Bekijk JOUW® op

Blog

Terug naar overzicht

Verbeter je e-mailreputatie

10 augustus 2021

E-mail is een belangrijk kanaal om je doelgroep te informeren, activeren en te behouden. Maar wanneer je het niet op de juiste manier aanpakt kan het je klanten kosten of erger, het kan je sending reputatie beschadigen. In dat geval krijgt je doelgroep je e-mails helemaal niet meer. Belangrijk dus om alles goed voor elkaar te hebben!

In dit blog krijg je handige tips om de kwaliteit van je e-mails hoog te houden.

Tijdens COVID-19 zijn veel bedrijven e-mail gaan gebruiken om hun klanten te informeren over service updates, aanbiedingen en support-informatie. Deze enorme stijging in e-mail verkeer betekent dat het juist nu belangrijker is om er voor te zorgen dat je e-mail reputatie gezond blijft. Daarom hebben we wat tips verzameld waarmee je e-mail gegarandeerd in de mailbox van je doelgroep verschijnt. Of als je al in de gevarenzone zit, hoe je hier weer uit komt.

#1 monitor je sending reputatie
Een sending reputatie is een score die een internet service provider (ISP) toewijst aan organisaties die e-mails versturen. De score is een belangrijk onderdeel van je e-mail deliverability. Hoe hoger de score, hoe meer waarschijnlijk het is dat een ISP je e-mail aflevert in de inbox van jouw ontvanger. Zakt je score onder een bepaalde grens dan beland je in het Spam folder of je e-mail wordt helemaal niet afgeleverd.

Een aantal punten die je sending reputatie bepalen zijn:
·      De hoeveelheid e-mails die wordt verstuurd door de organisatie.
·      Hoeveel ontvangers je e-mail markeren als spam.
·      Hoe vaak de e-mails vanuit de organisatie in de spam trap van de ISP beland.
·      Of de organisatie op bepaalde blacklists staat.
·      Het bounce percentage van je e-mails.
·      Hoe vaak je e-mails worden geopend, beantwoord, doorgestuurd of gedeletet worden.
·      Hoeveel unsubscribers je hebt.

Als eerste wil je natuurlijk weten hoe je er op dit moment voor staat, wat is je huidige sending reputatie? Wanneer je gebruikt maakt van Gmail kun je dit eenvoudig checken met een tool van -hoe kan het ook anders- Google. Met de  Postmaster tool heb je een overview van je sending reputatie en kun je de prestaties van je e-mails meten. Zit er ergens een probleem? Dan heb je het met deze tool gevonden voordat het je reputatie beschadigt.

Gebruik je Mailchimp? Als je Mailchimp Pro of Premium hebt dan kun je in je account overzicht je account reputatie zien. Heb je dit niet dan kun je alle info die je nodig hebt ook uit de cijfers van je campagnes halen (zie punten hierboven). Wel even wat werk maar dan kom je er uiteindelijk ook!

#2 Tips om je openingsrate te verbeteren
Zoals hierboven beschreven is de interactie van de doelgroep met jouw e-mail belangrijk voor je score. Een gemiddelde e-mailcampagne heeft een open rate van ongeveer 20% tot 30%. Dit getal kan natuurlijk variëren afhankelijk van de industrie waarin je zit, maar over het algemeen kun je streven naar deze percentages. Zit je open rate ver onder het gemiddelde dan is de kans groot dat de doelgroep je e-mails niet relevant vindt óf -nog erger- dat je e-mails direct in de spamfolder belanden. Is dit laatste het geval? Haal dan eens flink de stofkam door je e-maillijst en richt je op de groep die je e-mails wel opent om je reputatie weer op te krikken.

TIP 1
Stop met het e-mailen van ‘ongeïnteresseerde’ mensen uit je e-maillijst. Het is natuurlijk heel verleidelijk (en makkelijk) om je hele e-maillijst te mailen in de hoop dat de ‘ongeïnteresseerde’ je e-mail nu wel openen, maar uiteindelijk zorgt dit er waarschijnlijk voor dat je in de spamfolder terecht komt. Altijd al je mails naar je hele e-maillijst sturen kan uiteindelijk zelfs schadelijk zijn voor je account en je sending reputation. Daarnaast is de kans dat mensen die je laatste 10 e-mails niet geopend hebben maar 2% dat ze je 11e mail wel openen. Na 14 ongeopende mails is deze kans zelf 1%. 

TIP 2
Als een e-mail niet relevant of persoonlijk is voor de ontvanger, dan is de kans groot dat ze hem niet openen (of dat ze hem alleen openen om op de unsubscribe button te klikken). Maak daarom e-mailcampagnes aan die worden getriggerd door de ontvanger zelf (bijvoorbeeld wanneer ze een whitepaper downloaden van je website). Dit zorgt ervoor dat de ontvanger relevante content krijgt die past bij hun actie, wat uiteindelijk zal zorgen voor een betere engagement.

TIP 3
Het is cliché, maar zorg voor een pakkende titel. Dit kan namelijk het verschil maken tussen ongeopend weggooien en het openen van de mail. Pak dus de aandacht van je ontvangers en voeg pakkende en creatieve titels toe aan je e-mailcampagnes. Ben je er niet zekere van wat een goede titel is? Test het met een A/B test!

#3 Tips om je spammarkering en unsubscribe rate te verminderen
Een “gezonde” spammarkering is ongeveer 0,02%, dat is ongeveer 2 markeringen voor iedere 10.000 e-mails die je verstuurd. Dus als je ziet dat jouw percentage stukken hoger ligt kun je ervan uitgaan dat er iets mis is.

TIP1
Gebruik dubbel opt-in. Niet alleen is dit verplicht om aan de AVG-regels te voldoen, het betekent waarschijnlijk ook dat de mensen die deze stappen doorlopen op voorhand al geïntegreerd zijn in wat je te melden hebt. Een dubbele opt-in is een goede methode om je open rate te verhogen.

TIP 2
Check e-mailadressen voordat mensen zich aanmelden op spelling of echtheid. Dit helpt te voorkomen dat mensen hun e-mail adres verkeerd invullen of een ongeldig e-mailadres gebruiken waardoor jouw bounce rate en spam percentage verbeterd wordt. Hoe je dit doet? Met een stukje code in je site, een stukje javascript om precies te zijn. Hoe dit precies werkt vind je hier: https://github.com/mailcheck/mailcheck

TIP 3
Zorg ervoor dat je uitschrijfproces niet meer dan twee stappen heeft zodat dit proces soepel verloopt. Als je het uitschrijven te ingewikkeld of te lang maakt zullen mensen in plaats daar van je e-mail als spam markeren om er vanaf te zijn.

Bang dat veel mensen zich uitschrijven of is je unsubscribe rate sowieso wat aan de hoge kant? Kijk dan eens naar je verzendschema. Stuur je te vaak mails, op een raar moment of zomaar out of the blue? Dan is de kans groot dat mensen je e-mail als irrelevant zien. Het beste is om een consistent verzendschema aan te houden.

#3 Verbeter je bounce rates
Een bounce is een e-mail die niet succesvol is afgeleverd. Dit kan komen omdat iemand per ongeluk zijn of haar e-mailadres verkeerd heeft ingevuld of omdat je niet door de beveiliging van de e-mailprovider heen bent gekomen. Wanneer een e-mailadres verkeerd gespeld is of niet bestaat zorgt dit voor een hardbounce en dat heeft effect op jouw sending reputation. Blijf je naar e-mails verzenden naar hardbounce adressen kom je gegarandeerd in de problemen.

TIP 1
Het is een inkoppertje maar koop nooit een e-maillijst. Naast dat dit ontzettend niet AVG proof is, is de kans groot dat een deel van de e-mailadressen nep is. Dus stuur alleen e-mails naar mensen waarvan je toestemming hebt gekregen.

TIP 2
Ruim je database ieder half jaar op. Als iemand in jouw e-maillijst al een hele tijd geen interactie heeft gehad met jouw e-mails is het tijd om afscheid te nemen. Hiermee bescherm je de kwaliteit van je e-maillijst en zorg je ervoor dat je geen kosten maakt voor e-mailadressen die niets opleveren.

Wil je meer weten over het verbeteren van je e-mailaccount, je e-mailcampagnes of wil je advies op maat? Laat het ons dan vooral weten!

TOP