• Wie
  • Wat
  • Waar
  • Vacatures
  • Ook leuk?
Menu
  • Wie
  • Wat
  • Waar
  • Vacatures
  • Ook leuk?

mijn.jouw.nl

  • Blog
JOUW® bureau » Blog » Sneaky storytelling
  • februari 2022

Sneaky storytelling

Steeds vaker hebben onze hersens ermee te maken. Informatie-overload. Per dag ontvangen wij namelijk zo ontzettend veel informatie. Nuttig, onbruikbaar, gewenst en ongewenst. En alles moeten we filteren en verwerken. Dit zorgt voor een beste uitdaging voor marketeers, want probeer dan maar eens met jouw boodschap op te vallen.

Een bewezen techniek om de aandacht van lezers ’te grijpen’ blijkt verhalen vertellen. Daarom duiken wij in ‘de wondere wereld van storytelling’. Ontdek waarom storytelling zo goed werkt en hoe je storytelling in een professionele context het beste kan inzetten.

Wist je dat?

Je rond de 1546 promotie-uitingen per dag ziet, inclusief de productverpakkingen (bron: mediaspecialist John Faasse)

Wat is storytelling?

En toen, en toen, en toen…

Chronologisch een verhaal vertellen is niet wat we bedoelen met storytelling. Het gaat om het toepassen van elementen uit ‘verhalen’ in een alternatieve omgeving, om zo jouw ‘feitelijke’ boodschap over te brengen. Vaak zijn dit elementen die inspelen op emoties van de lezer. Denk bijvoorbeeld aan het gebruik van personages, een plaats, een situatie en een plot.

Door je boodschap te verpakken in een verhaal, is de kans groter dat jouw boodschap écht aankomt bij de lezer. En er ook wat mee gedaan wordt. De boodschap komt als het ware ’tot leven’. Verhalen zijn hiermee in staat feitelijke gegevens en rationele zaken, toegankelijk te maken. Boodschappen met veel feiten en data, complexe informatie, emotioneel beladen boodschappen, ver-van-je bed-show gegevens, situaties met ontastbare of onmerkbare persoonlijke gevolgen (duurzaamheid) blijven beter hangen en hebben meer impact.

Kracht van storytelling

Het concept ‘storytelling’ is niet nieuw. Totaal niet zelfs. Het heeft zich in de afgelopen decennia al vaker bewezen. Verhalen spelen op emotioneel niveau in op de lezer. Door personages te gebruiken, is het bijvoorbeeld mogelijk voor de lezer om zich te identificeren met het personage. Of door een situatie te beschrijven ontwikkelt men een gevoel van herkenning.

De kracht van deze overtuigingstechniek zit hem dus in het inspelen op de verbeelding van de lezer. Met als resultaat meer verbondenheid tussen de zender en de ontvanger van de boodschap of tussen de ontvanger en het personage in het verhaal. Daarnaast geeft een verhaallijn lezers een structuur en context om (veel) informatie makkelijk te onthouden. Verhalen hebben hiermee de kracht om overtuigingen, intenties en gedrag te beïnvloeden. Het perfecte startpunt voor contentmarketing.

Werking van verhalen

Storytelling triggert een groot gebied in het brein (bron: Claremont University). Dit komt onder andere doordat verhalen inspelen op verschillende zintuigen. Zit je vol in een verhaal, dan kan je alle details bijna horen, proeven, ruiken, voelen en zien. Zo wordt een verhaal als het ware een beeld voor de lezer. Het startpunt van een emotionele reactie.

Oxytocine

Verhalen zorgen voor de aanmaak van de neurotransmitter ‘oxytocine’. Een stofje dat zorgt voor; empathisch vermogen, gevoel van verbinding met anderen en vatbaarheid voor wat er verteld wordt. En hoe sterker het verhaal, hoe meer aanmaak van oxytocine. Dit leidt tot luisteraars die sterker geloven het verhaal, minder kritisch zijn op de inhoud en eerder handelen in lijn met jouw verhaal.

Verhalen in een professionele context

De toepassingen van storytelling binnen communicatie en marketing zijn de afgelopen jaren enorm gegroeid. Hierbij kan je bijvoorbeeld denken aan;

Corporate stories

Steeds meer bedrijven zetten een corporate story in om de koers van het bedrijf te communiceren. Naar klanten en naar medewerkers. Zo wordt de verbinding met deze doelgroepen versterkt. Daarnaast zorgt deze vorm van storytelling er ook voor dat mensen makkelijker en met meer draagvlak meegenomen kunnen worden in plannen en veranderingen die op de agenda staan. 

Verhalend verantwoorden

Veel cijfers, daarmee kan je je punt bewijzen. Maar zonder context zeggen ze een lezer (of luisteraar) weinig tot niets. Het zijn verhalen die data betekenis geven. Met verhalend verantwoorden beschrijf je de gegevens en verlevendig je de context. Met name erg nuttig tijdens financiële verantwoording, terugkoppeling van (online) marketingcampagnes en KPI-overzichten.

Collega’s werven

Goede voorwaarden en een strakke vacaturetekst zijn in de huidige arbeidsmarkt niet meer genoeg. Ervaringsverhalen van huidige werknemers weten vaak net die emotionele laag tijdens het wervingsproces toe te voegen, waar een potentiële werknemer naar opzoek is. De verhalen roepen herkenning en verlangen op bij de sollicitanten. Een goede sfeer en leuke collega’s, dat is toch vaak doorslaggevend.

Verkopen in de sales

“Facts tell, stories sell”. Dit is al lange tijd een veelgebruikte werkwijze binnen de sales. Een klant meenemen in een goed verhaal, dan is de verkoop al praktisch binnen. De emotionele beïnvloeding zorgt er (onbewust) voor dat de consument coöperatieve houding krijgt en minder blokkades ervaart. Waardoor hij of zij nóg sneller die gewenste ‘ja’ uitspreekt.

 

Alvast een tip

Of een verhaal op volle kracht werkt? Dat hangt af van in hoeverre de lezer of luisteraar het verhaal als ‘echt’ ervaart. Zorg dus voor genoeg details in de verhaalelementen, maar overdrijf niet.

Zorg dat de storytelling ondersteunend is aan de boodschap, in plaats van afleidend. Je wilt voorkomen dat de doelgroep doorkrijgt dat je storytelling inzet. Dit triggert hun rationele gedachten en kan er zelfs voor zorgen dat men blokkeert. Dat zou toch zonde zijn!

Heb je deze ook al gezien?

  • Case

Evolutie huisstijl Zone.college

Een frisse wind zorgde voor huisstijl 2.0
  • Fun

JOUW® tafelvoetbal

JOUW® tafelvoetbal
  • Fun

JOUW® Jaaroverzicht 2022

Nog één keer terugblikken!
  • Leesvoer

Leesvoer #53

Vijf redenen om nú met je decembercampagnes te beginnen
Marketingfacts
Meet niet je conversiepercentage, maar de conversiestappen
Frankwatching
Instagram Muziek eindelijk in Nederland beschikbaar
Dutchcowboys
Google legt nieuw afrekenmodel voor reclame op
Emerce
QR-code blijft populair: Zo maak je ze
Emerce
  • Helloweekend

Hello Weekend #49

Mac Miller - Tiny Desk
  • New Release

Naamcreatie Basecamp038

Naamcreatie Basecamp038
  • New Release

OD IJsselland Look & Feel

OD IJsselland Look & Feel
  • Leesvoer

Leesvoer #147

Hoe automatisering de onboarding van nieuwe medewerkers kan ondersteunen
Frankwatching
Optimaliseer je crawlbudget voor betere organische rankings
Marketingfacts
Facebook heet straks meta: wordt een metaverse
DutchCowboys
2022 wordt hét jaar voor events [6 trends]
Frankwatching
Concurrentie verslaan op de arbeidsmarkt? Denk als marketeer!
Frankwatching
  • New Release

Online campagne zone.college

Een toffe campagne
  • Blog
JOUW® bureau » Blog » Sneaky storytelling
  • februari 2022

Sneaky storytelling

Steeds vaker hebben onze hersens ermee te maken. Informatie-overload. Per dag ontvangen wij namelijk zo ontzettend veel informatie. Nuttig, onbruikbaar, gewenst en ongewenst. En alles moeten we filteren en verwerken. Dit zorgt voor een beste uitdaging voor marketeers, want probeer dan maar eens met jouw boodschap op te vallen.

Een bewezen techniek om de aandacht van lezers ’te grijpen’ blijkt verhalen vertellen. Daarom duiken wij in ‘de wondere wereld van storytelling’. Ontdek waarom storytelling zo goed werkt en hoe je storytelling in een professionele context het beste kan inzetten.

Wist je dat?

Je rond de 1546 promotie-uitingen per dag ziet, inclusief de productverpakkingen (bron: mediaspecialist John Faasse)

Wat is storytelling?

En toen, en toen, en toen…

Chronologisch een verhaal vertellen is niet wat we bedoelen met storytelling. Het gaat om het toepassen van elementen uit ‘verhalen’ in een alternatieve omgeving, om zo jouw ‘feitelijke’ boodschap over te brengen. Vaak zijn dit elementen die inspelen op emoties van de lezer. Denk bijvoorbeeld aan het gebruik van personages, een plaats, een situatie en een plot.

Door je boodschap te verpakken in een verhaal, is de kans groter dat jouw boodschap écht aankomt bij de lezer. En er ook wat mee gedaan wordt. De boodschap komt als het ware ’tot leven’. Verhalen zijn hiermee in staat feitelijke gegevens en rationele zaken, toegankelijk te maken. Boodschappen met veel feiten en data, complexe informatie, emotioneel beladen boodschappen, ver-van-je bed-show gegevens, situaties met ontastbare of onmerkbare persoonlijke gevolgen (duurzaamheid) blijven beter hangen en hebben meer impact.

Kracht van storytelling

Het concept ‘storytelling’ is niet nieuw. Totaal niet zelfs. Het heeft zich in de afgelopen decennia al vaker bewezen. Verhalen spelen op emotioneel niveau in op de lezer. Door personages te gebruiken, is het bijvoorbeeld mogelijk voor de lezer om zich te identificeren met het personage. Of door een situatie te beschrijven ontwikkelt men een gevoel van herkenning.

De kracht van deze overtuigingstechniek zit hem dus in het inspelen op de verbeelding van de lezer. Met als resultaat meer verbondenheid tussen de zender en de ontvanger van de boodschap of tussen de ontvanger en het personage in het verhaal. Daarnaast geeft een verhaallijn lezers een structuur en context om (veel) informatie makkelijk te onthouden. Verhalen hebben hiermee de kracht om overtuigingen, intenties en gedrag te beïnvloeden. Het perfecte startpunt voor contentmarketing.

Werking van verhalen

Storytelling triggert een groot gebied in het brein (bron: Claremont University). Dit komt onder andere doordat verhalen inspelen op verschillende zintuigen. Zit je vol in een verhaal, dan kan je alle details bijna horen, proeven, ruiken, voelen en zien. Zo wordt een verhaal als het ware een beeld voor de lezer. Het startpunt van een emotionele reactie.

Oxytocine

Verhalen zorgen voor de aanmaak van de neurotransmitter ‘oxytocine’. Een stofje dat zorgt voor; empathisch vermogen, gevoel van verbinding met anderen en vatbaarheid voor wat er verteld wordt. En hoe sterker het verhaal, hoe meer aanmaak van oxytocine. Dit leidt tot luisteraars die sterker geloven het verhaal, minder kritisch zijn op de inhoud en eerder handelen in lijn met jouw verhaal.

Verhalen in een professionele context

De toepassingen van storytelling binnen communicatie en marketing zijn de afgelopen jaren enorm gegroeid. Hierbij kan je bijvoorbeeld denken aan;

Corporate stories

Steeds meer bedrijven zetten een corporate story in om de koers van het bedrijf te communiceren. Naar klanten en naar medewerkers. Zo wordt de verbinding met deze doelgroepen versterkt. Daarnaast zorgt deze vorm van storytelling er ook voor dat mensen makkelijker en met meer draagvlak meegenomen kunnen worden in plannen en veranderingen die op de agenda staan. 

Verhalend verantwoorden

Veel cijfers, daarmee kan je je punt bewijzen. Maar zonder context zeggen ze een lezer (of luisteraar) weinig tot niets. Het zijn verhalen die data betekenis geven. Met verhalend verantwoorden beschrijf je de gegevens en verlevendig je de context. Met name erg nuttig tijdens financiële verantwoording, terugkoppeling van (online) marketingcampagnes en KPI-overzichten.

Collega’s werven

Goede voorwaarden en een strakke vacaturetekst zijn in de huidige arbeidsmarkt niet meer genoeg. Ervaringsverhalen van huidige werknemers weten vaak net die emotionele laag tijdens het wervingsproces toe te voegen, waar een potentiële werknemer naar opzoek is. De verhalen roepen herkenning en verlangen op bij de sollicitanten. Een goede sfeer en leuke collega’s, dat is toch vaak doorslaggevend.

Verkopen in de sales

“Facts tell, stories sell”. Dit is al lange tijd een veelgebruikte werkwijze binnen de sales. Een klant meenemen in een goed verhaal, dan is de verkoop al praktisch binnen. De emotionele beïnvloeding zorgt er (onbewust) voor dat de consument coöperatieve houding krijgt en minder blokkades ervaart. Waardoor hij of zij nóg sneller die gewenste ‘ja’ uitspreekt.

 

Alvast een tip

Of een verhaal op volle kracht werkt? Dat hangt af van in hoeverre de lezer of luisteraar het verhaal als ‘echt’ ervaart. Zorg dus voor genoeg details in de verhaalelementen, maar overdrijf niet.

Zorg dat de storytelling ondersteunend is aan de boodschap, in plaats van afleidend. Je wilt voorkomen dat de doelgroep doorkrijgt dat je storytelling inzet. Dit triggert hun rationele gedachten en kan er zelfs voor zorgen dat men blokkeert. Dat zou toch zonde zijn!

Heb je deze ook al gezien?

  • Case

Evolutie huisstijl Zone.college

Een frisse wind zorgde voor huisstijl 2.0
  • Fun

JOUW® tafelvoetbal

JOUW® tafelvoetbal
  • Fun

JOUW® Jaaroverzicht 2022

Nog één keer terugblikken!
  • New Release

Website Countus

Website Countus
  • New Release

Webdesign Eurosafe Solutions

xx
  • New Release

Logo Deltion College

Logo Deltion College
  • Fun

Hot hot hot

Even afkoelen ...
  • New Release

POUW Print

Autohaas wordt POUW
  • New Release

Ronald Mc Donald Rally Logo

Ronald Mc Donald Rally Logo
Badhuiswal 9, 8011 VZ Zwolle
Algemene voorwaarden
Privacy verklaring
info@jouw.nl
038 423 11 11
Cookies; niet lekker, wel handig
Om de beste ervaringen te bieden, gebruiken wij techniek zoals cookies om informatie over je apparaat op te slaan en/of te raadplegen. Door in te stemmen met deze techniek kunnen wij gegevens zoals surfgedrag op deze site verwerken. Als je geen toestemming geeft of je toestemming intrekt, kan dit een nadelige invloed hebben op sommige functies en pagina's.
Functioneel Altijd actief
Deze cookies of technieken zijn nodig om de website of app te laten functioneren en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze zorgen er bijvoorbeeld voor dat je kunt inloggen, een formulier kunt invullen of een video kan starten. Deze cookies slaan geen persoonlijk identificeerbare informatie op.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
Deze cookies stellen ons in staat bezoekers en hun herkomst te tellen zodat we de prestatie van onze website kunnen analyseren en verbeteren. Ze helpen ons te begrijpen welke pagina’s het meest en minst populair zijn en hoe bezoekers zich door de gehele site bewegen. Alle informatie die deze cookies verzamelen wordt geaggregeerd en is daarom anoniem. Als je deze cookies niet toestaat, weten wij niet wanneer je onze site hebt bezocht. De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
Deze cookies gebruiken we om je surfgedrag op onze site in te zetten voor onze eigen marketing doeleinden. Zo kan je dankzij deze cookies advertenties zien voor onze producten en diensten op andere websites en apps.
Beheer opties Beheer diensten Beheer leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Bekijk voorkeuren
{title} {title} {title}
  • Home
  • Wie
  • Wat
  • Waar
  • Vacatures
  • Ook leuk?
Menu
  • Home
  • Wie
  • Wat
  • Waar
  • Vacatures
  • Ook leuk?
mijn.jouw.nl