• Wie
  • Wat
  • Waar
  • Vacatures
  • Ook leuk?
Menu
  • Wie
  • Wat
  • Waar
  • Vacatures
  • Ook leuk?

mijn.jouw.nl

  • Facts & figures
JOUW® bureau » Facts & Figures » Content vooruitzicht 2023
  • december 2022

Content vooruitzicht 2023

Met een nieuw jaar op komst is vooruitkijken geen gek idee. Een goede voorbereiding is namelijk het halve werk, helemaal binnen marketing en communicatie. Daarom nemen we 7 trends en ontwikkelingen op het gebied van content met je door. Lees je mee?

1. Invloed van maatschappelijke ontwikkelingen

Kosten die omhoogschieten en een recessie in het vizier. Dit soort maatschappelijke ontwikkelingen kunnen onzekerheid creëren bij jouw doelgroep. Dit kan vervolgens weer invloed hebben op hun emoties, keuzes en gedragingen. Blijf daarom ook in 2023 jouw contentplannen op maatschappelijke ontwikkelingen afstemmen. Niet alleen in de keuze van thema’s en onderwerpen, maar ook in de tone-of-voice die je gebruikt. Ga na wat de invloed is op de klantreis van jouw doelgroep? Zijn ze behouden in hun aankopen? Willen ze meer bevestiging? Of willen ze juist sneller de aankoop doen om zekerheid te krijgen. Hoe kan jij hier qua content op inspelen?

2. Socialmediamarketing twijfels

Tegenvallend bereik, chaotische algoritmes, toenemende advertentiekosten en ingewikkeldere targeting door privacyregels. Marketing op social media, werkt dat nog? Veel bedrijven stellen zichzelf deze vraag en gaan met socialmedia-twijfels richting 2023. Gevolg: bedrijven kunnen kritischer gaan kijken naar het gebruik van social media binnen hun contentmarketing. Weegt inspanning en opbrengst tegen elkaar op? Dit kan zorgen voor verschuiving in concurrentiedichtheid, want bedrijven gaan minder inzetten op organische socialmedia-content en/of op social ads. Ook content- en formatkeuzes kunnen gaan veranderen, bijvoorbeeld meer voorkeur voor zero-click-content en entertainende content.

3. Zero-click & entertainend content

Socialmedia-algoritmes geven steeds meer voorrang aan content zonder links. Een uitdaging voor content marketeers, want verkeer naar de website wil je blijven stimuleren. Steeds creatievere en innovatievere manieren worden ingezet. Op zoek naar ‘de gouden sleutel’ naar de beste content. Maar wat nu als je die links in 2023 gewoon helemaal weglaat? En niet alleen op social media, maar ook elders? Want ook Google en YouTube prefereren content zonder links. In 2022 introduceerde Sparktoro het concept ‘zero-click-content’. Hier is de content geen trigger naar content op een andere locatie, maar gaat de focus naar content met intrinsieke waarde en het realiseren van interactie. Daarmee kun je goed je zichtbaarheid en naamsbekendheid vergroten of je merk en reputatie laden. Kleine uitdaging; zero-click-content is lastiger om meetbaar te maken.

4. Video-marketing

Wil jij de aandacht van jouw doelgroep langer vasthouden. Zet dan in 2023 in op video-marketing. Dit type content lijkt in populariteit én effectiviteit steeds vaker te winnen van de statische post. Je ziet video daarom ook steeds vaker terugkomen in contentstrategieën van marketeers. Zij zetten korte video’s in om interactie met hun doelgroep te stimuleren, met name wanneer de doelgroep bestaat uit millennials of Gen Z. Daarnaast komt live streaming ook regelmatig terugkomen in marketingstrategieën, bijvoorbeeld in combinatie met influencer marketing. Interessante content om in 2023 stappen in te zetten dus.

5. Blogs

Terwijl de voorkeur in content verschuift naar kort en snel, lijken blogs ook in 2023 nog interessant genoeg te blijven. ‘Rondsurfen’ op het internet op zoek naar interessante blogs, dat doen we niet meer. Maar Googelen, dat doen we nog wel. En niet zo’n beetje ook. In 2021 vonden er binnen Google rond de 3,5 miljard zoekopdrachten per dag plaats. Kan jij met relevante informatie inspelen op een paar van deze zoekopdrachten, dan is bloggen nog steeds geschikt om op te nemen in jouw contentstrategie. Met name in technische branches of werkvelden met hele complexe content, blijft geschreven content the way to go.

6. E-mailmarketing

E-mailmarketing is en blijft belangrijk binnen de content marketing, zowel voor huidige als nieuwe klanten. Maar met de jaren raken ontvangers van marketing e-mails steeds meer bekend met het concept. Gewenning aan het verpersoonlijken van de boodschap, aanspreken van jou als ontvanger bij naam bijvoorbeeld is niet meer nieuw. Dus het schrijven van mails die aanzetten tot actie zal in 2023 steeds uitdagender worden, met als gevolg; een CTO (Click To Open rate) die steeds lager wordt. Toch is er hoop. De inkomsten uit e-mailmarketing zullen tegen het einde van 2023 naar schatting bijna 11 miljard dollar bedragen (Statista, 2021). Ook in 2023 moet je jouw e-mailmarketing niet vergeten dus!

7. Populariteit podcasts

De helft van alle Nederlanders luistert regelmatig naar podcasts. Naar verwachting gaan deze aantallen alleen nog maar groeien in 2023. In hoeveelheid én in intensiteit, mensen luisteren vaker en langer. Steeds meer bedrijven ontdekken ook de kansen die deze vorm van content biedt voor interne en externe communicatie. Gelukkig wordt het produceren en distribueren van podcasts ook steeds makkelijker door de jaren heen. Verwachting is dus dat we in 2023 niet meer onder een golf aan nieuwe, zakelijke podcasts gaan uitkomen.

Nieuwe podcasttrends (Podcastcoach en jurylid van de jaarlijkse Dutch Podcast Awards Simone Snaterse).

  • Rijkere luisterervaring: dankzij 8D-geluidskwaliteit, alsof je in een bioscoop zit.
  • Luisterparties: een theaterbeleving rondom podcasts, door met groepen naar een podcast(opname) te luisteren.
  • Gecombineerde content; podcasts toevoegen aan andere content, zoals boeken, om toegevoegde waarde te bieden.

Leidraad voor jouw contentstrategie

Een contentstrategie draait om het delen van de juiste content op het juiste moment met de juiste mensen. En vervolgens ook om de juiste keuzes in platformen, formats en frequentie. Daarbij spelen de bovenstaande trends en ontwikkelingen waarschijnlijk ook een rol.  Denk dus goed na; welke ontwikkelingen gaan voor jou een rol spelen in 2023?

Heb je deze ook al gezien?

  • Fun

JOUW® Jaaroverzicht 2022

Nog één keer terugblikken!
  • Helloweekend

Hello Weekend #120

Doris Day - Que Sera Sera
  • New Release

Logo Doomijn

Logo Doomijn
  • Behind the scenes
  • BTC

Fashion, tech & e-commerce

Maartje was donderdag samen met Mijn Modewereld te vinden op EMERCE fashion 2019 ...
  • Inspiratie

Working at Burger King is not so cool

Flame grilling since 1954
  • New Release

Strategie & tactiek Royal Vaassen

De juiste doorvertaling richting de markt
  • Behind the scenes
  • BTC

IJssellandrally 2019

Behind the scenes! Ter ere van het 15e jubileum van de IJssellandrally starten vandaag ...
  • Facts & figures
JOUW® bureau » Facts & Figures » Content vooruitzicht 2023
  • december 2022

Content vooruitzicht 2023

Met een nieuw jaar op komst is vooruitkijken geen gek idee. Een goede voorbereiding is namelijk het halve werk, helemaal binnen marketing en communicatie. Daarom nemen we 7 trends en ontwikkelingen op het gebied van content met je door. Lees je mee?

1. Invloed van maatschappelijke ontwikkelingen

Kosten die omhoogschieten en een recessie in het vizier. Dit soort maatschappelijke ontwikkelingen kunnen onzekerheid creëren bij jouw doelgroep. Dit kan vervolgens weer invloed hebben op hun emoties, keuzes en gedragingen. Blijf daarom ook in 2023 jouw contentplannen op maatschappelijke ontwikkelingen afstemmen. Niet alleen in de keuze van thema’s en onderwerpen, maar ook in de tone-of-voice die je gebruikt. Ga na wat de invloed is op de klantreis van jouw doelgroep? Zijn ze behouden in hun aankopen? Willen ze meer bevestiging? Of willen ze juist sneller de aankoop doen om zekerheid te krijgen. Hoe kan jij hier qua content op inspelen?

2. Socialmediamarketing twijfels

Tegenvallend bereik, chaotische algoritmes, toenemende advertentiekosten en ingewikkeldere targeting door privacyregels. Marketing op social media, werkt dat nog? Veel bedrijven stellen zichzelf deze vraag en gaan met socialmedia-twijfels richting 2023. Gevolg: bedrijven kunnen kritischer gaan kijken naar het gebruik van social media binnen hun contentmarketing. Weegt inspanning en opbrengst tegen elkaar op? Dit kan zorgen voor verschuiving in concurrentiedichtheid, want bedrijven gaan minder inzetten op organische socialmedia-content en/of op social ads. Ook content- en formatkeuzes kunnen gaan veranderen, bijvoorbeeld meer voorkeur voor zero-click-content en entertainende content.

3. Zero-click & entertainend content

Socialmedia-algoritmes geven steeds meer voorrang aan content zonder links. Een uitdaging voor content marketeers, want verkeer naar de website wil je blijven stimuleren. Steeds creatievere en innovatievere manieren worden ingezet. Op zoek naar ‘de gouden sleutel’ naar de beste content. Maar wat nu als je die links in 2023 gewoon helemaal weglaat? En niet alleen op social media, maar ook elders? Want ook Google en YouTube prefereren content zonder links. In 2022 introduceerde Sparktoro het concept ‘zero-click-content’. Hier is de content geen trigger naar content op een andere locatie, maar gaat de focus naar content met intrinsieke waarde en het realiseren van interactie. Daarmee kun je goed je zichtbaarheid en naamsbekendheid vergroten of je merk en reputatie laden. Kleine uitdaging; zero-click-content is lastiger om meetbaar te maken.

4. Video-marketing

Wil jij de aandacht van jouw doelgroep langer vasthouden. Zet dan in 2023 in op video-marketing. Dit type content lijkt in populariteit én effectiviteit steeds vaker te winnen van de statische post. Je ziet video daarom ook steeds vaker terugkomen in contentstrategieën van marketeers. Zij zetten korte video’s in om interactie met hun doelgroep te stimuleren, met name wanneer de doelgroep bestaat uit millennials of Gen Z. Daarnaast komt live streaming ook regelmatig terugkomen in marketingstrategieën, bijvoorbeeld in combinatie met influencer marketing. Interessante content om in 2023 stappen in te zetten dus.

5. Blogs

Terwijl de voorkeur in content verschuift naar kort en snel, lijken blogs ook in 2023 nog interessant genoeg te blijven. ‘Rondsurfen’ op het internet op zoek naar interessante blogs, dat doen we niet meer. Maar Googelen, dat doen we nog wel. En niet zo’n beetje ook. In 2021 vonden er binnen Google rond de 3,5 miljard zoekopdrachten per dag plaats. Kan jij met relevante informatie inspelen op een paar van deze zoekopdrachten, dan is bloggen nog steeds geschikt om op te nemen in jouw contentstrategie. Met name in technische branches of werkvelden met hele complexe content, blijft geschreven content the way to go.

6. E-mailmarketing

E-mailmarketing is en blijft belangrijk binnen de content marketing, zowel voor huidige als nieuwe klanten. Maar met de jaren raken ontvangers van marketing e-mails steeds meer bekend met het concept. Gewenning aan het verpersoonlijken van de boodschap, aanspreken van jou als ontvanger bij naam bijvoorbeeld is niet meer nieuw. Dus het schrijven van mails die aanzetten tot actie zal in 2023 steeds uitdagender worden, met als gevolg; een CTO (Click To Open rate) die steeds lager wordt. Toch is er hoop. De inkomsten uit e-mailmarketing zullen tegen het einde van 2023 naar schatting bijna 11 miljard dollar bedragen (Statista, 2021). Ook in 2023 moet je jouw e-mailmarketing niet vergeten dus!

7. Populariteit podcasts

De helft van alle Nederlanders luistert regelmatig naar podcasts. Naar verwachting gaan deze aantallen alleen nog maar groeien in 2023. In hoeveelheid én in intensiteit, mensen luisteren vaker en langer. Steeds meer bedrijven ontdekken ook de kansen die deze vorm van content biedt voor interne en externe communicatie. Gelukkig wordt het produceren en distribueren van podcasts ook steeds makkelijker door de jaren heen. Verwachting is dus dat we in 2023 niet meer onder een golf aan nieuwe, zakelijke podcasts gaan uitkomen.

Nieuwe podcasttrends (Podcastcoach en jurylid van de jaarlijkse Dutch Podcast Awards Simone Snaterse).

  • Rijkere luisterervaring: dankzij 8D-geluidskwaliteit, alsof je in een bioscoop zit.
  • Luisterparties: een theaterbeleving rondom podcasts, door met groepen naar een podcast(opname) te luisteren.
  • Gecombineerde content; podcasts toevoegen aan andere content, zoals boeken, om toegevoegde waarde te bieden.

Leidraad voor jouw contentstrategie

Een contentstrategie draait om het delen van de juiste content op het juiste moment met de juiste mensen. En vervolgens ook om de juiste keuzes in platformen, formats en frequentie. Daarbij spelen de bovenstaande trends en ontwikkelingen waarschijnlijk ook een rol.  Denk dus goed na; welke ontwikkelingen gaan voor jou een rol spelen in 2023?

Heb je deze ook al gezien?

  • Fun

JOUW® Jaaroverzicht 2022

Nog één keer terugblikken!
  • Leesvoer

Leesvoer #124

It’s a match! 7 overeenkomsten tussen online daten en contentmarketing
Frankwatching
Wees gerust: ‘groter als’ is gewoon een taalfout
Frankwatching
Ons logo wordt… eh, ons oude logo!
Marketingfacts
Zelfs de overheid weet het nu: visual storytelling heeft véél meer kracht
Marketingfacts
Leadgeneratie in elke stap van de customer lifetime cycle
Emerce
  • New Release

Grote schoonmaak bij Wecovi

Een nieuwe identiteit voor de hele merkenfamilie
  • Helloweekend

Hello Weekend #117

Marco Borsato, Rolf Sanchez, John Ewbank - Hef Je Glas
  • Helloweekend

Hello Weekend #02

Lele - Skinny Jeans
  • Leesvoer

Leesvoer #123

Facebook lanceert eigen antwoord op Clubhouse
Emerce
Instagram filtert automatisch beledigende DM's
Dutch cowboys
Is content nog wel king?
Marketingfacts
Customer Journey Analytics: de volgende stap in customer journey management
Emerce
Starten met Pinterest: een handige gids
Frankwatching
  • Case

IJssellandrally logo evolutie

Evolutie
Badhuiswal 9, 8011 VZ Zwolle
Algemene voorwaarden
Privacy verklaring
info@jouw.nl
038 423 11 11
Cookies; niet lekker, wel handig
Om de beste ervaringen te bieden, gebruiken wij techniek zoals cookies om informatie over je apparaat op te slaan en/of te raadplegen. Door in te stemmen met deze techniek kunnen wij gegevens zoals surfgedrag op deze site verwerken. Als je geen toestemming geeft of je toestemming intrekt, kan dit een nadelige invloed hebben op sommige functies en pagina's.
Functioneel Altijd actief
Deze cookies of technieken zijn nodig om de website of app te laten functioneren en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze zorgen er bijvoorbeeld voor dat je kunt inloggen, een formulier kunt invullen of een video kan starten. Deze cookies slaan geen persoonlijk identificeerbare informatie op.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
Deze cookies stellen ons in staat bezoekers en hun herkomst te tellen zodat we de prestatie van onze website kunnen analyseren en verbeteren. Ze helpen ons te begrijpen welke pagina’s het meest en minst populair zijn en hoe bezoekers zich door de gehele site bewegen. Alle informatie die deze cookies verzamelen wordt geaggregeerd en is daarom anoniem. Als je deze cookies niet toestaat, weten wij niet wanneer je onze site hebt bezocht. De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
Deze cookies gebruiken we om je surfgedrag op onze site in te zetten voor onze eigen marketing doeleinden. Zo kan je dankzij deze cookies advertenties zien voor onze producten en diensten op andere websites en apps.
Beheer opties Beheer diensten Beheer leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Bekijk voorkeuren
{title} {title} {title}
  • Home
  • Wie
  • Wat
  • Waar
  • Vacatures
  • Ook leuk?
Menu
  • Home
  • Wie
  • Wat
  • Waar
  • Vacatures
  • Ook leuk?
mijn.jouw.nl