- december 2022
Brouwers doorontwikkeling logo
Nieuwe merkidentiteit
Brouwers is een sterk merk. Een gevestigde naam in de huidige accountancymarkt. Deze naam, inclusief eigen lettertype, blijft daarom de basis. Vanuit hier gaan we door evolueren. De evolutie is niet alleen terug te zien in het eigen merk, maar ook in de merkfamilie. Deze doorvertaling naar de rest van de leden van de merkfamilie is noodzakelijk. In een merkfamilie moet er namelijk altijd een zekere mate van samenhang zijn. Zeker om herkend te worden als ‘familie’. Je wilt voorkomen dat onderliggende submerken in een merkportfolio een eigen leven gaan leiden. Dit kan namelijk zorgen voor onnodige verwarring bij de doelgroep.
Beeldmerk
In het oorspronkelijke logo waren vinkjes te vinden. Hier zijn we bewust van af gestapt. Dit bracht namelijk het iets verouderde concept van ‘goed en fout’ naar voren. In eerdere editie zijn de vinkjes al meer naar rechts verhuisd, maar nu gaan ze echt weg. Want; niets is meer goed of fout. We zitten in ‘het tijdperk van de dialoog’. Ook in het merk wil Brouwers dit meer uitdragen. Daarom zijn de vinkjes vervangen door de dialoogvensters.
Kleuren
We veranderen de kleuren in het logo. Dit vond zijn start al bij het ontwerp en realisatie van de werken-bij website van Brouwers. Toen werd de stap al gezet van een combinatie naar één focuskleur. Van het hardere rood en groen gaat Brouwers over naar oranje, goed te combineren met zwart, wit en grijs. Kleuren die vaak terugkomen in de communicatiemiddelen die Brouwers binnen hun marketing en communicatie inzet. Niet alleen is deze kleurkeuze multi-toepasbaar, maar daarnaast draagt dit ook bij aan de nieuwe, meer toegankelijke en minder goed-fout insteek van Brouwers uit.
Communicatiemiddelen
Een merkevolutie stopt niet bij een geactualiseerd logo. De stijl van en rondom het logo is immers een indicatie van de rest van de stijl van het merk. Automatisch moesten verschillende communicatiemiddelen van Brouwers daarom ook aangepakt worden. Zoals de fotografie van werknemers, verwerking van de nieuwe stijl in de corporate en werken-bij website en nieuw drukwerk.
“We zijn tevreden met de kleur en de nieuwe, frisse uitstraling. Het past bij de nieuwe energie in het bedrijf”, aldus Ewout Brouwers.
Heb je deze ook al gezien?
Leesvoer #25
The Winter Trial 2019: work in progress