Brandmarketeers weten hoe belangrijk een goed merkideniteit voor een bedrijf is. Het internet staat vol met tips en trick voor – de beste aanpak -. Maar vergeet niet: af en toe een ‘worst cases scenario’ lezen kan nóg leerzamer zijn. Neem bijvoorbeeld: de merkverwarring van P&O Cruises versus P&O Ferries. Lees meer over het effect van een verkeerde keuze ten aanzien van de merkarchitectuur 20 jaar later voor effect heeft gehad.
Vaak hebben bedrijven één merk en identiteit voor het hele bedrijf. Maar er bestaan natuurlijk ook uitzonderingen. Neem Sanquin Bloedvoorziening: waar ‘het helpen van anderen’ niet in lijn staat met ‘winst maken en handelen in eigenbelang’. Dit is een geval van meervoudige identiteit. En dit brengt behoorlijke reputatie-risico’s met zich mee. Little reminder dus: hoe staat het met jouw bedrijf?
Een nieuw merk bedenken is één ding. Maar een merkidentiteit veranderen, dat is andere koek. Renaming, een ander logo en nieuwe fotografie gaan gepaard met een behoorlijke investering. Dus hoe dan ook wil jij zeker zijn van succes! Lees daarom snel de 10 winstpakkers voor effectieve merkverandering door.
Als merk kan en moet je eigenlijk niet stilstaan. Dit nam het Zweedse havermelkmerk Oatly wel héél serieus. Zij besloten de marketing over een totaal andere boeg te gooien. Wij vinden het een interessante aanpak. Zou jij het aandurven?
Het is algemeen bekend dat de vorm en verpakking van producten effect hebben op onze ervaring van een product. Maar wist je dat het geluid, de geur en de smaak van het product onopgemerkt effect hebben op jouw merkbeleving. Hoe dit in praktijk wordt toegepast, dat lees je ook in deze Leesvoer.