- mei 2023
4 manieren om succesvol marketing emails te versturen
1. Segmenteer slim mailinglijsten
Het doel van jouw mailing is om als écht relevant te worden ervaren door jouw doelgroep. De lezer moet het gevoel krijgen dat de inhoud van de mailing echt voor haar of hem bedoeld is en het ook van toegevoegde waard is om dit te lezen. Een praktische manier om dit te bereiken is door jouw contactenlijst in te delen op basis van verschillende segmenten. Zo kan jij beter inschatten wat de behoeftes zijn van de desbetreffende klant op individueel niveau, waardoor je hier jouw mailings op aan kan passen.
Een paar voorbeelden zijn:
- demografische gegevens
- productcategorie
- frequentie van aankopen
- type klant (vaste klant of voorbijganger)
- status van winkelwagen
- potentie voor crosselling
- laatste contactmoment
- en ga zo maar door!
2. Het juiste tijdstip voor mailings kiezen
Het juiste tijdstip is natuurlijk altijd afhankelijk van jouw specifieke doelgroep, maar toch bestaan er een aantal algemene momenten die voor mailings interessant blijken te zijn. Het schijnt dat met slecht weer lezers bijvoorbeeld meer aandachtig de inhoud van mailings lezen en dat op de vrijdag in het algemeen de meeste mails worden geopend. Toch is het hierin altijd handig om goed naar de samenstelling van jouw eigen doelgroepen en de daarbij horende segmenten te kijken. Of een test uit te voeren, door een periode dezelfde mailings op verschillende tijdstippen te versturen en te kijken welke tijden en dagen hierin als beste naar voren komen.
3. Hergebruik emails
Wist je dat je al verstuurde emails makkelijk nog een keer kan gebruiken. Als iemand de email namelijk niet heeft geopend, hebben zij de inhoud van de mail dus nog niet gelezen. Terwijl dit in principe jouw doel is van de mailing. Geeft deze zelfde mailing bij een niet-open gewoon een andere onderwerpregel en verstuur deze opnieuw (een remail). Zorg hierbij altijd wel dat jouw segmenten en contacten technisch goed ingericht zijn, zodat je voorkomt dat iemand die de mail wel heeft geopend de mail twee keer krijgt.
4. Werk met sequenties & automatisering
In principe wil je zo persoonlijk mogelijk communiceren met jouw doelgroep. Je wilt als het ware een gesprek met ieder individu aangaan. Zorg daarom dat jouw mailings elkaar feilloos opvolgen. Optimale timing in versturen (op individueel niveau) draagt hier in hoge mate aan bij. Dit kan handmatig, maar in veel emailmarketing-tools is het ook mogelijk om dit te automatiseren. Als persoon X mail A heeft gehad en geopend, dan krijgt persoon X 7 dagen later mail B, etc.
Heb je deze ook al gezien?
Super Bowl!