- maart 2021
Google Chrome stopt met third-party cookies
Wat zijn third-party cookies
Cookies ken je misschien wel, het zijn kleine bestandjes die een website op de computer van een gebruiker zet. Hier heb je twee varianten van: First-party cookies en third-party cookies. First-party cookies zorgen ervoor dat je website beter functioneert. Bijvoorbeeld door ervoor te zorgen dat een websitebezoeker ingelogd blijft nadat deze de browser afsluit. Ze worden dus niet gebruikt om iemand het internet over te volgen.
Third-party cookies doen dit wel. Dit zijn kleine stukjes code die worden meegestuurd met bepaalde content. Denk aan je Facebook-Pixel of je Google Ads tracking. Maar ook Google Maps, YouTube of de Facebook like-button maken het mogelijk mensen online te volgen. De third-party cookie doet ook andere dingen. Het zorgt er voor dat chatfuncties op sites goed werken of dat je kijksuggesties ontvangt van Netflix die bij jouw voorkeur passen.
Waarom verdwijnt de third-party cookie
Mensen zijn steeds meer bezig van hun online privacy. Met de invoering van de AVG in Europa is er al veel veranderd op dit gebied. Consumenten grijpen vaak zelf al naar adblockers en ook browsers zoals Firefox en Safari blokkeren al een tijdje third party tracking. Nu heeft ook Google Chrome aangekondigd third-party cookies in de ban te doen in 2022. Omdat Chrome ongeveer 70% procent van het webgebruik beheerst, zijn de gevolgen van deze beslissing voor online marketing enorm. Het targeten en retargeten van advertenties via marketingplatformen (zoals Facebook en Instagram) gaat een stuk ingewikkelder worden.
Waarom verdwijnt de third-party cookie
Mensen zijn steeds meer bezig van hun online privacy. Met de invoering van de AVG in Europa is er al veel veranderd op dit gebied. Consumenten grijpen vaak zelf al naar adblockers en ook browsers zoals Firefox en Safari blokkeren al een tijdje third party tracking. Nu heeft ook Google Chrome aangekondigd third-party cookies in de ban te doen in 2022. Omdat Chrome ongeveer 70% procent van het webgebruik beheerst, zijn de gevolgen van deze beslissing voor online marketing enorm. Het targeten en retargeten van advertenties via marketingplatformen (zoals Facebook en Instagram) gaat een stuk ingewikkelder worden.
Verschil desktop en mobiel
Het uitbannen van de third-party cookie heeft gelukkig geen gevolgen voor mobiele apparaten. Het is op mobiele apparaten namelijk niet nodig om cookies te plaatsen. Vanuit het besturingssysteem krijgt de gebruiker automatisch een uniek tracking-ID mee. Het verdwijnen van de cookies heeft dus alleen gevolgen voor desktopgebruikers; ongeveer 50% van al het online verkeer.
Toch betekent dit niet dat er niets verandert voor tracking van mobiel. Lees hier alles over in ons blog over de Apple IOS14 update.
Wordt data verzamelen en tracking onmogelijk?
Het verzamelen van data en het online volgen van mensen wordt niet onmogelijk, maar wel een stuk ingewikkelder. Zo zijn er sites die persoonlijke profielen van unieke bezoekers maken door middel van fingerprinting. Er worden dan technische specificaties verzameld zoals schermafmeting en browserversie (dit verandert namelijk niet wanneer je naar een andere website gaat). Dit maakt het mogelijk iemand toch te volgen, maar ook deze manier van tracking wordt actief bestreden.
Online marketing 2.0Wat kun je dan wél doen? Er zijn meerder mogelijkheden om toch informatie over je klanten te verzamelen.
- Optie 1: meeste uit je first-party dat halen. Dit betekent dat je binnen je eigen platformen, zoals je website en social media-kanalen zelf bijhoudt wat een gebruiker doet. Bijvoorbeeld in een Customer Dafa Platform (CDP). Met deze data maak je relevante klantprofielen én toon je geen overbodige advertenties meer doordat de data uit een CDP real-time is.
- Optie 2: laat klanten inloggen. Door je websitebezoekers in te laten loggen geef je ze een uniek ID mee. Met dit ID kun je gegevens over de activiteiten van de bezoekers verzamelen over jouw verschillende platformen (Marktplaats doet dit bijvoorbeeld ook, hier logt ongeveer 80% van de bezoekers direct in). Maar weeg deze optie wel goed af, past dit wel bij jouw website? Onnodig bezoekers laten inloggen schrikt namelijk eerder af dan dat het wat oplevert
- Optie 3: targeting op basis van context. Context targeting is eigenlijk niets meer dan ervoor zorgen dat je advertenties aansluiten op de omgeving waarin de bezoeker zich bevindt. Dit doe je door zoekwoorden en kennis over de doelgroep goed te gebruiken en zo een keuze te maken op welke platformen je advertenties getoond worden. Bijvoorbeeld: je leest een blog over de laatste fashion trends en er komt een advertentie voorbij voor een nieuwe trui of jurk. Grote kans dat je geneigd bent erop te drukken.
- Optie 4: Naast al deze nieuwe strategieën is er ook een praktische, technische oplossing mogelijk. Met server-side tools kun je zorgen voor een first-party integratie van externe tools voor Analytics, conversie tracking en A/B-testen. Dit betekent dat de data die normaal vanuit de browser van een gebruiker naar Google Analytics wordt gestuurd, met deze tool eerst langs je eigen server gaat. Het voordeel is dat de cookies die zijn geplaatst anders behandeld worden en daardoor langer blijven staan in de browser van de bezoeker. En de tool wordt niet geblokkeerd door ad-blockers. Google schijnt al bezig te zijn met een dergelijke server-side versie van Google Tag Manager. Het nadeel is dat door dit soort tools het tracken steeds minder transparant wordt voor de eindgebruiker.
Een ingrijpende verandering dus. Eentje die veel vraagt van de flexibiliteit en de creativiteit van de marketeer. Gelukkig zijn er mogelijkheden om zonder third-party cookies te werken en ik twijfel er niet aan dat er nieuwe producten op de markt gaan komen die de third-party cookie gaan vervangen. Maar voor nu is het belangrijk om op tijd actie te ondernemen om straks te kunnen blijven adverteren.
Hulp nodig om je goed voor te bereiden op de komende veranderingen? Bel of mail ons! Wij helpen je graag.
Heb je deze ook al gezien?
Leesvoer #64