingen, video’s, GIFs, polls en tekst. En overweeg als het mogelijk is user generated content.

Video
Onder het online publiek is video populair. Voor het beste resultaat is korte en krachtige content van belang. Wist je dat 50% van alle video’s op mobiele apparaten bekeken wordt? Tijdens een pauze of ander rustmomentje scrollen mensen door hun feed. Tijd (of geduld) om naar lange video’s te kijken is er dan niet. Onderzoek toont aan dat video’s van minder dan twee minuten de meeste betrokkenheid opleveren. Een goede richtlijn om na te streven dus!

Breng je blog bijvoorbeeld eens onder de aandacht met een korte video. Beschik je niet over een video-editor of heb je een klein budget? Er zijn eenvoudige tools, zoals Invideo, beschikbaar om video’s en animaties te maken die jouw content promoten. 

Live gaan
Met Facebook Live bereik je jouw publiek persoonlijk. Het is een krachtige manier om jouw bedrijf onder de aandacht te brengen. Bovendien ziet Facebook een live video als nieuwe content en krijgt het voorrang op de tijdlijn van volgers. Daarnaast geldt: des te meer betrokkenheid je op jouw Facebookpagina creëert, des te beter is dit is voor je bedrijf als het gaat om het algoritme van Facebook.

Facebook shopping
Facebook lanceerde tijdens de coronacrisis Facebook Shopping. Het doel van deze gratis webshop-functie: kleinere ondernemingen helpen hun producten online te verkopen. In dit winkelgedeelte van Facebook bied je jouw producten of diensten aan. Het voordeel is dat je geen bestaande online webshop hoeft te hebben. Klanten hebben toegang tot de winkel op zowel Facebook als Instagram. Dit jaar plant Facebook een uitbreiding voor het platform. We houden je uiteraard op de hoogte van nieuwe ontwikkelingen.

Organisch vs betaald
Iets om rekening mee te houden is het dalende organisch bereik. Als het om persoonlijke pagina’s gaat is organisch bereik redelijk eenvoudig. Upload een foto van je huisdier of een leuk kiekje van de natuur en je ontvangt misschien tientallen reacties en likes. Dit is een ander verhaal voor je bedrijfspagina. Het platform legt in de nieuwsfeed de nadruk op de manier waarop gebruikers met andere gebruikers omgaan, in plaats van interactie met bedrijven. Wil je er zeker van zijn dat je gezien wordt op Facebook? Een sterke advertentiestrategie is dan onmisbaar.

We verwachten dat de verschuiving in consumentengedrag  richting online verder oploopt. Een goede online (shopping)ervaring speelt dus een belangrijke rol. Wil je jouw Facebook marketing verbeteren of gewoon eens van gedachten wisselen? Bel gerust!

 

TOP