- mei 2023
6 schrijftips voor marketing-emails
1. Optimaliseer de onderwerpregel
Dit kan je zien als het eerste contactmoment met jouw doelgroep. Daarom moet je hier direct al zorgen dat je in het oog springt! Hoe? door duidelijk aan te geven;
- wie de mail stuurt? (medewerker + bedrijfsnaam)
- wat er in de mail staat (vermijden clickbait)
- wat er van de lezer wordt verwacht (CTA > download nieuwbrief, bekijk nieuwe collectie, lees recente updates, etc)
2. Zorgt voor een goed werkend responsive ontwerp
Gemiddeld bekijken tussen de 20% en 75% van email-doelgroepen hun email op mobiel (afhankelijk van de specifieke doelgroep natuurlijk). Zorg daarom altijd dat inhoud van de email zowel op desktop als op mobiel visueel aantrekkelijk en goed leesbaar is. Met name lange teksten zonder tussenkoppen en complexe, gedetailleerde afbeeldingen zullen minder tot hun recht komen op het kleinere scherm van een mobiel.
3. Zorg voor een balans in beeld en tekst
Beeld wordt vaak in mailings toegevoegd middels html. Nog niet ieder mailprogramma is ver genoeg ontwikkeld om de content goed te ontvangen en importeren. Hierdoor kan een groot deel van de ontvangers de email qua vormgeving niet goed zien. Zij zien met name foutmeldingen. Wat bij een mail met 80% beeld wel ten koste gaat van de leesbaarheid. Zorg daarom voor een balans tussen tekst en beeld, waarbij je met name moet voorkomen dat het overgrote deel van jouw mail bestaat uit afbeeldingen.
Onze tip; voer na het invoeren van een nieuw ontwerp of nieuwe mailing altijd een test uit. Verstuur de email naar verschillende inboxen en kijk wat er gebeurd. Foutmeldingen rondom beeld komen momenteel met name voor bij oudere versies van Outlook. En voeg daarnaast voor de zekerheid altijd een alt-tekst toe achter afbeeldingen. Worden de afbeeldingen niet ingeladen, dan kan de ontvanger toch altijd door de alt-tekst erachter komen wat er ‘had moeten staan’.
4. Schrijf oprolbaar
Zorg dat je de belangrijkste punten van jouw boodschap direct bovenin de email al bespreekt. Zo weet je zeker dat de ontvanger van de email de belangrijkste informatie te weten komt, nog voordat ze hun aandacht verlezen en de email wegklikken. Alles wat de lezer hierna leest is dus eigenlijk een bonus. Vervolgens is het belang om steeds iets meer informatie en details te geven. Zo houdt je de aandacht van de lezer door de hele mailing heen vast.
5. Kies één hoofdonderwerp en blijf hierbij
Zorg dat je verhaal duidelijk, compact en scanbaar is. Dit zorgt voor duidelijkheid en begrip bij de lezer. Binnen een oogwenk is de lezer achter het startpunt en het doel van de mailing. Op basis hiervan kunnen zij de relevantie van de email voor hen beoordelen en zullen zij wel of niet bewust en aandachtig doorlezen. Daarnaast is ook dit element naast punt 3 ook belangrijk voor het vasthouden van aandacht van de lezer.
6. Maak het persoonlijk
Hoe persoonlijker de boodschap, hoe meer deze binnenkomt bij de lezer en aanzet tot de gewenste actie. Dit kan je doen door de email op verschillende punten te personaliseren. Zoals; de aanhef, de besproken diensten en product, cross-selling, verwijzing naar een laatste contactmoment en door het gebruik van informeler taalgebruik en humor.
Hyperpersonalisatie is een trend die steeds vaker terug te zien is in emailmarketing, tot op het kleinste detail kunnen persoonlijke elementen toegevoegd worden. Denk hierbij ook aan de email-autokation en verschillende customer-flows die perfect afgestemd worden op het individu. Maar blijf wel alert en ga niet te ver. Zorg dat de mate van personalisatie wel als oprecht aan blijft voelen voor de ontvanger en voorkom dat personalisatie te onderscheiden is als marketing-tool.
Heb je deze ook al gezien?
Leesvoer #84
Leesvoer #33
Leesvoer #139