• Wie
  • Wat
  • Waar
  • Vacatures
  • Ook leuk?
Menu
  • Wie
  • Wat
  • Waar
  • Vacatures
  • Ook leuk?

mijn.jouw.nl

  • Blog
JOUW® bureau » Blog » Hoe effectief is nudging
  • oktober 2021

Hoe effectief is nudging

Nudging, een van de meest besproken beïnvloedingstechnieken van de afgelopen 10 jaar. Je hebt er vast weleens van gehoord, is het niet van de term dan wel een uitvoering ervan. Bijvoorbeeld voetstappen op de vloer die een looprichting aangeven of de sticker van een vlieg in het mannentoilet waardoor er beter gericht wordt. Allemaal vormen van Nudging, maar hoe effectief is het nu eigenlijk?

Wat lees je in dit blog
· Wat is nudging
· Is het effect te voorspellen?
· De nadelen van nudging
· Micro fricties vs. nudging

Wat is nudging

Laten we bij het begin beginnen, wat is nudging precies? Nudging is een techniek waarbij mensen subtiel worden gestimuleerd om zich op een gewenste manier te gedragen. Het wordt vooral ingezet door (semi-)overheidsinstellingen als strategie om burgers aan te zetten tot gewenst gedrag. Eigenlijk is nudging een interventie op het gedrag van iemand, gericht op het beslissingsproces. Hierbij kun je onderscheid maken in bewuste en onbewuste keuzes.

Voordat je een besluit neemt, bepaal je onbewust hoe je het aanpakt. Je overweegt of je iets intuïtief gaat doen of dat je erover na moet denken. Eigenlijk bepaal je voor jezelf of iets het ‘waard’ is om over na te denken. Ga je voor je intuïtie, dan maak je een onbewuste keuze en ben je beïnvloedbaar door nudging. Maak je een bewuste keuze dan baseer je de keuze op bepaalde prikkels en behoeften waardoor je niet nudgeable bent.

Meestal maken mensen onbewuste keuzes, want een weloverwogen beslissing nemen kost nogal wat (cognitieve) inspanning en dat willen we het liefst vermijden.

Foto bij het blog over nudging die illustreerd wat een vorm van nudging kan zijn

Is het effect te voorspellen?
Maar met alleen een onbewuste beslissing zijn we er nog niet. Ook nut en vertrouwen spelen een rol als het gaat om nudgeable zijn. Ondanks dat een keuze onbewust is gemaakt, wordt deze wel beïnvloed door het nut van de beslissing. Je kiest namelijk onbewust voor de optie met het hoogste keuzenut; een combi van de verwachting (bijvoorbeeld frisdrank met kersensmaak omdat je dit het lekkerst vindt) en een voorkeur voor irrelevante eigenschappen (bijvoorbeeld de keuze voor de dichtstbijzijnde frisdrankfles omdat dit de minste cognitieve inspanning kost).

Daarnaast speelt het vertrouwen van de beslisser een rol. Iemand kan bijvoorbeeld bepaalde verwachtingen hebben, omdat hij of zij al ervaring heeft met het maken van een bepaalde keuze. Wanneer het vertrouwen in iets sterk is dan bepaald dit de uitkomst van een onbewuste keuze. Is er weinig vertrouwen? Dan zijn irrelevante voorkeurseigenschappen belangrijk. Wil een nudge effect hebben dan moet hij het nut óf het vertrouwen beïnvloeden; een irrelevante voorkeurseigenschap of het verwachte nut.

Maar maakt dit dat het effect van nudging voorspelbaar is? Ja, je kun het effect van tevoren inschatten. Als je op voorhand weet of een keuze bewust of onbewust wordt gemaakt, in welke mate iemand een voorkeur heeft voor irrelevante eigenschappen en het verwachte nut dat de beslisser wenst. Weet je dit alles van tevoren? Dan kun je het succes van je nudge voorspellen.

De nadelen van nudging

Omdat nudging zo populair is zou je het bijna niet verwachten, maar er zijn ook nadelen, komen ze:
· Nudging werkt alleen op plaatsen waar het aanwezig is. Een nudge kan erg doeltreffend zijn, maar zodra deze weg is verdwijnt ook het effect ervan. Het leert dus geen gedrag aan en het effect is niet overdraagbaar naar een andere situatie. Haal je jouw nudge weg dan vervallen mensen dus in hun oude gewoontes.
· Mensen worden lui en inactief van nudging. Nudging werkt alleen bij onbewuste keuzes die geen cognitieve inspanning eisen. Mensen zijn dus niet actief betrokken bij hun acties. Om gedrag effectief te laten zijn is ‘eigenaarschap’ belangrijk. Dus ownd iemand zijn of haar gedrag of beslissing. Bijvoorbeeld: wanneer iemand orgaandonor is omdat hij/zij te lui is om zich af te melden is de kans groot dat er bij overlijden alsnog een discussie ontstaat over het donorschap.
· Een nudges is zendergericht. Nudges zijn niet afgestemd op bepaalde segmenten uit de doelgroep maar voor iedereen gelijk. Een soort unisex aanpak. Het kan goed zijn dat delen van de doelgroep beter zouden reageren op een andere versie van een nudge. Je haalt dus niet bij iedereen het maximale eruit.

Micro fricties vs. nudging
Als je wil dat gedrag op een duurzame manier veranderd is het belangrijk dat mensen vasthoudend zijn over een langere periode. Om dit te bewerkstelligen is het van belang dat mensen niet alleen onbewust hun gedrag aanpassen, maar ook goed nadenken over de keuzes die ze maken. Door ervoor te zorgen dat er een heel kort moment van frictie is in een keuzeproces worden mensen aangespoord om een alternatieve keuze te overwegen. Zo’n kort moment van frictie wordt ook wel rational override interventie genoemd. Deze overrides verstoren automatische handelingen waar normaal gesproken niet over na wordt gedacht, zetten aan tot reflectie en stimuleren het maken van een bewuste keuze. Denk bijvoorbeeld aan het piepje wat sommige auto’s geven als je harder dan een bepaalde snelheid rijdt.

We vergelijken de twee technieken in een voorbeeld: wanneer je naar de derde verdieping moet heb je de keuze uit het nemen van de lift of de trap. Mensen nemen vaak de lift omdat dit de minste inspanning kost. Als je wil zorgen dat meer mensen de trap nemen kun je met rational override een bordje ophangen met de tekst ‘De trap: -125 kcal, de lift: -0 kcal’. Hierdoor worden mensen zich bewust van wat ze doen en worden ze gestimuleerd om na te denken over de consequenties van hun keuze. Met een nudge zou je voetstappen op de vloer kunnen plakken die naar de trap leiden om de trap aantrekkelijker te maken. In beide gevallen neemt de kans toe dat mensen vaker de trap nemen, maar bij rational override is de kans groter dat mensen ook in andere situaties het gewenste gedrag laten zien, zonder bordje. Bij nudging is dit niet het geval. De kans op doorwerking is dus bij rational override groter dan bij een nudge.

Wil je een effect voor de lange termijn creëren dan is micro frictie de beste optie!

 

Heb je deze ook al gezien?

  • Fun

JOUW® Jaaroverzicht 2022

Nog één keer terugblikken!
  • New Release

Wecovi Logo

Wecovi Logo
  • Leesvoer

Social media – Leesvoer #165

Instagram voegt NFT's als optie toe aan platform
Dutchcowboys
Google's My Ad Center laat gebruikers hun advertentievoorkeuren aanpassen
Adformatie
TikTok wil met meer gamecontent de kant op van Twitch
Dutchcowboys
Social listening: wat is het en waarom is het belangrijk?
Fingerspitz
Zo werkt het instagram algoritme in 2022 (+6 tips)
Coosto
  • Inspiratie

Technicolor

In 2017 gaven het Franse modemerk Pigalle, Nike en Ill-Studio het beroemde ...
  • New Release

Look & feel Classic Events

Van website tot visitekaartjes
  • Quote

Quote november 2018

  • Quote

Quote november 2018

  • Helloweekend

Hello Weekend #47

Michael Jackson - The Way You Make Me Feel
  • Blog
JOUW® bureau » Blog » Hoe effectief is nudging
  • oktober 2021

Hoe effectief is nudging

Nudging, een van de meest besproken beïnvloedingstechnieken van de afgelopen 10 jaar. Je hebt er vast weleens van gehoord, is het niet van de term dan wel een uitvoering ervan. Bijvoorbeeld voetstappen op de vloer die een looprichting aangeven of de sticker van een vlieg in het mannentoilet waardoor er beter gericht wordt. Allemaal vormen van Nudging, maar hoe effectief is het nu eigenlijk?

Wat lees je in dit blog
· Wat is nudging
· Is het effect te voorspellen?
· De nadelen van nudging
· Micro fricties vs. nudging

Wat is nudging

Laten we bij het begin beginnen, wat is nudging precies? Nudging is een techniek waarbij mensen subtiel worden gestimuleerd om zich op een gewenste manier te gedragen. Het wordt vooral ingezet door (semi-)overheidsinstellingen als strategie om burgers aan te zetten tot gewenst gedrag. Eigenlijk is nudging een interventie op het gedrag van iemand, gericht op het beslissingsproces. Hierbij kun je onderscheid maken in bewuste en onbewuste keuzes.

Voordat je een besluit neemt, bepaal je onbewust hoe je het aanpakt. Je overweegt of je iets intuïtief gaat doen of dat je erover na moet denken. Eigenlijk bepaal je voor jezelf of iets het ‘waard’ is om over na te denken. Ga je voor je intuïtie, dan maak je een onbewuste keuze en ben je beïnvloedbaar door nudging. Maak je een bewuste keuze dan baseer je de keuze op bepaalde prikkels en behoeften waardoor je niet nudgeable bent.

Meestal maken mensen onbewuste keuzes, want een weloverwogen beslissing nemen kost nogal wat (cognitieve) inspanning en dat willen we het liefst vermijden.

Foto bij het blog over nudging die illustreerd wat een vorm van nudging kan zijn

Is het effect te voorspellen?
Maar met alleen een onbewuste beslissing zijn we er nog niet. Ook nut en vertrouwen spelen een rol als het gaat om nudgeable zijn. Ondanks dat een keuze onbewust is gemaakt, wordt deze wel beïnvloed door het nut van de beslissing. Je kiest namelijk onbewust voor de optie met het hoogste keuzenut; een combi van de verwachting (bijvoorbeeld frisdrank met kersensmaak omdat je dit het lekkerst vindt) en een voorkeur voor irrelevante eigenschappen (bijvoorbeeld de keuze voor de dichtstbijzijnde frisdrankfles omdat dit de minste cognitieve inspanning kost).

Daarnaast speelt het vertrouwen van de beslisser een rol. Iemand kan bijvoorbeeld bepaalde verwachtingen hebben, omdat hij of zij al ervaring heeft met het maken van een bepaalde keuze. Wanneer het vertrouwen in iets sterk is dan bepaald dit de uitkomst van een onbewuste keuze. Is er weinig vertrouwen? Dan zijn irrelevante voorkeurseigenschappen belangrijk. Wil een nudge effect hebben dan moet hij het nut óf het vertrouwen beïnvloeden; een irrelevante voorkeurseigenschap of het verwachte nut.

Maar maakt dit dat het effect van nudging voorspelbaar is? Ja, je kun het effect van tevoren inschatten. Als je op voorhand weet of een keuze bewust of onbewust wordt gemaakt, in welke mate iemand een voorkeur heeft voor irrelevante eigenschappen en het verwachte nut dat de beslisser wenst. Weet je dit alles van tevoren? Dan kun je het succes van je nudge voorspellen.

De nadelen van nudging

Omdat nudging zo populair is zou je het bijna niet verwachten, maar er zijn ook nadelen, komen ze:
· Nudging werkt alleen op plaatsen waar het aanwezig is. Een nudge kan erg doeltreffend zijn, maar zodra deze weg is verdwijnt ook het effect ervan. Het leert dus geen gedrag aan en het effect is niet overdraagbaar naar een andere situatie. Haal je jouw nudge weg dan vervallen mensen dus in hun oude gewoontes.
· Mensen worden lui en inactief van nudging. Nudging werkt alleen bij onbewuste keuzes die geen cognitieve inspanning eisen. Mensen zijn dus niet actief betrokken bij hun acties. Om gedrag effectief te laten zijn is ‘eigenaarschap’ belangrijk. Dus ownd iemand zijn of haar gedrag of beslissing. Bijvoorbeeld: wanneer iemand orgaandonor is omdat hij/zij te lui is om zich af te melden is de kans groot dat er bij overlijden alsnog een discussie ontstaat over het donorschap.
· Een nudges is zendergericht. Nudges zijn niet afgestemd op bepaalde segmenten uit de doelgroep maar voor iedereen gelijk. Een soort unisex aanpak. Het kan goed zijn dat delen van de doelgroep beter zouden reageren op een andere versie van een nudge. Je haalt dus niet bij iedereen het maximale eruit.

Micro fricties vs. nudging
Als je wil dat gedrag op een duurzame manier veranderd is het belangrijk dat mensen vasthoudend zijn over een langere periode. Om dit te bewerkstelligen is het van belang dat mensen niet alleen onbewust hun gedrag aanpassen, maar ook goed nadenken over de keuzes die ze maken. Door ervoor te zorgen dat er een heel kort moment van frictie is in een keuzeproces worden mensen aangespoord om een alternatieve keuze te overwegen. Zo’n kort moment van frictie wordt ook wel rational override interventie genoemd. Deze overrides verstoren automatische handelingen waar normaal gesproken niet over na wordt gedacht, zetten aan tot reflectie en stimuleren het maken van een bewuste keuze. Denk bijvoorbeeld aan het piepje wat sommige auto’s geven als je harder dan een bepaalde snelheid rijdt.

We vergelijken de twee technieken in een voorbeeld: wanneer je naar de derde verdieping moet heb je de keuze uit het nemen van de lift of de trap. Mensen nemen vaak de lift omdat dit de minste inspanning kost. Als je wil zorgen dat meer mensen de trap nemen kun je met rational override een bordje ophangen met de tekst ‘De trap: -125 kcal, de lift: -0 kcal’. Hierdoor worden mensen zich bewust van wat ze doen en worden ze gestimuleerd om na te denken over de consequenties van hun keuze. Met een nudge zou je voetstappen op de vloer kunnen plakken die naar de trap leiden om de trap aantrekkelijker te maken. In beide gevallen neemt de kans toe dat mensen vaker de trap nemen, maar bij rational override is de kans groter dat mensen ook in andere situaties het gewenste gedrag laten zien, zonder bordje. Bij nudging is dit niet het geval. De kans op doorwerking is dus bij rational override groter dan bij een nudge.

Wil je een effect voor de lange termijn creëren dan is micro frictie de beste optie!

 

Heb je deze ook al gezien?

  • Fun

JOUW® Jaaroverzicht 2022

Nog één keer terugblikken!
  • Helloweekend

Hello Weekend #79

Macklemore & Ryan Lewis - Downtown
  • Tips, tricks & tools
januari 2023

Instagram highlights

  • Leesvoer

Leesvoer #53

Vijf redenen om nú met je decembercampagnes te beginnen
Marketingfacts
Meet niet je conversiepercentage, maar de conversiestappen
Frankwatching
Instagram Muziek eindelijk in Nederland beschikbaar
Dutchcowboys
Google legt nieuw afrekenmodel voor reclame op
Emerce
QR-code blijft populair: Zo maak je ze
Emerce
  • New Release

Website Deltion College

Website Deltion College
  • Inspiratie

Little moments met HP

Een krachtig staaltje storytelling
  • New Release

Novon Huisstijl

Novon Huisstijl
Badhuiswal 9, 8011 VZ Zwolle
Algemene voorwaarden
Privacy verklaring
info@jouw.nl
038 423 11 11
Cookies; niet lekker, wel handig
Om de beste ervaringen te bieden, gebruiken wij techniek zoals cookies om informatie over je apparaat op te slaan en/of te raadplegen. Door in te stemmen met deze techniek kunnen wij gegevens zoals surfgedrag op deze site verwerken. Als je geen toestemming geeft of je toestemming intrekt, kan dit een nadelige invloed hebben op sommige functies en pagina's.
Functioneel Altijd actief
Deze cookies of technieken zijn nodig om de website of app te laten functioneren en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze zorgen er bijvoorbeeld voor dat je kunt inloggen, een formulier kunt invullen of een video kan starten. Deze cookies slaan geen persoonlijk identificeerbare informatie op.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
Deze cookies stellen ons in staat bezoekers en hun herkomst te tellen zodat we de prestatie van onze website kunnen analyseren en verbeteren. Ze helpen ons te begrijpen welke pagina’s het meest en minst populair zijn en hoe bezoekers zich door de gehele site bewegen. Alle informatie die deze cookies verzamelen wordt geaggregeerd en is daarom anoniem. Als je deze cookies niet toestaat, weten wij niet wanneer je onze site hebt bezocht. De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
Deze cookies gebruiken we om je surfgedrag op onze site in te zetten voor onze eigen marketing doeleinden. Zo kan je dankzij deze cookies advertenties zien voor onze producten en diensten op andere websites en apps.
Beheer opties Beheer diensten Beheer leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Bekijk voorkeuren
{title} {title} {title}
  • Home
  • Wie
  • Wat
  • Waar
  • Vacatures
  • Ook leuk?
Menu
  • Home
  • Wie
  • Wat
  • Waar
  • Vacatures
  • Ook leuk?
mijn.jouw.nl