- april 2023
4 plekken voor humor in websites
Soorten humor
Personificatie
Dit is de vorm van humor die je binnen websites het meest zal terugvinden. Personificatie maakt informatie voor mensen toegankelijker en zorgt ervoor dat zij kernconcepten makkelijker en sneller begrijpen. Vaak wordt dit gedaan in de vorm van copy (woordgrappen, subtiele verwijzingen, woordkeuzes), maar ook zien we vaak het gebruik van mascottes terug.
Vergelijken & overdrijven
In dit type humor worden objecten met elkaar vergeleken. Maar deze vergelijking is eigenlijk nooit geloofwaardig. En dat contrast zorgt juist voor een grappige knipoog. Het is zo absurd dat mensen snappen welk punt je probeert te maken.
Easter egg
Dit concept wordt steeds populairder in digitale uitwerkingen: berichten, afbeeldingen en features ‘verstoppen’ in de website. Gebruikers weten van het bestaan van de easter eggs en gaan op zoek, wat zorgt dat ze veel meer delen binnen de website onder ogen krijgen. Deze eggs zijn vaak van zichzelf grappig of op een gekke, onverwachte plaats verstopt.
Waar in website?
Vaak kom je de grappige website-elementen ze wel tegen, maar misschien vallen ze niet eens meer zo op. Denk bijvoorbeeld aan; de 404-pagina, pop-ups, de bedankt-pagina en de over ons pagina. Eens kijken hoe verschillende partijen dit aanpakken.
404-pagina
Grote partijen spelen bijna allemaal met humor in op de 404-pagina. De negatieve ervaring van het landen op een niet bestaande pagina wil men natuurlijk het liefst zo veel mogelijk verlichten of voorkomen. Een 404-melding is immers vaak wel de ‘schuld’ van de websitebouwer of het bedrijf. Zoals je ziet wordt hier vaak zowel in beeld als in tekst met humor op de situatie ingespeeld.
Pop-up
Een pop-up is een onverwachte melding. Vaak zit je hier als websitegebruiker niet op te wachten. Ook om hier de negatieve ervaring zo veel mogelijk te verzachten zetten bedrijven humor in. In het onderstaande geval wordt met de kop gekscherend ingespeeld op de eerste reactie die de gebruiker waarschijnlijk heeft. Dit pakt niet alleen de aandacht van de gebruiker, maar zorgt ook voor een gevoel van empathie.
Bedankt-pagina
Een bedankt-pagina is een belangrijk onderdeel in de customer journey. Een aankoop is gedaan, nu moet deze positieve emotie vastgehouden (of zelfs versterkt) worden. Coolblue speelt hier op in door het wachten tot bezorging uit te vergroten en door te vertalen naar wachttherapie en uitpaktechnieken.
Over ons-pagina
Wil jij jouw bedrijf meer persoonlijkheid geven, dan is de ‘over ons’-pagina de plek om dit (met visuele humor) te doen. Niet alleen wordt het team hierdoor toegankelijker voor jouw toekomstige klanten, maar studies laten zien dat deze klanten ook minder snel gaan vergelijken met andere bedrijven. Als het goed voelt, waarom zou je dan verder zoeken? Wij hebben dit op onze website bijvoorbeeld ook gedaan. Op onze teampagina is aan iedere profielfoto van een teamlid een GIF gekoppeld, welke met een knipoog te verbinden is aan de functie die hij of zij vervult.
Toegevoegde waarde humor in UX design?
Volgens Aaron Walter, UX Design Lead bij MailChimp, ligt dit aan de balans die ontstaat in de ‘web usability hierarchy of needs’. Gebruikers van een website hebben drie basisbehoeften als zij een website bezoeken. De website moet functioneel, betrouwbaar en makkelijk bruikbaar zijn. Dan ligt er een goede basis. Maar zorg jij dat je een vleugje humor en persoonlijkheid hieraan toevoegt? Dan zorg je voor een praktische én plezierige gebruikerservaring. En precies daardoor blijft men jouw website herinneren.