JOUW® bureau » Case » Herpositionering & merkmanifest Muntstad
De automotive branch, een snel veranderende markt vol mobiliteitsbehoeften én -oplossingen met (letterlijk) in het midden het Utrechtse Muntstad. Dé officiële merkdealer van Volkswagen, Audi, Skoda, SEAT en Volkswagen Bedrijfswagens, met maar liefst 10 vestigingen! Maar bovenal een gastvrije en energieke organisatie met Utrechtse nuchtere nieuwsgierigheid.
Dankzij de ambities kon Muntstad nieuwe kansen inkleuren en groeien als merk. Het ontbrak binnen de organisatie alleen nog aan een heldere merkstructuur en merkfamilie, een duidelijke stip aan de horizon. Aan ons de taak om daarbij te helpen. We creëerden een herpositionering, inclusief een merkmanifest, en nieuw logo. Een logo dat aansloot op de mensen achter het merk en de familie van merken waar Muntstad voor staat. Daar vloeide vervolgens ook een nieuwe look & feel uit voort.
De automotive branch, een snel veranderende markt vol mobiliteitsbehoeften én -oplossingen met (letterlijk) in het midden het Utrechtse Muntstad. Dé officiële merkdealer van Volkswagen, Audi, Skoda, SEAT en Volkswagen Bedrijfswagens, met maar liefst 10 vestigingen! Maar bovenal een gastvrije en energieke organisatie met Utrechtse nuchtere nieuwsgierigheid.
Dankzij de ambities kon Muntstad nieuwe kansen inkleuren en groeien als merk. Het ontbrak binnen de organisatie alleen nog aan een heldere merkstructuur en merkfamilie, een duidelijke stip aan de horizon. Aan ons de taak om daarbij te helpen. We creëerden een herpositionering, inclusief een merkmanifest, en nieuw logo. Een logo dat aansloot op de mensen achter het merk en de familie van merken waar Muntstad voor staat. Daar vloeide vervolgens ook een nieuwe look & feel uit voort.
Vier merken vanuit de Volkswagen groep die een eigen gezicht en product hebben. Verschillende vestigingen waar een eigen logo boven hangt, inclusief eigen cultuur. En toch hangen al deze vestigingen onder dezelfde Muntstad vlag in de regio Utrecht. Aan ons de taak om de gemene deler binnen Muntstad te vinden en deze te combineren met de ambities van het management en een nieuwe identiteit neer te zetten.
Om een goed merkmanifest neer te zetten, wat écht de beleving van het merk Muntstad overbrengt en voelbaar maakt, gingen we in gesprek met een aantal van de 350 medewerkers. Van leden van het managementteam tot de collega’s van de werkvloer. Zo achterhaalden we waar het merk voor staat en wat haar aantrekkingskracht is.
Het merkmanifest vertaalde zich door in een nieuw logo. Een heerlijke uitdaging om een logo te ontwikkelen dat aansluit op de mensen achter de familie van merken die Muntstad representeert. Voor het logo was de nieuwe merkbelofte “Muntstad. Altijd in beweging” het uitgangspunt. De schuine lijnen die je terug vind in het woordmerk én in de look & feel staan voor beweging en vooruitgang.
En zoals dat soms gaat, rolde er vanuit een nieuw logo ook een nieuwe look en feel uit. Om het logo en het merkmanifest goed door te vertalen in de communicatiemiddelen, hebben we naast de primaire kleur taupe van de huisstijl rood gebruikt als steunkleur om power en dynamiek over te brengen. Een ontwerp waar Muntstad zich in herkent en direct overbrengt waar Muntstad voor staat: ambitieus, nieuwsgierig en altijd in beweging.