• Wie
  • Wat
  • Waar
  • Vacatures
  • Ook leuk?
Menu
  • Wie
  • Wat
  • Waar
  • Vacatures
  • Ook leuk?

mijn.jouw.nl

  • Facts & figures
JOUW® bureau » Facts & Figures » Nieuwe emoji’s zijn onderweg
  • september 2022

Nieuwe emoji’s zijn onderweg

Het is het gesprek van de dag in de online community; de release van een nieuwe batch aan emoji’s. Een fenomeen dat sinds 1999 al bestaat en sindsdien is blijven groeien in populariteit. Niet gek, gezien één zo’n geinig pictogram ervoor zorgde dat gebruikers veel meer informatie over konden dragen met minder woorden. Anno 2022 zijn emoji’s ook niet meer uit digitale communicatie weg te denken. En dit jaar komen er weer nieuwe emoji-pictogrammen bij.

Emoji drop 15.0

Het verschil in de hoeveelheid emoji’s maakt deze drop anders dan anders. Waar eerdere drops varieerden van 112 tot 217 emoji’s, stopt deze drop bij 31 kandidaten. Daarentegen is de kans wel groot dat ze allemaal worden goedgekeurd. Ook opvallend: voor het eerst zijn er geen ‘personen’ in emoji’s terug te vinden.

Emoji & marketing

Emoji’s worden niet alleen in persoonlijke communicatie gebruikt. Ook binnen de (content)marketing nemen de pictogrammen hun ruimte steeds verder in. Men spreekt zelfs over emoji-marketing. Dit zijn strategieën waarbij de kleine pictogrammen bewust worden verwerkt in de content & tone-of-voice van een bedrijf. Niet gek als je kijkt naar de werking van het brein. Kijk jij naar een emoji, dan worden namelijk dezelfde delen in je hersens actief als wanneer je naar een menselijk gezicht kijkt. Daarnaast wordt 90% van de informatie in onze hersenen visueel verwerkt. Daarom zijn visuals dus belangrijk voor jouw contentmix.

Voordelen emoji marketing

Het gebruik van emoji’s heeft verschillende effecten, die over het algemeen door de lezer als positief worden ervaren.

  • Ze nemen taalbarrières weg (dus: interessant voor meertalige doelgroep)
  • Mensen voelen een grotere sympathie voor de zender van bericht
  • Engagement-rates binnen communicatie nemen toe (Twitter +25% en Instagram +50%)

Nadelen emoji marketing

Toch bestaan er ook wat haken en ogen aan het verwerken van emoji’s in je tone-of-voice. Niet voor iedere doelgroep zijn ze namelijk geschikt, bijvoorbeeld:

  • zakelijke klanten
  • B2B-communicatie
  • oudere doelgroep

Tips voor emoji marketing

Natuurlijk zijn er een aantal handige tips die je helpen bij het gebruik van emoji’s (net als bij memes en gifjes). 

  1. Vraag jezelf goed af wie je doelgroep is – leeftijd, geslacht, relatie met bedrijf;
  2. Maak een balans op tussen de inhoud van je boodschap en het gebruik van emoji’s (tip: werkt met name goed bij positieve boodschappen);
  3. Behandel emoji’s net als interpuntietekens. Dus alleen gebruiken op een logische plek, and don’t overdo it;
  4. Begin klein en in de juiste omgeving om te experimenteren (social media of emailmarketing).

Wanneer kunnen we de nieuwe emoji’s gebruiken?

Gezien we – in tegenstelling tot emoticons – emoji’s niet zelf kunnen maken, is het na de drop nog even afwachten tot we ze kunnen gebruiken. Waarschijnlijk nemen de grote platformen, zoals Google, Facebook en WhatsApp, de emoji’s vanaf begin 2023 over. 

Bronnen: somention.com, bridgemakersmarketing.com, emojipedia.org

Heb je deze ook al gezien?

  • Fun

JOUW® Jaaroverzicht 2022

Nog één keer terugblikken!
  • New Release

Propositie Fundfirm

Propositie Fundfirm
  • New Release

Huisstijl Deltion College

Huisstijl Deltion College
  • New Release

Landskroon Beursconcept

De kracht van eenvoud!
  • New Release

Naamcreatie Insources

Naamcreatie Insources
  • Leesvoer

Leesvoer #12

Je websitesnelheid meten én verbeteren
Marketingfacts
Google Shopping: ultiem stappenplan
Frankwatching
De Grote Marketing Enquete 2018!
Adformatie
Trends in communicatie: always spot on & experimenteren met experiences
Frankwatching
Instagram laat zélf zien hoeveel tijd je per dag verspilt binnen de app
The Next Web
  • New Release

PEC Zwolle Propositie

PEC Zwolle Propositie
  • Facts & figures
JOUW® bureau » Facts & Figures » Nieuwe emoji’s zijn onderweg
  • september 2022

Nieuwe emoji’s zijn onderweg

Het is het gesprek van de dag in de online community; de release van een nieuwe batch aan emoji’s. Een fenomeen dat sinds 1999 al bestaat en sindsdien is blijven groeien in populariteit. Niet gek, gezien één zo’n geinig pictogram ervoor zorgde dat gebruikers veel meer informatie over konden dragen met minder woorden. Anno 2022 zijn emoji’s ook niet meer uit digitale communicatie weg te denken. En dit jaar komen er weer nieuwe emoji-pictogrammen bij.

Emoji drop 15.0

Het verschil in de hoeveelheid emoji’s maakt deze drop anders dan anders. Waar eerdere drops varieerden van 112 tot 217 emoji’s, stopt deze drop bij 31 kandidaten. Daarentegen is de kans wel groot dat ze allemaal worden goedgekeurd. Ook opvallend: voor het eerst zijn er geen ‘personen’ in emoji’s terug te vinden.

Emoji & marketing

Emoji’s worden niet alleen in persoonlijke communicatie gebruikt. Ook binnen de (content)marketing nemen de pictogrammen hun ruimte steeds verder in. Men spreekt zelfs over emoji-marketing. Dit zijn strategieën waarbij de kleine pictogrammen bewust worden verwerkt in de content & tone-of-voice van een bedrijf. Niet gek als je kijkt naar de werking van het brein. Kijk jij naar een emoji, dan worden namelijk dezelfde delen in je hersens actief als wanneer je naar een menselijk gezicht kijkt. Daarnaast wordt 90% van de informatie in onze hersenen visueel verwerkt. Daarom zijn visuals dus belangrijk voor jouw contentmix.

Voordelen emoji marketing

Het gebruik van emoji’s heeft verschillende effecten, die over het algemeen door de lezer als positief worden ervaren.

  • Ze nemen taalbarrières weg (dus: interessant voor meertalige doelgroep)
  • Mensen voelen een grotere sympathie voor de zender van bericht
  • Engagement-rates binnen communicatie nemen toe (Twitter +25% en Instagram +50%)

Nadelen emoji marketing

Toch bestaan er ook wat haken en ogen aan het verwerken van emoji’s in je tone-of-voice. Niet voor iedere doelgroep zijn ze namelijk geschikt, bijvoorbeeld:

  • zakelijke klanten
  • B2B-communicatie
  • oudere doelgroep

Tips voor emoji marketing

Natuurlijk zijn er een aantal handige tips die je helpen bij het gebruik van emoji’s (net als bij memes en gifjes). 

  1. Vraag jezelf goed af wie je doelgroep is – leeftijd, geslacht, relatie met bedrijf;
  2. Maak een balans op tussen de inhoud van je boodschap en het gebruik van emoji’s (tip: werkt met name goed bij positieve boodschappen);
  3. Behandel emoji’s net als interpuntietekens. Dus alleen gebruiken op een logische plek, and don’t overdo it;
  4. Begin klein en in de juiste omgeving om te experimenteren (social media of emailmarketing).

Wanneer kunnen we de nieuwe emoji’s gebruiken?

Gezien we – in tegenstelling tot emoticons – emoji’s niet zelf kunnen maken, is het na de drop nog even afwachten tot we ze kunnen gebruiken. Waarschijnlijk nemen de grote platformen, zoals Google, Facebook en WhatsApp, de emoji’s vanaf begin 2023 over. 

Bronnen: somention.com, bridgemakersmarketing.com, emojipedia.org

Heb je deze ook al gezien?

  • Fun

JOUW® Jaaroverzicht 2022

Nog één keer terugblikken!
  • New Release

Huisstijl zone.college

Huisstijl zone.college
  • Inspiratie

WWF – Serial killer

Dat plastic een gevaar is voor onze oceanen, is al een tijdje bekend. Maar wat de ...
  • Fun

JOUW® opknapbeurt

Het doek is gevallen ;-)
  • Leesvoer

Leesvoer #115

Facebook en Apple vliegen elkaar in de haren om privacy
Dutch cowboys
21 interessante Instagram-feiten die je moet kennen
Frankwatching
11 tips van Ritson voor het beste marketingplan ooit
Marketingfacts
Consumentenorganisaties roepen op tot ingrijpen tegen TikTok
Dutch cowboys
Zoekwoordonderzoek in 2021: beter goed gejat dan slecht bedacht
Frankwatching
  • Leesvoer

Leesvoer #133

Grote veranderingen communiceren? Behandel je medewerkers als klanten!
Marketingfacts
Impact van de coronacrisis op zoekgedrag: 5 trends & de gevolgen
Frankwatching
Instagram gehackt? Er komt nu een Security Checkup
Dutchcowboys
Organiseren van hybride werken: meer dan alleen kiezen tussen kantoor & thuis
Frankwatching
The Cookieless Era (7): Single Source of Truth
Marketingfacts
  • Case

zone.college: het neerzetten van een nieuw merk

Groene scholen de Groene Welle en AOC Oost ...
Badhuiswal 9, 8011 VZ Zwolle
Algemene voorwaarden
Privacy verklaring
info@jouw.nl
038 423 11 11
Cookies; niet lekker, wel handig
Om de beste ervaringen te bieden, gebruiken wij techniek zoals cookies om informatie over je apparaat op te slaan en/of te raadplegen. Door in te stemmen met deze techniek kunnen wij gegevens zoals surfgedrag op deze site verwerken. Als je geen toestemming geeft of je toestemming intrekt, kan dit een nadelige invloed hebben op sommige functies en pagina's.
Functioneel Altijd actief
Deze cookies of technieken zijn nodig om de website of app te laten functioneren en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze zorgen er bijvoorbeeld voor dat je kunt inloggen, een formulier kunt invullen of een video kan starten. Deze cookies slaan geen persoonlijk identificeerbare informatie op.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
Deze cookies stellen ons in staat bezoekers en hun herkomst te tellen zodat we de prestatie van onze website kunnen analyseren en verbeteren. Ze helpen ons te begrijpen welke pagina’s het meest en minst populair zijn en hoe bezoekers zich door de gehele site bewegen. Alle informatie die deze cookies verzamelen wordt geaggregeerd en is daarom anoniem. Als je deze cookies niet toestaat, weten wij niet wanneer je onze site hebt bezocht. De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
Deze cookies gebruiken we om je surfgedrag op onze site in te zetten voor onze eigen marketing doeleinden. Zo kan je dankzij deze cookies advertenties zien voor onze producten en diensten op andere websites en apps.
Beheer opties Beheer diensten Beheer leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Bekijk voorkeuren
{title} {title} {title}
  • Home
  • Wie
  • Wat
  • Waar
  • Vacatures
  • Ook leuk?
Menu
  • Home
  • Wie
  • Wat
  • Waar
  • Vacatures
  • Ook leuk?
mijn.jouw.nl