JOUW® bureau » Case » Merkmanifest Penta Nova
Penta Nova is opgericht in 2009 door een aantal hogescholen, om gezamenlijk leiderschapsopleidingen te verzorgen in het onderwijs. Na tien jaar was het tijd voor een herpositionering.
JOUW® bureau ging aan de slag met een advies voor strategie en positionering. Daarna volgde een hernieuwde identiteit, logo, huisstijl en look & feel.
Penta Nova is opgericht in 2009 door een aantal hogescholen, om gezamenlijk leiderschapsopleidingen te verzorgen in het onderwijs. Na tien jaar was het tijd voor een herpositionering.
JOUW® bureau ging aan de slag met een advies voor strategie en positionering. Daarna volgde een hernieuwde identiteit, logo, huisstijl en look & feel.
Een herpositionering organisatiebreed. Er was behoefte aan een merkstrategie die zowel intern als extern richting gaf. Deze herpositionering van Penta Nova bestond uit verschillende onderdelen. Stap één in dit traject bestond uit de selectie van een bureau dat onderzoekt, adviseert en ondersteunt gedurende het herpositioneringstraject. Om tot een weloverwogen beslissing te komen, nodigde Penta Nova drie bureaus uit om deel te nemen aan een pitch. JOUW® bureau won de pitch.
Aan ons de taak om te achterhalen wat de identiteit van Penta Nova is, het imago, maar ook het in kaart brengen van sterktes, zwaktes, kansen en bedreigingen. We voerden gesprekken met studenten, docenten, bestuur en het lectoraat. Zo kwamen we erachter dat het logo bijvoorbeeld hard en kil overkomt qua typografie en kleur. Terwijl in ons onderzoek en uit gesprekken juist bleek dat er een professionele en warme organisatie achter zit, die studenten meeneemt op een persoonlijke wijze. Al deze antwoorden vormden voor ons de basis van de herpositionering.
Op de strategiedag presenteerde we onze bevindingen. Penta Nova ging zelf aan het werk met een aantal adviezen. Eind 2020 gingen wij aan de slag met de logo evolutie en nieuwe look & feel. Het logo moest praktisch in toepassing zijn. Goed te plaatsen op diverse elementen en ook belangrijk: het persoonlijke en warme van de organisatie uitstralen.
Toen het logo als een huis stond, begonnen we aan de look & feel. Daarin namen we alle belangrijke kenmerken die het merk Penta Nova mee. Een resultaat waar we met z’n allen hartstikke trots op zijn!
We onderzochten 2 opties; een revolutie door te starten met een blank canvas en een evolutie van het huidige logo. Dat laatste bleek uiteindelijk het beste resultaat op te leveren ten aanzien van het merk. We hergebruikten een belangrijk en herkenbaar element; de ster. Al hebben we deze stevig aangepakt en anders toegepast en subtieler gepositioneerd.
Ook hebben we de kleuren doorontwikkeld naar warmere varianten, Penta Nova geschreven als naam in onderkast met 2 hoofdletters en de onderregel verwijderd. Het lettertype dat we gebruikten heeft een subtiele schreef, die zorgt voor een flow en richting in het woordmerk. Een doorontwikkeling die zorgt voor het vasthouden van herkenbaarheid met het ‘oude’ merk en tegelijkertijd past bij de identiteit en toekomstplannen van Penta Nova.
Op naar de volgende stap; een look & feel voor communicatie. Met het nieuwe logo als basis gingen we aan de slag. We gebruikten de ‘punten’ van de ster als vormelementen, welke we groot hebben geplaatst in middelen waardoor speelse vlakken ontstaan met ronde vormen.
Zo hebben we de vormen van het logo omgezet naar een nieuwe visuele basis voor alle toekomstige communicatiemiddelen. Het Penta Nova gevoel in één opslag herkenbaar!