Het Griekse woord strategie betekent oorspronkelijk “een weg aanleggen”. En dat is precies wat we doen met een merkstrategie: de weg van jouw merk aanleggen. Jouw merk is het hart en de ziel van je organisatie. In alles wat je doet en communiceert, vormt je merkstrategie de basis. De wereld is constant aan verandering onderhevig en niemand kan de toekomst voorspellen, maar een merkstrategie helpt je wel richting te geven voor je merk. Andersom vormt je merkstrategie ook een meetlat en vangnet bij het nemen van besluiten. Wij, als echte merkbouwers, houden ons graag bezig met het helpen vormen én bewaken van jouw merkstrategie. Het bouwen aan je merk gaat namelijk hand in hand met een scherpe merkstrategie.
Waarom een merkstrategie ontwikkelen? Een merk is meer dan een naam, logo of slogan. Het is de volledige ervaring die je doelgroep met jouw bedrijf, product of dienst heeft. In de merkstrategie bepalen we waar je merk voor staat en welke belofte het doet. We zetten uiteen wie je doelgroep is, welke behoeften en organisatiedoelstellingen er zijn en welke problemen we voor de doelgroep oplossen. Daarmee stellen we de relevantie van je merk voor de doelgroep vast. Uiteraard kijken we ook naar andere spelers in de markt en hoe we van hen onderscheidend kunnen zijn (als je dat niet al bent). Welke positie neem je in en hoe groot is jouw ’taartpunt’? Al met al; de strategie voor je merk in de breedste zin van het woord, en daar zijn we gek op.
Onderdelen merkstrategie
Voordat we van start gaan met het ontwikkelen van een merkstrategie gaan, duiken we eerst in de kern. Waarom is jouw organisatie er? Waar bestaat je DNA uit? Wat is de drijfveer? De visie? Pas wanneer jouw merk centraal staat in alles wat je doet, vormt het de schakel tussen je organisatie en je doelgroep. Zie een vlijmscherpe merkstrategie als een plan met een integrale aanpak waarin alles goed op elkaar afgestemd is en klopt tot in detail. Hoe komen we waar we willen zijn en waar moeten we allemaal rekening mee houden? Voor de ontwikkeling en uitvoering van de merkstrategie vormt de merkidentiteit de leidraad.
Boeien en binden, dat is het doel. Door relevante informatie en authentieke ervaringen aan te bieden, geven we het merk lading. Het maken van een merkstrategie doen we niet alleen, maar samen. Samen met jou zorgen we ervoor dat je merk verrast, boeit en verbindt. Als de merkstrategie eenmaal staat, is het tijd voor de juiste merkbeleving.