• Wie
  • Wat
  • Waar
  • Vacatures
  • Ook leuk?
Menu
  • Wie
  • Wat
  • Waar
  • Vacatures
  • Ook leuk?

mijn.jouw.nl

  • Tips, tricks & tools
JOUW® bureau » Tips, Tricks & Tools » 7 hacks voor Pinterest
  • december 2022

7 hacks voor Pinterest

Investeer jij in tekstuele vindbaarheid in Google? Waarom dan niet in visuele vindbaarheid op Pinterest? Dit is met name interessant als jij een webshop eigenaar bent of als jouw hoofddoelgroep vrouwen of millennials zijn. De visuele zoekmachine Pinterest is dan hèt ultieme marketingplatform voor jouw bedrijf in 2023.

Wist je dat...

  • Pinterest één van de snelst groeiende socialmedia-platforms is van Nederland?
  • Pinterest 4,2 miljoen gebruikers heeft?
  • bijna 90% van de gebruikers daadwerkelijk een aankoop heeft gedaan via Pinterest?

Slimme tactiek

Veel mensen struinen Pinterest af, op zoek naar inspiratie. Voor een nieuw project, voor een nieuwe aankoop of zelfs voor een nieuw kapsel. Je kan het zo gek niet bedenken. En juist op dát moment in de customer journey spelen marketeers graag in. Vaak met vruchtbaar resultaat. Daarom hebben wij een aantal tips voor je verzameld, zodat jij in 2023 je kan oriënteren op jouw eerste stappen binnen Pinterest-marketing.

📌 Optimaliseer voor Pinterest SEO

Net als in Google moet je ook op Pinterest je content afstemmen op SEO. Dit houdt in dat je gebruik maakt van Pinterest-specifieke zoekwoorden en deze inzet op iedere plek waarbinnen het platform tekst te vinden is. Maak vooraf een uitgebreide zoekwoordenanalyse die relevant is voor jouw vakgebied én passend is bij de fase van de customer journey van jouw doelgroep. Vergeet niet om deze zoekwoorden regelmatig te actualiseren.

Zoekwoorden verwerk je bijvoorbeeld in;

  • jouw weergavenaam,
  • beschrijving van jouw profiel
  • titels van Pinterestborden
  • beschrijvingen van borden
  • titels van pins
  • beschrijvingen van pins

📌 Wees consistent & consequent

De kracht van een sterk Pinterest-account is een stevig fundament, onder andere door consequent gebruik. Het algoritme van het kanaal is zo ingericht dat alleen als je regelmatig en langdurige nieuwe content publiceert, er een toename ontstaat in zichtbaarheid en vindbaarheid bij de doelgroep. Wekelijks werk aan de winkel dus! Pin binnen de thema’s die voor jouw bedrijf relevant zijn. Op die manier blijft je aangeboden content actueel en zichtbaar, waardoor je op lange termijn meer kans hebt op een continue stroom van (organisch) verkeer.

📌 Maak gebruik van tools

Niet genoeg tijd? Gebruik een tool! Net als op Facebook en Instagram is het op Pinterest ook mogelijk om vooruit te plannen (pinnen). Dit kan in de ‘scheduler’ van Pinterest zelf, tot een maximum van twee weken vooruit. Daarnaast bestaan er tools, zoals Canva of Later, die langer vooruitplannen mogelijk maken. En wil je automatisch repinnen? Dan is Tailwind handig. Maar houdt wel in je achterhoofd; content moet actueel zijn én blijven. Dus te ver vooruitplannen is ook niet altijd de beste keuze.

📌 Benut Pinterest-ideepins

Ken jij ze al? Dit zijn het type pins die momenteel het beste presteren op Pinterest. Met deze content kan je tips en ideeën delen van andere Pinterest-gebruikers. Kleine uitdaging; een link invoegen naar je eigen website, dat is hierin niet mogelijk. Dus geen direct verkeer, maar wel; zichtbaarheid, meer bekijks voor andere pins die wel een link bevatten en het genereren van nieuwe volgers.

📌 Wees niet bang om content van anderen te pinnen

Richt je niet alleen op jezelf, maar pin ook gerust content van anderen op jouw eigen bord. Vaak is dit juist niet gewenst, de content van ‘concurrenten’ gebruiken, maar in dit geval pakt het vaak juist positief uit. Ook hier geldt het principe; hoe meer relevante content er op een bord staat, hoe beter de pins op dat bord staan presteren en verspreiden. Grotere borden, met content van een grote hoeveelheid bronnen, hebben daarom vaak een hogere positie binnen de zoekresultaten. En daar wil jij van profiteren!

📌 Word onderdeel van kwalitatieve groepsborden

Groepsborden, waarop je samen met anderen content over een bepaald onderwerp verzameld. Moet je die wel of niet gebruiken? That’s the question. De afgelopen tijd is hier vaak over gediscussieerd. Toch lijkt ook dit onderdeel van Pinterest bij te dragen aan de groei van Pinterest-accounts. Het is alleen wel belangrijk dat je naar de juiste groepsborden verwijst. Passend bij jouw content én van hoge kwaliteit. Het risico is namelijk dat groepsborden kunnen uitlopen tot een dumpbord van lage kwaliteit pins. Je wilt voorkomen dat jouw pins daartussen komt te staan.

📌 Combineer de kracht van SEO & Pinterest

Belangrijk om te onthouden: Pinterest staat niet los van jouw website. Vaak verwijzen ze naar elkaar en in veel gevallen werken Google SEO en Pinterest zelfs samen. Pins gekoppeld aan een website met kwalitatieve content en een hoge domeinscore zullen automatisch hoger scoren op Pinterest. Een goede websitestructuur, backlinks, zoekwoord-optimalisatie en de snelheid van jouw website zijn hierin van invloed. En ook handig; cross-channel gebruik van jouw beeldcontent op jouw website en binnen jouw Pinterest account. Zo kan jij optimaal jouw gecreëerde content benutten!

Heb je deze ook al gezien?

  • Fun

JOUW® Jaaroverzicht 2022

Nog één keer terugblikken!
  • New Release

Mijn Modewereld trendguide september

Een vernieuwd merk, een vernieuwde winkel … Een nieuw jasje voor ...
  • Leesvoer

Trends 2023 – Leesvoer #170

8 socialmedia-trends die 2023 gaan & blijven domineren
Frankwatching
10 online designtrends voor 2023
Frankwatching
Content in 2023: Wat gaan we maken?
Marketingfacts
De SEO trends voor 2023
Marketingfacts
Google Ads in 2023: 6 ontwikkelingen die jouw performance verbeteren
Marketingfacts
  • Leesvoer

Leesvoer #88

Trendupdate social media: de stand van zaken halverwege 2020
Frankwatching
Hoe gebruik je attributie om het effect van je online campagnes te meten?
Marketingfacts
Eindeloos veel targeting mogelijkheden via Google Ads & Google Display Network
Emerce
Contentmarketing in 2020: waar staat het vakgebied?
Frankwatching
Third party data stopt, zet je eigen data in voor sales en marketing
Emerce
  • Fun

JOUW® kerst

JOUW® kerst!
  • Leesvoer

Leesvoer #121

De customer journey map als kompas voor je content
Frankwatching
De zeven meest gemaakte fouten bij influencer marketing
Emerce
LinkedIn Creator Mode: wat is het & hoe schakel je het in?
Frankwatching
Facebook komt met Clubhouse concurrent Hotline
Dutch cowboys
Geen excuus meer om video advertising uit te stellen
Marketingfacts
  • Helloweekend

Hello Weekend #45

Rick Astley - Together Forever
  • Tips, tricks & tools
JOUW® bureau » Tips, Tricks & Tools » 7 hacks voor Pinterest
  • december 2022

7 hacks voor Pinterest

Investeer jij in tekstuele vindbaarheid in Google? Waarom dan niet in visuele vindbaarheid op Pinterest? Dit is met name interessant als jij een webshop eigenaar bent of als jouw hoofddoelgroep vrouwen of millennials zijn. De visuele zoekmachine Pinterest is dan hèt ultieme marketingplatform voor jouw bedrijf in 2023.

Wist je dat...

  • Pinterest één van de snelst groeiende socialmedia-platforms is van Nederland?
  • Pinterest 4,2 miljoen gebruikers heeft?
  • bijna 90% van de gebruikers daadwerkelijk een aankoop heeft gedaan via Pinterest?

Slimme tactiek

Veel mensen struinen Pinterest af, op zoek naar inspiratie. Voor een nieuw project, voor een nieuwe aankoop of zelfs voor een nieuw kapsel. Je kan het zo gek niet bedenken. En juist op dát moment in de customer journey spelen marketeers graag in. Vaak met vruchtbaar resultaat. Daarom hebben wij een aantal tips voor je verzameld, zodat jij in 2023 je kan oriënteren op jouw eerste stappen binnen Pinterest-marketing.

📌 Optimaliseer voor Pinterest SEO

Net als in Google moet je ook op Pinterest je content afstemmen op SEO. Dit houdt in dat je gebruik maakt van Pinterest-specifieke zoekwoorden en deze inzet op iedere plek waarbinnen het platform tekst te vinden is. Maak vooraf een uitgebreide zoekwoordenanalyse die relevant is voor jouw vakgebied én passend is bij de fase van de customer journey van jouw doelgroep. Vergeet niet om deze zoekwoorden regelmatig te actualiseren.

Zoekwoorden verwerk je bijvoorbeeld in;

  • jouw weergavenaam,
  • beschrijving van jouw profiel
  • titels van Pinterestborden
  • beschrijvingen van borden
  • titels van pins
  • beschrijvingen van pins

📌 Wees consistent & consequent

De kracht van een sterk Pinterest-account is een stevig fundament, onder andere door consequent gebruik. Het algoritme van het kanaal is zo ingericht dat alleen als je regelmatig en langdurige nieuwe content publiceert, er een toename ontstaat in zichtbaarheid en vindbaarheid bij de doelgroep. Wekelijks werk aan de winkel dus! Pin binnen de thema’s die voor jouw bedrijf relevant zijn. Op die manier blijft je aangeboden content actueel en zichtbaar, waardoor je op lange termijn meer kans hebt op een continue stroom van (organisch) verkeer.

📌 Maak gebruik van tools

Niet genoeg tijd? Gebruik een tool! Net als op Facebook en Instagram is het op Pinterest ook mogelijk om vooruit te plannen (pinnen). Dit kan in de ‘scheduler’ van Pinterest zelf, tot een maximum van twee weken vooruit. Daarnaast bestaan er tools, zoals Canva of Later, die langer vooruitplannen mogelijk maken. En wil je automatisch repinnen? Dan is Tailwind handig. Maar houdt wel in je achterhoofd; content moet actueel zijn én blijven. Dus te ver vooruitplannen is ook niet altijd de beste keuze.

📌 Benut Pinterest-ideepins

Ken jij ze al? Dit zijn het type pins die momenteel het beste presteren op Pinterest. Met deze content kan je tips en ideeën delen van andere Pinterest-gebruikers. Kleine uitdaging; een link invoegen naar je eigen website, dat is hierin niet mogelijk. Dus geen direct verkeer, maar wel; zichtbaarheid, meer bekijks voor andere pins die wel een link bevatten en het genereren van nieuwe volgers.

📌 Wees niet bang om content van anderen te pinnen

Richt je niet alleen op jezelf, maar pin ook gerust content van anderen op jouw eigen bord. Vaak is dit juist niet gewenst, de content van ‘concurrenten’ gebruiken, maar in dit geval pakt het vaak juist positief uit. Ook hier geldt het principe; hoe meer relevante content er op een bord staat, hoe beter de pins op dat bord staan presteren en verspreiden. Grotere borden, met content van een grote hoeveelheid bronnen, hebben daarom vaak een hogere positie binnen de zoekresultaten. En daar wil jij van profiteren!

📌 Word onderdeel van kwalitatieve groepsborden

Groepsborden, waarop je samen met anderen content over een bepaald onderwerp verzameld. Moet je die wel of niet gebruiken? That’s the question. De afgelopen tijd is hier vaak over gediscussieerd. Toch lijkt ook dit onderdeel van Pinterest bij te dragen aan de groei van Pinterest-accounts. Het is alleen wel belangrijk dat je naar de juiste groepsborden verwijst. Passend bij jouw content én van hoge kwaliteit. Het risico is namelijk dat groepsborden kunnen uitlopen tot een dumpbord van lage kwaliteit pins. Je wilt voorkomen dat jouw pins daartussen komt te staan.

📌 Combineer de kracht van SEO & Pinterest

Belangrijk om te onthouden: Pinterest staat niet los van jouw website. Vaak verwijzen ze naar elkaar en in veel gevallen werken Google SEO en Pinterest zelfs samen. Pins gekoppeld aan een website met kwalitatieve content en een hoge domeinscore zullen automatisch hoger scoren op Pinterest. Een goede websitestructuur, backlinks, zoekwoord-optimalisatie en de snelheid van jouw website zijn hierin van invloed. En ook handig; cross-channel gebruik van jouw beeldcontent op jouw website en binnen jouw Pinterest account. Zo kan jij optimaal jouw gecreëerde content benutten!

Heb je deze ook al gezien?

  • Fun

JOUW® Jaaroverzicht 2022

Nog één keer terugblikken!
  • Leesvoer

Leesvoer #08

Trendonderzoek? Begin in de supermarkt
Marketingtrends
Influencer Marketing: The A to Z Guide on Getting Started and Calculating ROI
Buffer
Top 5 conclusies Nationaal E-mail Onderzoek 2018
Frankwatching
Marketingtrends: design or die
Marketingtribune
Eindelijk rust! WhatsApp komt met vakantiemodus
Bright
  • Behind the scenes
  • BTC

JOUW® kennis

Roelof is vandaag te vinden bij de CSS Day in ...
  • New Release

STAN Logo

STAN Logo
  • Helloweekend

Hello Weekend #66

The Weeknd - Blinding Lights
  • Behind the scenes
  • BTC

Home Alone again met de Google Assistant

Het is de meest populaire filmreeks rond de kerstdagen: Home ...
  • New Release

Cadeaukalender perfect in beeld

Badhuiswal 9, 8011 VZ Zwolle
Algemene voorwaarden
Privacy verklaring
info@jouw.nl
038 423 11 11
Cookies; niet lekker, wel handig
Om de beste ervaringen te bieden, gebruiken wij techniek zoals cookies om informatie over je apparaat op te slaan en/of te raadplegen. Door in te stemmen met deze techniek kunnen wij gegevens zoals surfgedrag op deze site verwerken. Als je geen toestemming geeft of je toestemming intrekt, kan dit een nadelige invloed hebben op sommige functies en pagina's.
Functioneel Altijd actief
Deze cookies of technieken zijn nodig om de website of app te laten functioneren en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze zorgen er bijvoorbeeld voor dat je kunt inloggen, een formulier kunt invullen of een video kan starten. Deze cookies slaan geen persoonlijk identificeerbare informatie op.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
Deze cookies stellen ons in staat bezoekers en hun herkomst te tellen zodat we de prestatie van onze website kunnen analyseren en verbeteren. Ze helpen ons te begrijpen welke pagina’s het meest en minst populair zijn en hoe bezoekers zich door de gehele site bewegen. Alle informatie die deze cookies verzamelen wordt geaggregeerd en is daarom anoniem. Als je deze cookies niet toestaat, weten wij niet wanneer je onze site hebt bezocht. De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
Deze cookies gebruiken we om je surfgedrag op onze site in te zetten voor onze eigen marketing doeleinden. Zo kan je dankzij deze cookies advertenties zien voor onze producten en diensten op andere websites en apps.
Beheer opties Beheer diensten Beheer leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Bekijk voorkeuren
{title} {title} {title}
  • Home
  • Wie
  • Wat
  • Waar
  • Vacatures
  • Ook leuk?
Menu
  • Home
  • Wie
  • Wat
  • Waar
  • Vacatures
  • Ook leuk?
mijn.jouw.nl