- januari 2023
5 praktische Instagram highlights tips
Wist je dat...
- je maximaal 100 stories kan toevoegen aan een highlight?
- je oneindig veel highlights kan aanmaken (maar of dat slim is, dat is vraag 2)?
- er altijd maar 10 tekens te zien zijn als titel, terwijl je er 15 kan invoeren?
Waarom Instagram?
Sociale media draait allemaal om netwerken. Mensen vinden met dezelfde interesses. Instagram is hier de perfecte plek voor. Het visuele karakter van Instagram zorgt ervoor dat dit voor veel bedrijven hét kanaal is om een gezicht te geven aan een bedrijf. Zo kun je foto’s en video’s van je team en blije klanten delen om je publiek aan je te binden. Met je volgers in contact komen door te reageren op berichten en comments. Zo kan je een persoonlijkere band opbouwen met klanten. Ook kan een visuele feed de originaliteit van je bedrijf weerspiegelen en deze onderscheiden van anderen. Natuurlijk kan dit ook met Pinterest, maar hier is minder sprake van het sociale, interactieve karakter wat wel bij Instagram het geval is.
Instagram stories & highlights
Post zijn blijvend, hier bouw je een feed mee op. Je kan dit als het ware zien als een statisch fotoalbum en portfolio. Stories zijn de content rondom dit fotoalbum. Het verhaal wat jij vertelt als je iemand een fotoalbum laat zien. Oh, dat was toen we …. Stories zijn 24 uur te bekijken en verdwijnen daarna. Maar soms is dit zonde. Soms vertellen juist díe stories zo mooi het verhaal. Precies die content die moet je beware. In highlights.
Stories – 24-uur zichtbaar
Instagram Stories in het bijzonder is ontworpen om de betrokkenheid van het publiek te vergroten. Dit is de plek voor authentieke content. Waar je in je posts op Instagram vaak probeert het perfecte plaatje neer te zetten, is dit de plek waar beeld en tekst minder perfect hoeft te zijn. Persoonlijkheid is leidend. Zo bouw je connecties op met gelijkgestemden.
Instagram Stories zijn ontzettend belangrijk om volgers aan je te binden. Door de stories op te slaan in je Instagram Highlights blijft de content langer zichtbaar. Het is dus slim om je meest waardevolle en interessante content te delen met je volgers. Stories veelal authentieker zijn dan de foto’s in de feed.
Highlights – eindeloos terugkijken
Komen volg (potentiële) volgers op jouw profiel, dan is dit het eerste wat zij zien. Ze zien jouw profielfoto, biografie, highlights en de laatste drie posts op je feed. Natuurlijk wil je altijd een goede eerste indruk achterlaten. Zorg daarom dat dit deel van je profiel goed ingericht is. Dit zorgt niet alleen voor de juiste uitstraling, maar vergemakkelijkt ook de navigatie op jouw Instagram profiel. Je kan het bijna zien als een soort folder. Hoe meer content je namelijk gaat plaatsen, hoe beter het gaat zijn als je dit goed ordent.
Highlights tips
In het algemeen bestaan er een aantal tips die voor iedere gebruiker van Instagram highlights gelden. Wij sommen ze even voor je op;
- Luister naar jouw volgers
krijg je op een bepaalde story veel vragen? Dan is het een goed idee om hier een Highlight van te maken. - Kies een pictogram passend bij jouw bedrijf
Laat teksten weg, die zijn vaak onleesbaar maar kies voor een pictogram of afbeelding waarbij mensen direct aan je bedrijf denken. - Highlights zijn een aanvulling, geen herhaling
Probeer daarom niet dezelfde woorden in je bio te gebruiken dan in je Highlights. - Wees duidelijk
Laat je publiek niet raden waar elke highlight over gaat. Als een van je highlights bijvoorbeeld over events gaat, bevat je pictogram een podium, microfoon of presentatie-scherm. - Highlights in je huisstijl
Zorg ervoor dat de highlights passen of zijn aangepast op je huisstijl. Denk aan dezelfde kleuren of pictogrammen als op je webstite.
Vergeet de context niet!
Maar vergeet nooit de context van het gebruik van het kanaal en de highlights. De sector waar jouw bedrijf zich in bevindt of de producten en diensten die jouw bedrijf levert, kunnen invloed hebben op de inrichting van jouw highlights.
Retail
Hier is je voornaamste doel het stimuleren van je verkoop. Je highlights moeten aan dit doel moeten bijdragen. De focus in jouw highlights zal liggen op het product of in veel gevallen de producten. Dit kan bijvoorbeeld door;
-
- Producten of nieuwe collecties.
- Aanbiedingen en speciale promoties.
- Tutorials en How to’s.
- Events.
- Tips en tricks.
Niche
Werkt je in een niche, dan heb hebt momenteel één kernproduct of dienst. Hiervan wil je eigenlijk alle aspecten tot in detail belichten. Maar dit kan eentonig worden. Gelukkig is er vaak veel meer te vertellen, zoals;
-
- Als je een nieuw product of een nieuwe dienst lanceert, gebruik Instagram dan om een voorproefje te geven van je nieuwste aanbod.
- Breng de ervaring van “happy customers” naar voren.
- Je kunt interessante verhalen vertellen. Instagram is de perfecte plek om creatief te zijn bij de marketing van je merk.
- Het verhaal achter het product vertellen; zoals het productie-proces, research, try-outs, ontwikkeling tot hoe het product nu is.
B2B
Communicatie en marketing richting andere bedrijven is natuurlijk anders van aard dan richting consumenten. Ook hier kan je rekening mee houden in de inrichten en het gebruik van de highlights.
-
- Geef een inkijkje in de personen achter het bedrijf op product.
- Creëer een persoonlijke, maar toch professionele en betrouwbare uitstraling.
- Onderbouw het portfolio in je feed met autoriteit in je stories.
Een paar interessante voorbeelden
Heb je deze ook al gezien?
4 plekken voor humor in websites
Leesvoer #53
Leesvoer #106