- september 2022
Nieuwe emoji’s zijn onderweg
Emoji drop 15.0
Het verschil in de hoeveelheid emoji’s maakt deze drop anders dan anders. Waar eerdere drops varieerden van 112 tot 217 emoji’s, stopt deze drop bij 31 kandidaten. Daarentegen is de kans wel groot dat ze allemaal worden goedgekeurd. Ook opvallend: voor het eerst zijn er geen ‘personen’ in emoji’s terug te vinden.
Emoji & marketing
Emoji’s worden niet alleen in persoonlijke communicatie gebruikt. Ook binnen de (content)marketing nemen de pictogrammen hun ruimte steeds verder in. Men spreekt zelfs over emoji-marketing. Dit zijn strategieën waarbij de kleine pictogrammen bewust worden verwerkt in de content & tone-of-voice van een bedrijf. Niet gek als je kijkt naar de werking van het brein. Kijk jij naar een emoji, dan worden namelijk dezelfde delen in je hersens actief als wanneer je naar een menselijk gezicht kijkt. Daarnaast wordt 90% van de informatie in onze hersenen visueel verwerkt. Daarom zijn visuals dus belangrijk voor jouw contentmix.
Voordelen emoji marketing
Het gebruik van emoji’s heeft verschillende effecten, die over het algemeen door de lezer als positief worden ervaren.
- Ze nemen taalbarrières weg (dus: interessant voor meertalige doelgroep)
- Mensen voelen een grotere sympathie voor de zender van bericht
- Engagement-rates binnen communicatie nemen toe (Twitter +25% en Instagram +50%)
Nadelen emoji marketing
Toch bestaan er ook wat haken en ogen aan het verwerken van emoji’s in je tone-of-voice. Niet voor iedere doelgroep zijn ze namelijk geschikt, bijvoorbeeld:
- zakelijke klanten
- B2B-communicatie
- oudere doelgroep
Tips voor emoji marketing
Natuurlijk zijn er een aantal handige tips die je helpen bij het gebruik van emoji’s (net als bij memes en gifjes).
- Vraag jezelf goed af wie je doelgroep is – leeftijd, geslacht, relatie met bedrijf;
- Maak een balans op tussen de inhoud van je boodschap en het gebruik van emoji’s (tip: werkt met name goed bij positieve boodschappen);
- Behandel emoji’s net als interpuntietekens. Dus alleen gebruiken op een logische plek, and don’t overdo it;
- Begin klein en in de juiste omgeving om te experimenteren (social media of emailmarketing).
Wanneer kunnen we de nieuwe emoji’s gebruiken?
Gezien we – in tegenstelling tot emoticons – emoji’s niet zelf kunnen maken, is het na de drop nog even afwachten tot we ze kunnen gebruiken. Waarschijnlijk nemen de grote platformen, zoals Google, Facebook en WhatsApp, de emoji’s vanaf begin 2023 over.
Bronnen: somention.com, bridgemakersmarketing.com, emojipedia.org
Heb je deze ook al gezien?
Leesvoer #69