Bekijk JOUW® op

Nieuws

Terug naar overzicht

Belangrijke veranderingen in de online marketing

3 maart 2021

Er gaat veel veranderen in de wereld van online marketing. En dit heeft niet alleen gevolgen voor de marketeers, iedereen die online adverteert gaat dit merken. Ben je niet voorbereid? Dan is de kans groot dat je straks niet meer de resultaten van je advertenties kunt meten óf zelfs niet meer kunt adverteren. Wat gaat er dan precies gebeuren? Drie dingen: Google Chrome stopt met het ondersteunen van third-party cookies, Apple komt met een iOS14 update en Google Analytics gaat veranderen naar GA4.

GA4

Dit heb je misschien al wel ergens voorbij zien komen, Google Analytics gaat veranderen in GA4. Sterker nog, je kunt nu al upgraden. Nog niet gedaan? Wacht er dan niet te lang mee, hoe eerder je upgrade hoe eerder je start met data verzamelen. Handig voor als de oude versie straks verdwijnt. Je leest er hier alles over.

Google chrome stopt met third-party cookies

Een beslissing van Google Chrome met grote gevolgen. Deze verandering heeft namelijk grote gevolgen voor de manier waarop we online adverteren. Third-party cookies zorgen er namelijk voor dat we goed kunnen targeten op onze doelgroep, dat we retargeting advertenties kunnen uitvoeren, data kunnen verzamelen en A/B-testen kunnen doen. Mocht je nu denken: “Gelukkig is Chrome niet de enige zoekmachine”, dat klopt, maar het is wel een zoekmachine die verantwoordelijk is voor ongeveer 70% van het onlineverkeer. Lees hier wat je kunt doen om toch online te blijven adverteren.

De iOS14 update van Apple

Ook de iOS14 update van Apple heeft effect op online advertenties. De update gaat er namelijk voor zorgen dat gebruikers actief toestemming moeten geven voor gegevens tracking van apps zoals Facebook en Instagram. Geeft een gebruiker geen toestemming? Dan kun je geen advertentie resultaten meer meten, en dit heeft gevolgen voor je portemonnee. Je leest hier wat er gaat gebeuren.

 Heb je hulp nodig bij bovenstaande onderwerpen? Laat het ons weten!

TOP