- mei 2021
De effecten van SEO
Wat is SEO
Voordat we antwoord kunnen geven op bovenstaande vraag gaan we eerst terug naar de basis. SEO staat voor Search Engine Optimalization, oftewel: zoekmachine optimalisatie. Simpel gezegd is SEO het optimaal gebruik maken van zoekmachines zoals Google om een bedrijf onder de aandacht te brengen en ervoor te zorgen dat jouw merk boven aan de zoekresultaten komt van al die biljoenen mensen die iedere dag online zoeken.
SEO is veelzijdig en heeft zowel een technische als content elementen. Er zijn meer dan 200 punten waarmee je de SEO van je website kunt beïnvloeden, veel te veel om je op álle punten te focussen. Gelukkig zijn er een aantal punten die meer invloed hebben op je SEO dan de rest. Een aantal van deze punten zijn:
- Laadtijd van je website (mobiel en desktop)
- User experience (UX) van je site
- Mobiel vriendelijkheid van je site
- Links van en naar de site
- Geoptimaliseerde content
- De technische opbouw van je site
In dit blog gaan we het hebben over de effecten van SEO op de prestaties van jouw website in de zoekresultaten van Google.
Het SEO-effect
SEO is maar een gedeelte van een goede marketingstrategie, maar wel een veelzijdig onderdeel. SEO is dan ook op veel vlakken toepasbaar die kunnen helpen om een bedrijf online te laten groeien. We hebben enkele onderdelen waarin SEO een grote rol kan spelen op een rijtje gezet:
- Social Media
- E-mail marketing
- Video/ YouTube Marketing
- Facebook Ads
- LinkedIn Ads
De lijst is natuurlijk nog veel langer, het mooie aan SEO is dat het zich op een belangrijk punt onderscheid van andere vormen van digitale marketing: mensen zijn al naar iets op zoek. Je hoeft niemand aan te sporen of te verleiden, want de doelgroep weet al dat ze iets willen en zijn aan het oriënteren waar ze het kunnen krijgen.
Wanneer je Facebookadvertenties gebruikt ‘onderbreek’ je als het ware iemand die rustig door zijn tijdlijn aan het scrollen is. Als je een post maakt op social media, zien mensen deze voorbij komen tussen honderden andere posts als ze aan het scrollen zijn. Of ze er echt aandacht aan besteden kom je waarschijnlijk niet te weten. Maar als mensen bijvoorbeeld Google gebruiken, dan zijn ze al op zoek naar iets. Dit is het SEO-effect. SEO is ervoor zorgen dat je als eerste antwoord geeft op de vraag die mensen hebben.
Hoeveel mensen gebruiken zoekmachines?
Er zijn ongeveer 2.3 biljoen Facebookgebruikers, en 1 biljoen Instagram gebruikers. Maar geen van beiden komt in de buurt van het aantal zoekopdrachten die iedere dag gedaan worden. Bijna 3.5 biljoen zoekopdrachten worden er iedere dag uitgevoerd, niet gek dat het grootste gedeelte van al het websiteverkeer ook via een van die zoekopdrachten gaat (ongeveer 70%). Om het wat tastbaarder te maken: voor elke 100 personen die op het internet gaan voeren 93 mensen een zoekopdracht uit. Zij voeren een zoekwoord of een vraag in en Google zoekt daar de meest relevante pagina’s bij.
Als je wel eens wat opzoekt in Google zal je weten dat je vaak eerst met advertenties te maken krijgt, al het andere noemen we organische resultaten. Met andere woorden: deze plaatsen zijn niet betaald, maar verdient, wanneer mensen het over SEO hebben bedoelen ze deze resultaten in de zoekmachine.
Wat is de impact van SEO op je bedrijf?
Terug naar de originele vraag: wat is de impact van SEO op jouw bedrijf? Het antwoord is: als je niet goed presteert in Google heeft dat geen effect op je bedrijf. Maar je laat wel iedere dag ongeveer 3,5 biljoen kansen liggen. Als je wel goed zou ranken in de zoekmachines kan de namelijk impact enorm zijn, in positieve zin. Je zou per maand honderden of duizenden nieuwe bezoekers naar je website kunnen trekken. Als je site goed in elkaar zit zouden deze honderden of duizenden bezoekers leads kunnen worden, iedere maand weer. Het SEO-effect kan dus ENORM zijn.
Het doel van SEO is -voor het grootste gedeelte- is het verhogen van het aantal leads via zoekmachines door:
- het verhogen van organisch verkeer
- het verhogen van zoekwoord ranking
- ranken voor meer zoekwoorden
Om meer leads te krijgen heb je organisch verkeer nodig, en om meer organisch verkeer te genereren moet je hoog ranken met de keywords die de doelgroep gebruiken.
Wat is een keyword?
Een keyword is simpel gezegd een woord of een aantal worden die iemand intypt in een zoekmachine. Het kan variëren van “hoe lang moet broccoli koken” en losse worden zoals “sale zwarte jurk waar” tot enkele woorden “boormachines”. Een belangrijk onderdeel van SEO is ervoor zorgen dat jouw website geoptimaliseerd is voor zoekwoorden die relevant zijn voor jouw bedrijf.
En andersom, voor hoe meer keywords je rankt des te-hoger je SEO-score wordt. En hoe hoger je score is hoe meer verkeer je naar je website krijgt die vervolgens weer leads kunnen worden.
Hoe maak je jouw ranking beter
Zoals eerdergenoemd zijn er honderden factoren waar Google naar kijkt om een rankingscore te bepalen. Er is veel discussie over welke factoren het belangrijkst zijn, die discussies gaan we hier niet oprakelen. We gaan je wel laten zien wat volgens ons de grootste factoren zijn waarmee je rekening moet houden:
- Relevantie van je webcontent
- Kwaliteit en hoeveelheid van het aantal links naar je site
- UX
Wanneer je beter in Google wilt scoren zijn bovenstaande punten dus belangrijk om je op te focussen. Dit betekent niet dat je naar de rest niet meer hoeft te kijken, een goede SEO-strategie is onmisbaar als je het goed wilt doen. Er zijn veel tools die je met bepaalde SEO-onderdelen kunnen helpen maar de meest effectieve manier blijft toch een goede SEO-strategie die niet uit een tool komt rollen maar een die is opgesteld door een specialist. Heb je nog geen SEO-strategie of wil je die van jou verbeteren? Laat het ons dan weten, wij hebben de kennis in huis om jouw SEO naar het volgende niveau te tillen.
Heb je deze ook al gezien?
Leesvoer #07
Huisstijlhandboek zone.college