JOUW® bureau » Case » Clofers seizoenscampagnes
Een vakantie bij Clofers betekent een onbezorgde vakantie in het Oostenrijkse Karinthië. Bij Clofers komen gasten niets tekort en zijn er talloze mogelijkheden voor jong en oud. Wandelen in de zomer of op de skipiste in de winter; vakantieplezier gegarandeerd! Maar hoe zorgen we ervoor dat we dit bij de verschillende doelgroepen onder de aandacht krijgen? En natuurlijk via de juiste kanalen en een slimme inzet van budgetten voor maximaal rendement.
Samen met Clofers gingen we aan de slag met een passende activatiecampagne in meerdere landen. Een online campagne die de grote diversiteit aan doelgroepen weet te bereiken en inspeelt op de verschillen binnen deze doelgroepen.
Klant
Clofers
Deliverables
Een vakantie bij Clofers betekent een onbezorgde vakantie in het Oostenrijkse Karinthië. Bij Clofers komen gasten niets tekort en zijn er talloze mogelijkheden voor jong en oud. Wandelen in de zomer of op de skipiste in de winter; vakantieplezier gegarandeerd! Maar hoe zorgen we ervoor dat we dit bij de verschillende doelgroepen onder de aandacht krijgen? En natuurlijk via de juiste kanalen en een slimme inzet van budgetten voor maximaal rendement.
Samen met Clofers gingen we aan de slag met een passende activatiecampagne in meerdere landen. Een online campagne die de grote diversiteit aan doelgroepen weet te bereiken en inspeelt op de verschillen binnen deze doelgroepen.
Klant
Clofers
Door de liefde voor wintersport en de schoonheid van de regio Nassfeld ontstond er bij Lineke en Dennis een droom. Een eigen verblijf in de regio. Al snel werd deze droom omgezet naar realiteit. Maar het bleef niet bij de bouw van één verblijf. Meerdere chalets werden gebouwd, waarmee de eerste locatie van Clofers ontstond. In de jaren hierna blijft Clofers groeien. Onderhand biedt Clofers vakanties aan op verschillende locaties in de regio. Van dorpen in het dal tot accommodaties op de berg met geweldig uitzicht. In de komende jaren worden de activiteiten verder uitgebreid.
Nassfeld is het populairste skigebied van de regio en ook een prachtige bestemming in de zomer. Een essentiële basis, maar dit zegt nog niet direct dat potentiële boekers je kunnen vinden en jouw accommodaties boeken. De grote hoeveelheid concurrenten in de regio, die hier al jaren zijn, creëren hierin de nodige uitdaging. Daarnaast hebben we ook te maken met de grote bekende touroperators, die vakanties aanbieden met mega budgetten voor online marketing.
De vraag was daarom; hoe kunnen wij als relatief nieuwe speler de doelgroepen zo goed en slim mogelijk bereiken? En de boodschap goed overbrengen, om hiermee;
In de basis een duidelijke, concrete opdracht. Maar de context waarin Clofers zich bevindt, zorgt wel voor een aantal uitdagingen. Allereerst bevinden de grootste doelgroepen zich in verschillende landen, welke logischerwijs ook een andere taal spreken.
Campagnes zijn daarnaast gekoppeld aan bepaalde periodes in het jaar; de boekingsmomenten. Ook deze verschillen per land in verband met verschillende (school)vakanties, waardoor afstemming van marketing per doelgroep en land nodig is.
Daarnaast hebben we in de afgelopen jaren ook duidelijk gemerkt welke invloed maatschappelijke ontwikkelingen hebben op de prestaties van de campagnes. De Covid-periode en de toenemende energiekosten beïnvloeden bijvoorbeeld behoorlijk de intentie om te boeken of het moment van boeken.
Constant schakelen op de situatie was dus altijd van belang.
Om de doelgroepen van Clofers zo goed én efficiënt mogelijk te bereiken, kozen we voor de inzet van online marketing campagnes. Meer specifiek: seizoenscampagnes. Er zijn twee duidelijke boekingsseizoenen voor vakantievierders bij Clofers; tussen september & januari en tussen maart & juli. Van deze natuurlijke pieken in boekintentie maken we dus gebruik.
Dit doen we met een combinatie van SEA-advertising en social media advertising. Onderling afgestemd op elkaar en afgestemd op de doelgroep. Een goede manier om boekingen te stimuleren, maar direct ook bij te dragen aan de merkbekendheid en zichtbaarheid van Clofers.
Met een social media campagne grijpen we de aandacht van de passieve doelgroep. Door in het oog te springen, met aantrekkelijk en aansprekend beeld, triggeren we de doelgroep en stimuleren we de intentie om toch te boeken. Uit ervaring weten we dat het vooral draait om het overbrengen van het juiste vakantiegevoel, met beelden van de regio en fijne vakantiemomenten.
Door verschillende elementen te verwerken in de advertenties, beïnvloeden we de doelgroep zowel op emotioneel en rationeel gebied. Deze elementen zijn onder te verdelen in:
Naast de passieve doelgroep is er uiteraard ook een groep potentiële boekers die actief op zoek zijn naar een zomervakantie of wintersport in Oostenrijk. De actieve doelgroep is intrinsiek gemotiveerd en eerder geneigd om daadwerkelijk op boeken over te gaan. Deze vakantiegangers zitten dus al verder in het oriëntatieproces. Op deze doelgroep spelen we in met een SEA-tekstadvertentie, welke getriggerd wordt door relevante zoekwoorden. In de advertentieteksten houden we ook hier weer rekening met de verschillende interesses van de doelgroep, door een diversiteit aan USP’s te benoemen.
Een online campagne is niet compleet zonder een relevante landingspagina. Als we de potentiële boeker getriggerd hebben met onze advertentie en hij gaat over op een ‘click’ is het natuurlijk van belang om ook op de landingspagina te blijven boeien. En bovenal; om ervoor te zorgen dat we van een intentie naar een daadwerkelijke boeking gaan. De doelgroep moet dan ook écht overtuigd worden. Dat doen we onder andere door het inzetten van tekst, beeld, tone-of-voice en argumenten, afgestemd op de afzonderlijke doelgroepen.
Oorspronkelijk zijn de seizoenscampagnes gestart met één versie, gericht op de gehele doelgroep ‘vakantieboekers’. Maar uit ervaring weten we dat hoe specifieker je een campagne afstemt op de doelgroep, hoe beter deze presteert. Daarom zijn de campagnes uitgebreid met een variant die specifiek inspeelt op gezinnen en families. Een belangrijke subdoelgroep voor Clofers, omdat veel locaties en accommodaties op hen ingericht zijn. Deze doelgroep heeft duidelijk andere behoeftes, andere voorwaarden voor een accommodatie en andere behoeftes voor de omgeving en activiteiten. Hier is zowel qua tekst als beeld in landingspagina’s en in de advertenties op ingespeeld.
Dit resulteert uiteindelijk in een behoorlijk uitgebreid portfolio aan campagnes;