- mei 2021
LinkedIn 18 jaar!
Het gebruik van LinkedIn blijft stijgen!
Al jaren stijgt het aantal dagelijkse actieve gebruikers van LinkedIn. LinkedIn heeft lang moeite gehad om haar gebruikers aan te sporen dagelijks gebruik te maken van het platform. Maar het lijkt nu de goede kant op te gaan. Vorig jaar steeg het aantal actieve gebruikers met 24% en dit jaar maar liefst met 39%. En de verwachting is dat deze stijging nog even blijft doorzetten. Leuk dat het steeds drukker wordt, maar het heeft nadelen. Zo wordt het door het stijgende verkeer ook moeilijker om goed bereik te genereren van je post en wordt het duurder om op je doelgroep te adverteren.
Je LinkedInbedrijfspagina is (weer) belangrijk
Veel bedrijven vullen vaak het hoognodige in en kijken vervolgens nooit meer over hun schouder. Uit het oog, uit het hart. Dat moet vanaf nu afgelopen zijn! De pagina van jouw bedrijf doet op LinkedIn namelijk weer he-le-maal mee en is als het ware een visitekaartje voor jouw onderneming. Ook niet geheel onbelangrijk: een goed ingevulde bedrijfspagina genereert gratis (organisch) bereik onder jouw volgers. Het organische bereik van mkb-bedrijven steeg afgelopen jaar met wel 23%. Aan de slag dus!
De post reminder
Als je dan een LinkedInaccount of bedrijvenpagina hebt, is het wel belangrijk om een beetje zichtbaar te zijn. Het beste is dan om wekelijks een update te plaatsen, dan blijft jouw doelgroep op de hoogte en geprikkeld. En voor je online vindbaarheid is het ook handig. Toch is het makkelijker gezegd dan gedaan, ‘even’ een post plaatsen schiet er dan ook vaak bij in. Gelukkig is er nu de post reminder, met deze instelling krijg je maandelijks een herinnering om iets te posten op je pagina. Zoals eerder al genoemd zou wekelijks iets plaatsen beter zijn, maar iets is beter dan niets!
Stories in LinkedIn
Stories ken je vast wel van Facebook en Instagram. Deze korte filmpjes van ongeveer 20 seconden van mensen die iets (of niets) te vertellen hebben. Om de drie organische posts staat er een rijtje korte filmpjes. Deze verdwijnen na 24 uur. Of deze stories echt een toevoeging aan het platform zijn moet nog blijken, er valt namelijk nog veel technische winst te behalen. Zo is de opmaak vrij beperkt en als je filmpje langer is dan 20 seconde dan wordt deze niet automatisch gekort. Tools kunnen een uitkomst bieden als je jouw filmpje perfect wil laten weergeven. Dit is dan wel weer extra werk voor iets wat maar 24 uur zichtbaar is.
Product pages komt naar LinkedIn
Eind vorig jaar kondigde LinkedIn een nieuwe toevoeging aan: de product page! Je bedrijfspagina krijgt een nieuwe tab speciaal voor jouw producten. Hier kun je jouw doelgroep informeren over jouw producten of diensten en meteen linken naar je website. Maar dit is niet alles, via deze nieuwe tab kunnen jouw producten of diensten ook uitgebreid beoordeeld worden door de gebruikers! Een mooie manier om waarde te creëren.
De admin-rollen zijn uitgebreid
De beheermogelijkheden op de LinkedInbedrijfspagina zijn eindelijk uitgebreid! Binnenkort kun je jouw beheerders drie verschillende rollen geven (hogere beheerder, content beheerder en analist). En het mooiste van allemaal is dat beheerders niet meer per se een connectie van je hoeven te zijn. Scheelt weer een hoop gedoe!
B2B marketing op LinkedIn
Ben je wel eens bezig met account based marketing? Top! Want in de campagnemanager van LinkedIn kun je nu het Company Engagement Report zien. Hiermee krijg je inzichten in hoe de bedrijven waarop je getarget hebt reageren op jouw advertenties. Je vindt het rapport via Matched Audiences en dan bij insights van de lijst die je wil bekijken.
Uitbreiding campagnemanager
Hoera! De campagnemanager van LinkedIn krijgt verbeterde advertentiemogelijkheden. Iedereen die regelmatig met LinkedIn advertenties werkt weet dat de manager nu (in vergelijking met andere social campagnemanagers) redelijk summier is. Met de vernieuwing wordt het straks mogelijk om verschillende advertentieformaten in een campagne te combineren en kun je gaan adverteren met documenten (handig voor je whitepaper).
Wat er nog meer komt:
- Een business manager (voor bureaus)
- Targeting op basis van ‘Member Traits’. Hiermee kun je targeten op mensen die een bepaald gedrag vertonen, zoals personen die regelmatig iets delen of op zoek zijn naar werk.
- Uitbreiding van de retargeting mogelijkheden.
Targeten op interesses
Het targeten op basis van interesses is uitgebreid! Doordat LinkedIn is overgenomen door Microsoft is het platform nu ook instaat om data uit de zoekmachine Bing te halen, die ook van Microsoft is. Verder is deze feature uitgebreid met informatie uit pagina’s die gevolgd worden en hashtags die zijn gebruikt.
Remarketing is uitgebreid
De remarketing functie van LinkedIn was laatst al uitgebreid met mensen die bepaald percentage van een video hadden gezien of die een formulier hadden bekeken/ ingevuld. Maar daar komt nu ook organische remarketing bij. Je kunt binnenkort doelgroepen maken van mensen die interactie hebben gehad met organische content op jouw pagina. Nog meer reden om die post reminder aan te zetten!
Heb je deze ook al gezien?
Leesvoer #78
Leesvoer #89