• Wie
  • Wat
  • Waar
  • Vacatures
  • Ook leuk?
Menu
  • Wie
  • Wat
  • Waar
  • Vacatures
  • Ook leuk?

mijn.jouw.nl

Herpositionering KPZ

Van katholieke pabo naar hogeschool
  • Case

JOUW® bureau » Case » Herpositionering KPZ

Sinds jaar en dag staat KPZ bekend als ‘katholieke pabo Zwolle’. Een bekende en diepgewortelde term in het geheugen van de doelgroep. Bekendheid bij de doelgroep is gunstig, dus op het eerste gezicht niets aan de hand. Toch zag KPZ hier op lange termijn een duidelijke uitdaging.

De Pabo verwijst namelijk duidelijk naar de opleiding tot basisschoolleraar. En dit doet KPZ als hogeschool tekort, nu er veel meer opleidingen aangeboden worden binnen het bredere domein. Dus zijn we aan de slag gegaan met de structurele herpositionering van KPZ. Ons gezamenlijke strategische doel; toegroeien naar een hogeschool-merk dat opleidingen aanbiedt in het specialistische vakgebied Kind, Educatie, Gedrag en Maatschappij.

Klant

Loading...

Hogeschool KPZ

Deliverables

Beeldconcept

Branding

Campagnes

Content marketing

Contentstrategie

Huisstijl

Logo

Look & Feel

Merkverhaal

Persona's

Propositie

SEA

SEO

Strategie

Tone of voice

Sinds jaar en dag staat KPZ bekend als ‘katholieke pabo Zwolle’. Een bekende en diepgewortelde term in het geheugen van de doelgroep. Bekendheid bij de doelgroep is gunstig, dus op het eerste gezicht niets aan de hand. Toch zag KPZ hier op lange termijn een duidelijke uitdaging.

De Pabo verwijst namelijk duidelijk naar de opleiding tot basisschoolleraar. En dit doet KPZ als hogeschool tekort, nu er veel meer opleidingen aangeboden worden binnen het bredere domein. Dus zijn we aan de slag gegaan met de structurele herpositionering van KPZ. Ons gezamenlijke strategische doel; toegroeien naar een hogeschool-merk dat opleidingen aanbiedt in het specialistische vakgebied Kind, Educatie, Gedrag en Maatschappij.

Klant

Loading...

Hogeschool KPZ

Deliverables

Beeldconcept

Branding

Campagnes

Content marketing

Contentstrategie

Huisstijl

Logo

Look & Feel

Merkverhaal

Persona's

Propositie

SEA

SEO

Strategie

Tone of voice

Het vraagstuk

De herpositionering van een gevestigd sterk regionaal merk kan een complex vraagstuk zijn. De doelgroep heeft namelijk een beeld van het bestaande merk en zal dit beeld niet zomaar loslaten of aanpassen. Met dat in ons achterhoofd moesten we de positionering vormgeven.

Belangrijk in dit proces was ook om te voorkomen dat de herpositionering te breed zou worden. We wilden namelijk zeker weten dat we de oorspronkelijke doelgroep bij het merk houden en een bredere doelgroep aanspreken die we tot op heden nog niet bereikten vanuit de huidige positionering.

De uitdagingen

Gezien de complexiteit van een herpositionering, is het belangrijk om dit gestructureerd en stapsgewijs aan te pakken. Binnen ieder project hebben wij vervolgens onze focus gelegd op de specifieke, bijbehorende uitdaging.

Merkmanifest

Binnen het domein biedt KPZ verschillende opleidingen aan. Dit betreft een brede selectie. Van Leraar Basisonderwijs tot Pedagogisch Educatief Professional of specialismen zoals Cambridge English. Aan ons de uitdaging om, zonder de essentie te verliezen, ook nieuwe ambities samen te brengen in het merkmanifest.

Look & Feel

Voor de look & feel was het een belangrijke factor om een nieuwe onderscheidende stijl neer te zetten die aansluit op het merkverhaal. En hierin te waarborgen om de sterke elementen van de stijl te behouden, maar ook te zorgen voor voldoende doorontwikkeling.

Beeldconcept & fotografie

Op het gebied van fotografie speelde onderscheidendheid een belangrijke factor. Bij veel hogescholen zien we namelijk een vrolijke glimlachende student. Die in bijna iedere andere poster van de ‘concurrentie’ ook zou kunnen passen.

De oplossing

We zijn gestart met strategische sessies waarin we medewerkers in alle lagen van de organisatie hebben gesproken over de organisatie, cultuur, waarden, identiteit en ambities. Op basis daarvan hebben we eerst het merkverhaal en de propositie van het nieuwe Hogeschool KPZ geschreven. Deze vormen het uitgangspunt voor alle huisstijlcommunicatie, in zowel tekst als beeld. We gingen daarbij in op de rijke historie van het merk en de ambities in de toekomst. De kern van het manifest komt voort uit wat KPZ studenten typeert. Namelijk de roeping om met en voor kinderen te werken. En niet ‘zomaar een opleiding’ willen volgen.

In het logo zijn een aantal donkere, corporate kleuren gebruikt. Voor de visuele communicatie hebben wij hier een aantal steunkleuren aan toegevoegd. Om deze kleuren optimaal aan te laten sluiten bij het kenmerkende uiterlijk en karakter van KPZ kozen we bewust voor primaire kleuren. Hiermee blijven we in de lijn met het logo. Gezien deze gebaseerd is op primaire vormen.

Binnen het beeldconcept zijn we bewust van de gebaande paden afgeweken. De standaard schoolfotografie, waarbij men vaak karakteristiek op de foto worden gezet, hebben we vervangen voor een opvallend beeldconcept. Hierbij maken we gebruik van toffe fotografie met kleur op kleur, die onderscheidend is en in het oog springt. Daarnaast wordt de de persoon op de foto altijd gecombineerd met een quote. Deze geeft uiting aan zijn of haar gedachten. Deze quotes voegen emotie toe aan het beeldconcept en raken de doelgroep in het hart.

Het resultaat

Dit alles resulteerde in een nieuw merk, een scherpe positionering en visuele identiteit die aansluit op de ambities van het merk KPZ. En een onderscheidend communicatie concept. Alles komt samen en laat de groei naar volwassenheid van Pabo Zwolle naar Hogeschool KPZ zien. Het totaalplaatje klopt.

hogeschool-kpz-look-en-feel1
hogeschool-kpz-look-en-feel2
hogeschool-kpz-look-en-feel3

JOUW® projectteam

Loading...

Frank Sorée

Strategie & Concept

Joris Kwast

Communicatie & Strategie

Ook interessant...

  • Case

Ballentine merkidentiteit

  • Case

Herpositionering & merkmanifest Muntstad

ready to rumble?!

info@jouw.nl
038 423 11 11

Bekijk meer werk dat wij doen

Bekijk meer werk dat wij doen

Loading...
  • Case

Launch PIA Nederland

Een nieuw concept in Nederland
  • Case

Merkmanifest Penta Nova

Logo & Look & Feel
  • Case

Regio activatie Mijn Modewereld

Nieuwe doelgroepen in de regio bereiken
  • Case

Evolutie huisstijl Zone.college

Een frisse wind zorgde voor huisstijl 2.0
  • Case

Ballentine merkidentiteit

Not your average law firm!
  • Case

Royal Vaassen

Van concept tot visitekaartjes
  • Case

IJssellandrally logo evolutie

Evolutie
  • Case

Herpositionering & merkmanifest Muntstad

Altijd in beweging
  • Case

Merkidentiteit Clofers

Een sterk merk met ruimte voor groei naar een merkenfamilie
  • Case

Triflex bedrijft architectuur

magazine XCHANGE
  • Case

Ready for fall!

Trendguide september 2019
  • Case

Merk vernieuwing Pouw & Autohaas

Hoe ontwikkelen we ons tot één sterk merk
Loading...
  • Fun

JOUW® Jaaroverzicht 2022

Nog één keer terugblikken!
  • Case

Launch PIA Nederland

Een nieuw concept in Nederland
  • Case

Merkmanifest Penta Nova

Logo & Look & Feel
  • Case

Regio activatie Mijn Modewereld

Nieuwe doelgroepen in de regio bereiken
  • Case

Evolutie huisstijl Zone.college

Een frisse wind zorgde voor huisstijl 2.0
  • Case

Ballentine merkidentiteit

Not your average law firm!
  • Case

Royal Vaassen

Van concept tot visitekaartjes
  • Case

IJssellandrally logo evolutie

Evolutie
  • Case

Herpositionering & merkmanifest Muntstad

Altijd in beweging
  • Case

Merkidentiteit Clofers

Een sterk merk met ruimte voor groei naar een merkenfamilie
  • Case

Triflex bedrijft architectuur

magazine XCHANGE
  • Case

Ready for fall!

Trendguide september 2019
  • Case

Merk vernieuwing Pouw & Autohaas

Hoe ontwikkelen we ons tot één sterk merk
Loading...
  • Fun

JOUW® Jaaroverzicht 2022

Nog één keer terugblikken!
  • Case

Launch PIA Nederland

Een nieuw concept in Nederland
  • Case

Merkmanifest Penta Nova

Logo & Look & Feel
  • Case

Regio activatie Mijn Modewereld

Nieuwe doelgroepen in de regio bereiken
Badhuiswal 9, 8011 VZ Zwolle
Algemene voorwaarden
Privacy verklaring
info@jouw.nl
038 423 11 11
Cookies; niet lekker, wel handig
Om de beste ervaringen te bieden, gebruiken wij techniek zoals cookies om informatie over je apparaat op te slaan en/of te raadplegen. Door in te stemmen met deze techniek kunnen wij gegevens zoals surfgedrag op deze site verwerken. Als je geen toestemming geeft of je toestemming intrekt, kan dit een nadelige invloed hebben op sommige functies en pagina's.
Functioneel Altijd actief
Deze cookies of technieken zijn nodig om de website of app te laten functioneren en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze zorgen er bijvoorbeeld voor dat je kunt inloggen, een formulier kunt invullen of een video kan starten. Deze cookies slaan geen persoonlijk identificeerbare informatie op.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
Deze cookies stellen ons in staat bezoekers en hun herkomst te tellen zodat we de prestatie van onze website kunnen analyseren en verbeteren. Ze helpen ons te begrijpen welke pagina’s het meest en minst populair zijn en hoe bezoekers zich door de gehele site bewegen. Alle informatie die deze cookies verzamelen wordt geaggregeerd en is daarom anoniem. Als je deze cookies niet toestaat, weten wij niet wanneer je onze site hebt bezocht. De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
Deze cookies gebruiken we om je surfgedrag op onze site in te zetten voor onze eigen marketing doeleinden. Zo kan je dankzij deze cookies advertenties zien voor onze producten en diensten op andere websites en apps.
Beheer opties Beheer diensten Beheer leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Bekijk voorkeuren
{title} {title} {title}
  • Home
  • Wie
  • Wat
  • Waar
  • Vacatures
  • Ook leuk?
Menu
  • Home
  • Wie
  • Wat
  • Waar
  • Vacatures
  • Ook leuk?
mijn.jouw.nl