Ga naar de inhoud
  • Diensten
  • Portfolio
  • Updates
  • Over ons
  • Vacatures
  • Diensten
  • Portfolio
  • Updates
  • Over ons
  • Vacatures
  • Home
  • Diensten
  • Portfolio
  • Updates
  • Over ons
  • Contact
  • Vacatures
  • Home
  • Diensten
  • Portfolio
  • Updates
  • Over ons
  • Contact
  • Vacatures
Contact

Hogeschool KPZ

KPZ staat sinds jaar en dag bekend als ‘katholieke pabo Zwolle’. Een bekende en diepgewortelde term in het geheugen van de doelgroep. Bekendheid bij de doelgroep is gunstig, dus op het eerste gezicht niets aan de hand. Toch zag KPZ hier op lange termijn een duidelijke uitdaging.

De Pabo verwijst namelijk duidelijk naar de opleiding tot basisschoolleraar. En dit doet KPZ als hogeschool tekort, nu er veel meer opleidingen aangeboden worden binnen het bredere domein. Dus zijn we aan de slag gegaan met de structurele herpositionering van KPZ. Ons gezamenlijke strategische doel; toegroeien naar een hogeschool-merk dat opleidingen aanbiedt in het specialistische vakgebied Kind, Educatie, Gedrag en Maatschappij.

Case

3
Uitdagingen
4
Nieuwe huisstijlkleuren
20+
Mensen gesproken

Het vraagstuk

De herpositionering van een gevestigd sterk regionaal merk kan een complex vraagstuk zijn. De doelgroep heeft namelijk een beeld van het bestaande merk en zal dit beeld niet zomaar loslaten of aanpassen. Met dat in ons achterhoofd moesten we de positionering vormgeven.

Belangrijk in dit proces was ook om te voorkomen dat de herpositionering te breed zou worden. We wilden namelijk zeker weten dat we de oorspronkelijke doelgroep bij het merk houden en een bredere doelgroep aanspreken die we tot op heden nog niet bereikten vanuit de huidige positionering.

15.04.20
KPZ-2
KPZ-1
1/ 3

De uitdagingen

Gezien de complexiteit van een herpositionering, is het belangrijk om dit gestructureerd en stapsgewijs aan te pakken. Binnen ieder project hebben wij vervolgens onze focus gelegd op de specifieke, bijbehorende uitdaging.

Merkmanifest

Binnen het domein biedt KPZ verschillende opleidingen aan. Dit betreft een brede selectie. Van Leraar Basisonderwijs tot Pedagogisch Educatief Professional of specialismen zoals Cambridge English. Aan ons de uitdaging om, zonder de essentie te verliezen, ook nieuwe ambities samen te brengen in het merkmanifest.

Look & Feel

Voor de look & feel was het een belangrijke factor om een nieuwe onderscheidende stijl neer te zetten die aansluit op het merkverhaal. En hierin te waarborgen om de sterke elementen van de stijl te behouden, maar ook te zorgen voor voldoende doorontwikkeling.

Beeldconcept & fotografie

Op het gebied van fotografie speelde onderscheidenheid een belangrijke factor. Bij veel hogescholen zien we namelijk een vrolijke glimlachende student. Die in bijna iedere andere poster van de ‘concurrentie’ ook zou kunnen passen.

De oplossing

We zijn gestart met strategische sessies waarin we medewerkers in alle lagen van de organisatie hebben gesproken over de organisatie, cultuur, waarden, identiteit en ambities.

Op basis daarvan hebben we eerst het merkverhaal en de propositie van het nieuwe Hogeschool KPZ geschreven. Deze vormen het uitgangspunt voor alle huisstijlcommunicatie, in zowel tekst als beeld. We gingen daarbij in op de rijke historie van het merk en de ambities in de toekomst. De kern van het manifest komt voort uit wat KPZ studenten typeert. Namelijk de roeping om met en voor kinderen te werken. En niet ‘zomaar een opleiding’ willen volgen.

Logo van KPZ

In het logo zijn een aantal donkere, corporate kleuren gebruikt. Voor de visuele communicatie hebben wij hier een aantal steunkleuren aan toegevoegd. Om deze kleuren optimaal aan te laten sluiten bij het kenmerkende uiterlijk en karakter van KPZ kozen we bewust voor primaire kleuren. Hiermee blijven we in de lijn met het logo. Gezien deze gebaseerd is op primaire vormen.

Beeldconcept

Binnen het beeldconcept zijn we bewust van de gebaande paden afgeweken. De standaard schoolfotografie, waarbij men vaak karakteristiek op de foto worden gezet, hebben we vervangen voor een opvallend beeldconcept. Hierbij maken we gebruik van toffe fotografie met kleur op kleur, die onderscheidend is en in het oog springt. Daarnaast wordt de de persoon op de foto altijd gecombineerd met een quote. Deze geeft uiting aan zijn of haar gedachten. Deze quotes voegen emotie toe aan het beeldconcept en raken de doelgroep in het hart.

hogeschool-kpz-look-en-feel3
hogeschool-kpz-look-en-feel1
hogeschool-kpz-look-en-feel2-1

Het resultaat

Dit alles resulteerde in een nieuw merk, een scherpe positionering en visuele identiteit die aansluit op de ambities van het merk KPZ. En een onderscheidend communicatie concept. Alles komt samen en laat de groei naar volwassenheid van Pabo Zwolle naar Hogeschool KPZ zien. Het totaalplaatje klopt.

Vorige
Volgende

Meer cases

Bekijk alle

Meer weten

MAARTEN

Account executive
  • Diensten
  • Portfolio
  • Updates
  • Over ons
  • Vacatures
  • Diensten
  • Portfolio
  • Updates
  • Over ons
  • Vacatures
Contact
Instagram Facebook Linkedin
Algemene voorwaarden
Privacyverklaring
Cookiebeleid
Cookies
Leuk dat je onze website bezoekt! Om onze website te laten functioneren maken we gebruik van cookies. Kies hieronder welke cookies we mogen plaatsen. Onze noodzakelijke cookies verzamelen geen persoonsgegevens en helpen ons de website te verbeteren. Wil je de beste website-ervaring? Dan raden we je aan om alle cookies in te schakelen. Meer informatie over cookies vind je in ons cookiebeleid.
Functioneel Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel om het gebruik van een specifieke dienst mogelijk te maken die uitdrukkelijk door de abonnee of gebruiker is gevraagd, of voor het enige doel om de overdracht van communicatie via een elektronisch communicatienetwerk uit te voeren.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt. De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is vereist om gebruikersprofielen aan te maken om advertenties te verzenden, of om de gebruiker op een website of op meerdere websites te volgen voor vergelijkbare marketingdoeleinden.
Beheer opties Beheer diensten Beheer {vendor_count} leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Bekijk voorkeuren
{title} {title} {title}
Search