- december 2022
Content vooruitzicht 2023
1. Invloed van maatschappelijke ontwikkelingen
Kosten die omhoogschieten en een recessie in het vizier. Dit soort maatschappelijke ontwikkelingen kunnen onzekerheid creëren bij jouw doelgroep. Dit kan vervolgens weer invloed hebben op hun emoties, keuzes en gedragingen. Blijf daarom ook in 2023 jouw contentplannen op maatschappelijke ontwikkelingen afstemmen. Niet alleen in de keuze van thema’s en onderwerpen, maar ook in de tone-of-voice die je gebruikt. Ga na wat de invloed is op de klantreis van jouw doelgroep? Zijn ze behouden in hun aankopen? Willen ze meer bevestiging? Of willen ze juist sneller de aankoop doen om zekerheid te krijgen. Hoe kan jij hier qua content op inspelen?
2. Socialmediamarketing twijfels
Tegenvallend bereik, chaotische algoritmes, toenemende advertentiekosten en ingewikkeldere targeting door privacyregels. Marketing op social media, werkt dat nog? Veel bedrijven stellen zichzelf deze vraag en gaan met socialmedia-twijfels richting 2023. Gevolg: bedrijven kunnen kritischer gaan kijken naar het gebruik van social media binnen hun contentmarketing. Weegt inspanning en opbrengst tegen elkaar op? Dit kan zorgen voor verschuiving in concurrentiedichtheid, want bedrijven gaan minder inzetten op organische socialmedia-content en/of op social ads. Ook content- en formatkeuzes kunnen gaan veranderen, bijvoorbeeld meer voorkeur voor zero-click-content en entertainende content.
3. Zero-click & entertainend content
Socialmedia-algoritmes geven steeds meer voorrang aan content zonder links. Een uitdaging voor content marketeers, want verkeer naar de website wil je blijven stimuleren. Steeds creatievere en innovatievere manieren worden ingezet. Op zoek naar ‘de gouden sleutel’ naar de beste content. Maar wat nu als je die links in 2023 gewoon helemaal weglaat? En niet alleen op social media, maar ook elders? Want ook Google en YouTube prefereren content zonder links. In 2022 introduceerde Sparktoro het concept ‘zero-click-content’. Hier is de content geen trigger naar content op een andere locatie, maar gaat de focus naar content met intrinsieke waarde en het realiseren van interactie. Daarmee kun je goed je zichtbaarheid en naamsbekendheid vergroten of je merk en reputatie laden. Kleine uitdaging; zero-click-content is lastiger om meetbaar te maken.
4. Video-marketing
Wil jij de aandacht van jouw doelgroep langer vasthouden. Zet dan in 2023 in op video-marketing. Dit type content lijkt in populariteit én effectiviteit steeds vaker te winnen van de statische post. Je ziet video daarom ook steeds vaker terugkomen in contentstrategieën van marketeers. Zij zetten korte video’s in om interactie met hun doelgroep te stimuleren, met name wanneer de doelgroep bestaat uit millennials of Gen Z. Daarnaast komt live streaming ook regelmatig terugkomen in marketingstrategieën, bijvoorbeeld in combinatie met influencer marketing. Interessante content om in 2023 stappen in te zetten dus.
5. Blogs
Terwijl de voorkeur in content verschuift naar kort en snel, lijken blogs ook in 2023 nog interessant genoeg te blijven. ‘Rondsurfen’ op het internet op zoek naar interessante blogs, dat doen we niet meer. Maar Googelen, dat doen we nog wel. En niet zo’n beetje ook. In 2021 vonden er binnen Google rond de 3,5 miljard zoekopdrachten per dag plaats. Kan jij met relevante informatie inspelen op een paar van deze zoekopdrachten, dan is bloggen nog steeds geschikt om op te nemen in jouw contentstrategie. Met name in technische branches of werkvelden met hele complexe content, blijft geschreven content the way to go.
6. E-mailmarketing
E-mailmarketing is en blijft belangrijk binnen de content marketing, zowel voor huidige als nieuwe klanten. Maar met de jaren raken ontvangers van marketing e-mails steeds meer bekend met het concept. Gewenning aan het verpersoonlijken van de boodschap, aanspreken van jou als ontvanger bij naam bijvoorbeeld is niet meer nieuw. Dus het schrijven van mails die aanzetten tot actie zal in 2023 steeds uitdagender worden, met als gevolg; een CTO (Click To Open rate) die steeds lager wordt. Toch is er hoop. De inkomsten uit e-mailmarketing zullen tegen het einde van 2023 naar schatting bijna 11 miljard dollar bedragen (Statista, 2021). Ook in 2023 moet je jouw e-mailmarketing niet vergeten dus!
7. Populariteit podcasts
De helft van alle Nederlanders luistert regelmatig naar podcasts. Naar verwachting gaan deze aantallen alleen nog maar groeien in 2023. In hoeveelheid én in intensiteit, mensen luisteren vaker en langer. Steeds meer bedrijven ontdekken ook de kansen die deze vorm van content biedt voor interne en externe communicatie. Gelukkig wordt het produceren en distribueren van podcasts ook steeds makkelijker door de jaren heen. Verwachting is dus dat we in 2023 niet meer onder een golf aan nieuwe, zakelijke podcasts gaan uitkomen.
Nieuwe podcasttrends (Podcastcoach en jurylid van de jaarlijkse Dutch Podcast Awards Simone Snaterse).
- Rijkere luisterervaring: dankzij 8D-geluidskwaliteit, alsof je in een bioscoop zit.
- Luisterparties: een theaterbeleving rondom podcasts, door met groepen naar een podcast(opname) te luisteren.
- Gecombineerde content; podcasts toevoegen aan andere content, zoals boeken, om toegevoegde waarde te bieden.
Leidraad voor jouw contentstrategie
Een contentstrategie draait om het delen van de juiste content op het juiste moment met de juiste mensen. En vervolgens ook om de juiste keuzes in platformen, formats en frequentie. Daarbij spelen de bovenstaande trends en ontwikkelingen waarschijnlijk ook een rol. Denk dus goed na; welke ontwikkelingen gaan voor jou een rol spelen in 2023?
Heb je deze ook al gezien?
Leesvoer #92