Welke reeks gebeurtenissen waren aanleiding voor het ontstaan van jouw merk? Waarom ben je er als organisatie en voor wie? Wat zijn je drijfveren? Kortom; wat is jouw merkverhaal? Een merkverhaal (ook wel merkmanifest genoemd) vertelt op een inspirerende en boeiende wijze de achtergronden én ambities van je organisatie. Het spreekt aan en doet iets in de harten en hoofden van je ontvangers. Daarmee geef je je doelgroep redenen om empathie en sympathie voor je merk te creëren zodat je een band met hen op kan bouwen. Een goed merkverhaal moet daarom écht zijn en zeker geen gladde verkooppraat!
Er was eens… Een klassieker als het op storytelling aankomt. Denk maar eens aan een verhaal waar je gek op bent. Wat maakt dat dat verhaal je bij is gebleven? Grote kans dat het je ontroerde en iets liet voelen. Maar jouw merkverhaal is niet zomaar een leuk verhaal. Het gaat over de motivatie, de vonk die ervoor zorgde dat jij besloot jouw product of dienst te creëren, voortzetten en uitbouwen. En is doordrenkt met je DNA en persoonlijkheid. Een goed merkverhaal is:
Verhalen vertellen we elkaar al eeuwenlang. Spreekt een verhaal tot de verbeelding dan blijft het hangen en beïnvloedt het gedrag. En dat is wat je wil. Met storytelling maak je jouw merk menselijk. Hoe beter je dit doet, hoe meer je in het hart raakt van je doelgroep!
Om erachter te komen wat jouw merkverhaal uniek maakt, beginnen we niet met wat, maar met waarom. Dit maakt jouw merk namelijk sterk en onderscheidend. We gaan terug naar de kern. Zo komen we achter het sterke verhaal dat niet kan wachten om verteld te worden. Wil je jouw verhaal nóg krachtiger vertellen? We combineren sterke woorden graag met sterke beelden. Ook een succes van je merkverhaal maken met storytelling?