Je merk ziet er strak uit, je communicatie klopt en toch blijft de groei uit. Je boodschap landt niet of klanten voelen geen klik. Grote kans dat het niet ligt aan je product of je visuals, maar aan iets fundamentelers: je merkidentiteit.
Bij JOUW® bureau geloven we dat een sterke merkidentiteit het verschil maakt tussen een merk dat gezien wordt en een merk dat leeft. In deze blog lees je wat merkidentiteit écht betekent, waarom het bepalend is voor je succes en hoe je er zelf mee aan de slag kunt.
Wat is merkidentiteit?
Merkidentiteit is de optelsom van alles wat je merk uitstraalt. Van visuele stijl tot taalgebruik, en van je merkverhaal tot je klantbeleving. Het is geen los logo of kleurtje, maar een strategische vertaling van je merkessentie: Wie ben je? Waar sta je voor? Waarom besta je überhaupt?
Een sterke merkidentiteit bestaat uit meerdere bouwstenen:
- Merkessentie: de kern van je merk in één zin
- Merkwaarden: je drijfveren en overtuigingen
- Merkpersoonlijkheid: hoe je merk zich ‘gedraagt’ (tonaliteit, stijl)
- Visuele identiteit: logo, kleur, typografie, vormtaal
- Merkbelofte: wat beloof je je klant, expliciet of impliciet?
Als deze onderdelen kloppen en samen een krachtig verhaal vertellen, ontstaat er herkenning, vertrouwen en aantrekkingskracht. Dát is waar een sterke merkidentiteit het verschil maakt.
Hoe kun je zelf je merkidentiteit versterken?
Wil je weten of jouw merkidentiteit echt staat als een huis? Stel jezelf dan deze 5 scherpe vragen:
- Waarvoor besta je merk eigenlijk? (Los van producten of diensten)
- Wat moeten mensen voelen als ze je merk tegenkomen?
- Is je tone of voice in lijn met je waarden en doelgroep?
- Zou je merk nog herkenbaar zijn zonder logo?
- Is de merkbeleving consistent op álle contactmomenten?
Scoor je hier laag? Dan ligt daar je kans. Een sterk merk begint met een glasheldere identiteit – en die moet je durven aanscherpen.
In de praktijk: van katholieke pabo Zwolle naar hogeschool
KPZ staat sinds jaar en dag bekend als ‘katholieke pabo Zwolle’. Een bekende en diepgewortelde term in het geheugen van de doelgroep. Bekendheid bij de doelgroep is gunstig, dus op het eerste gezicht niets aan de hand. Toch zag KPZ hier op lange termijn een duidelijke uitdaging.
De pabo verwijst namelijk duidelijk naar de opleiding tot basisschoolleraar. En dit doet KPZ als hogeschool tekort, nu er veel meer opleidingen aangeboden worden binnen het bredere domein. Dus zijn we aan de slag gegaan met de structurele herpositionering van KPZ. Ons gezamenlijke strategische doel; toegroeien naar een hogeschool-merk dat opleidingen aanbiedt in het specialistische vakgebied Kind, Educatie, Gedrag en Maatschappij.
We begonnen vanuit strategische sessies waarin we medewerkers in alle lagen van de organisatie spraken over de organisatie, cultuur, waarden, identiteit en ambities.
Op basis daarvan schreven we eerst het merkverhaal en de propositie van het nieuwe Hogeschool KPZ. Deze vormen het uitgangspunt voor alle huisstijlcommunicatie, in zowel tekst als beeld. We gingen daarbij in op de rijke historie van het merk en de ambities in de toekomst. De kern van het manifest komt voort uit wat KPZ studenten typeert. Namelijk de roeping om met en voor kinderen te werken. En niet ‘zomaar een opleiding’ willen volgen.
Ready to be it?
Zet je merkidentiteit krachtig neer. Neem contact met ons op voor advies, brainstormsessies en marketingcommunicatie-ondersteuning. We verwelkomen je graag aan de Badhuiswal!
Bekijk alle merkidentiteiten in ons portfolio