November 2024: Jaguar gooit het roer om. Een compleet nieuwe merkidentiteit, gedoopt tot ‘exuberant modernisme’. Gedurfd, vooruitstrevend—maar is het een logische evolutie of laat Jaguar hier juist zijn klassieke DNA achter?
Een merk met historie
Jaguar begon ooit in 1922 als Swallow Sidecar Company, opgericht door William Lyons en William Walmsley. Van Britse ambacht tot icoon van luxe en snelheid—modellen als de XK120 en de legendarische E-Type schreven autogeschiedenis. Door de jaren heen bleef Jaguar innoveren, of het nu onder Ford of Tata Motors. En in 2021 met de aankondiging van een volledig elektrische toekomst. In 2024 werd die visie werkelijkheid met ‘Project Roar’.
Project Roar
Met ‘Project Roar’ gaat Jaguar all-in op elektrisch. Met het ‘copy nothing’-DNA van oprichter Sir William Lyons kwamen ze met een compleet nieuw design. Strak, modern en energiek. ’Exuberant modernisme’ noemen ze het zelf: minimalistische luxe met een krachtige uitstraling.
Je ziet de verandering in alle elementen. Het woordmerk is strak en geometrisch. Het iconische ‘leaper’-logo kreeg een make-over. En dan het kleurenpalet is vol gedurfde tinten als roze, geel en blauw. Een radicale switch, waarmee Jaguar een compleet nieuwe weg inslaat.
De juiste route?
Gedurfd, spannend en onmiskenbaar spraakmakend. Maar sluit het nog aan bij een doelgroep die gewend is aan klasse, vakmanschap en luxe? Eén staat vast: met deze rebranding rijdt Jaguar naar de toekomst. Of het de juiste route is? Dat zal de tijd uitwijzen.
Bekijk de hele rebranding hier.