• Wie
  • Wat
  • Waar
  • Vacatures
  • Ook leuk?
Menu
  • Wie
  • Wat
  • Waar
  • Vacatures
  • Ook leuk?

mijn.jouw.nl

  • Tips, tricks & tools
JOUW® bureau » Tips, Tricks & Tools » 6 schrijftips voor marketing-emails
  • mei 2023

6 schrijftips voor marketing-emails

Emailmarketing wordt door veel bedrijven ingezet om (potentiële) klanten te benaderen. Bijvoorbeeld nieuwsbrieven met de laatste nieuwsupdates of emails met aanbiedingen en acties. Dit resulteert bij veel mensen van deze doelgroep in een (over)volle inbox. Als bedrijf val je dus niet snel meer op. Mails worden vaak zelfs niet eens meer geopend en direct verplaatst naar de prullenbak of het archief. Zonde! Hierbij daarom een paar tips om dit te voorkomen.

1. Optimaliseer de onderwerpregel

Dit kan je zien als het eerste contactmoment met jouw doelgroep. Daarom moet je hier direct al zorgen dat je in het oog springt! Hoe? door duidelijk aan te geven;

  • wie de mail stuurt? (medewerker + bedrijfsnaam)
  • wat er in de mail staat (vermijden clickbait)
  • wat er van de lezer wordt verwacht (CTA > download nieuwbrief, bekijk nieuwe collectie, lees recente updates, etc)

2. Zorgt voor een goed werkend responsive ontwerp

Gemiddeld bekijken tussen de 20% en 75% van email-doelgroepen hun email op mobiel (afhankelijk van de specifieke doelgroep natuurlijk). Zorg daarom altijd dat inhoud van de email zowel op desktop als op mobiel visueel aantrekkelijk en goed leesbaar is. Met name lange teksten zonder tussenkoppen en complexe, gedetailleerde afbeeldingen zullen minder tot hun recht komen op het kleinere scherm van een mobiel.

3. Zorg voor een balans in beeld en tekst 

Beeld wordt vaak in mailings toegevoegd middels html. Nog niet ieder mailprogramma is ver genoeg ontwikkeld om de content goed te ontvangen en importeren. Hierdoor kan een groot deel van de ontvangers de email qua vormgeving niet goed zien. Zij zien met name foutmeldingen. Wat bij een mail met 80% beeld wel ten koste gaat van de leesbaarheid. Zorg daarom voor een balans tussen tekst en beeld, waarbij je met name moet voorkomen dat het overgrote deel van jouw mail bestaat uit afbeeldingen.

Onze tip; voer na het invoeren van een nieuw ontwerp of nieuwe mailing altijd een test uit. Verstuur de email naar verschillende inboxen en kijk wat er gebeurd. Foutmeldingen rondom beeld komen momenteel met name voor bij oudere versies van Outlook. En voeg daarnaast voor de zekerheid altijd een alt-tekst toe achter afbeeldingen. Worden de afbeeldingen niet ingeladen, dan kan de ontvanger toch altijd door de alt-tekst erachter komen wat er ‘had moeten staan’.

4. Schrijf oprolbaar

Zorg dat je de belangrijkste punten van jouw boodschap direct bovenin de email al bespreekt. Zo weet je zeker dat de ontvanger van de email de belangrijkste informatie te weten komt, nog voordat ze hun aandacht verlezen en de email wegklikken. Alles wat de lezer hierna leest is dus eigenlijk een bonus. Vervolgens is het belang om steeds iets meer informatie en details te geven. Zo houdt je de aandacht van de lezer door de hele mailing heen vast.

5. Kies één hoofdonderwerp en blijf hierbij

Zorg dat je verhaal duidelijk, compact en scanbaar is. Dit zorgt voor duidelijkheid en begrip bij de lezer. Binnen een oogwenk is de lezer achter het startpunt en het doel van de mailing. Op basis hiervan kunnen zij de relevantie van de email voor hen beoordelen en zullen zij wel of niet bewust en aandachtig doorlezen. Daarnaast is ook dit element naast punt 3 ook belangrijk voor het vasthouden van aandacht van de lezer.

6. Maak het persoonlijk

Hoe persoonlijker de boodschap, hoe meer deze binnenkomt bij de lezer en aanzet tot de gewenste actie. Dit kan je doen door de email op verschillende punten te personaliseren. Zoals; de aanhef, de besproken diensten en product, cross-selling, verwijzing naar een laatste contactmoment en door het gebruik van informeler taalgebruik en humor.

Hyperpersonalisatie is een trend die steeds vaker terug te zien is in emailmarketing, tot op het kleinste detail kunnen persoonlijke elementen toegevoegd worden. Denk hierbij ook aan de email-autokation en verschillende customer-flows die perfect afgestemd worden op het individu. Maar blijf wel alert en ga niet te ver. Zorg dat de mate van personalisatie wel als oprecht aan blijft voelen voor de ontvanger en voorkom dat personalisatie te onderscheiden is als marketing-tool.

Heb je deze ook al gezien?

  • Fun

JOUW® Jaaroverzicht 2022

Nog één keer terugblikken!
  • Inhakers

JOUW® Dag van de vrede

Dag van de vrede
  • Fun

Jarige job – Pim

Gefeliciteerd Pim!
  • Leesvoer

Social media – Leesvoer #165

Instagram voegt NFT's als optie toe aan platform
Dutchcowboys
Google's My Ad Center laat gebruikers hun advertentievoorkeuren aanpassen
Adformatie
TikTok wil met meer gamecontent de kant op van Twitch
Dutchcowboys
Social listening: wat is het en waarom is het belangrijk?
Fingerspitz
Zo werkt het instagram algoritme in 2022 (+6 tips)
Coosto
  • Helloweekend

Hello Weekend #130

Wham! - Last Christmas
  • Leesvoer

Leesvoer #90

Zeven marketinglessen uit 2020
Emerce
De #2020 challenge gaat nu viral: heb jij de memes al voorbij zien komen?
Dutchcowboys
Bing Webmaster Tools: 3 nieuwe functies om meer uit SEO te halen
Frankwatching
Succesvol aan de slag met consumer data science? Zo begin je
Marketingfacts
Hoe je eenvoudig dezelfde content publiceert op verschillende kanalen
Frankwatching
  • Leesvoer

Leesvoer #86

Wat zijn de gevolgen van de boycot van adverteerders voor Facebook?
Dutchcowboys
6x effectieve leadgeneratie in B2B
Frankwatching
Juist nu is een journalistieke mindset in contentmarketing hard nodig
Marketingfacts
Aan de slag met cookieloos adverteren
Emerce
3 tips voor het maken van een nieuwsbrief
Frankwatching
  • Tips, tricks & tools
JOUW® bureau » Tips, Tricks & Tools » 6 schrijftips voor marketing-emails
  • mei 2023

6 schrijftips voor marketing-emails

Emailmarketing wordt door veel bedrijven ingezet om (potentiële) klanten te benaderen. Bijvoorbeeld nieuwsbrieven met de laatste nieuwsupdates of emails met aanbiedingen en acties. Dit resulteert bij veel mensen van deze doelgroep in een (over)volle inbox. Als bedrijf val je dus niet snel meer op. Mails worden vaak zelfs niet eens meer geopend en direct verplaatst naar de prullenbak of het archief. Zonde! Hierbij daarom een paar tips om dit te voorkomen.

1. Optimaliseer de onderwerpregel

Dit kan je zien als het eerste contactmoment met jouw doelgroep. Daarom moet je hier direct al zorgen dat je in het oog springt! Hoe? door duidelijk aan te geven;

  • wie de mail stuurt? (medewerker + bedrijfsnaam)
  • wat er in de mail staat (vermijden clickbait)
  • wat er van de lezer wordt verwacht (CTA > download nieuwbrief, bekijk nieuwe collectie, lees recente updates, etc)

2. Zorgt voor een goed werkend responsive ontwerp

Gemiddeld bekijken tussen de 20% en 75% van email-doelgroepen hun email op mobiel (afhankelijk van de specifieke doelgroep natuurlijk). Zorg daarom altijd dat inhoud van de email zowel op desktop als op mobiel visueel aantrekkelijk en goed leesbaar is. Met name lange teksten zonder tussenkoppen en complexe, gedetailleerde afbeeldingen zullen minder tot hun recht komen op het kleinere scherm van een mobiel.

3. Zorg voor een balans in beeld en tekst 

Beeld wordt vaak in mailings toegevoegd middels html. Nog niet ieder mailprogramma is ver genoeg ontwikkeld om de content goed te ontvangen en importeren. Hierdoor kan een groot deel van de ontvangers de email qua vormgeving niet goed zien. Zij zien met name foutmeldingen. Wat bij een mail met 80% beeld wel ten koste gaat van de leesbaarheid. Zorg daarom voor een balans tussen tekst en beeld, waarbij je met name moet voorkomen dat het overgrote deel van jouw mail bestaat uit afbeeldingen.

Onze tip; voer na het invoeren van een nieuw ontwerp of nieuwe mailing altijd een test uit. Verstuur de email naar verschillende inboxen en kijk wat er gebeurd. Foutmeldingen rondom beeld komen momenteel met name voor bij oudere versies van Outlook. En voeg daarnaast voor de zekerheid altijd een alt-tekst toe achter afbeeldingen. Worden de afbeeldingen niet ingeladen, dan kan de ontvanger toch altijd door de alt-tekst erachter komen wat er ‘had moeten staan’.

4. Schrijf oprolbaar

Zorg dat je de belangrijkste punten van jouw boodschap direct bovenin de email al bespreekt. Zo weet je zeker dat de ontvanger van de email de belangrijkste informatie te weten komt, nog voordat ze hun aandacht verlezen en de email wegklikken. Alles wat de lezer hierna leest is dus eigenlijk een bonus. Vervolgens is het belang om steeds iets meer informatie en details te geven. Zo houdt je de aandacht van de lezer door de hele mailing heen vast.

5. Kies één hoofdonderwerp en blijf hierbij

Zorg dat je verhaal duidelijk, compact en scanbaar is. Dit zorgt voor duidelijkheid en begrip bij de lezer. Binnen een oogwenk is de lezer achter het startpunt en het doel van de mailing. Op basis hiervan kunnen zij de relevantie van de email voor hen beoordelen en zullen zij wel of niet bewust en aandachtig doorlezen. Daarnaast is ook dit element naast punt 3 ook belangrijk voor het vasthouden van aandacht van de lezer.

6. Maak het persoonlijk

Hoe persoonlijker de boodschap, hoe meer deze binnenkomt bij de lezer en aanzet tot de gewenste actie. Dit kan je doen door de email op verschillende punten te personaliseren. Zoals; de aanhef, de besproken diensten en product, cross-selling, verwijzing naar een laatste contactmoment en door het gebruik van informeler taalgebruik en humor.

Hyperpersonalisatie is een trend die steeds vaker terug te zien is in emailmarketing, tot op het kleinste detail kunnen persoonlijke elementen toegevoegd worden. Denk hierbij ook aan de email-autokation en verschillende customer-flows die perfect afgestemd worden op het individu. Maar blijf wel alert en ga niet te ver. Zorg dat de mate van personalisatie wel als oprecht aan blijft voelen voor de ontvanger en voorkom dat personalisatie te onderscheiden is als marketing-tool.

Heb je deze ook al gezien?

  • Fun

JOUW® Jaaroverzicht 2022

Nog één keer terugblikken!
  • Leesvoer

Leesvoer #84

https://www.emerce.nl/achtergrond/de-meerwaarde-van-apple-search-ads-voor-je-paid-kanaal

Emerce
10 gratis tips voor meer verkeer naar je website & blog
Frankwatching
4 simpele instellingen om Facebook advertenties te optimaliseren
Dutchcowboys
Tien tips voor een geslaagde online activatie
Marketingfacts
Hoe zorg je voor een toekomstbestendige B2B-supply chain?
Emerce
  • New Release

Cadeaukalender in een nieuw jasje

  • Helloweekend

Hello Weekend #96

Rag'n'Bone Man - All You Ever Wanted
  • Facts & figures
september 2022

Nieuwe emoji’s zijn onderweg

  • Oude doos

Renault (2011) – Moveback Monday

Red is Dead?
  • Leesvoer

Leesvoer #23

bestedingen digitale radioreclame gestegen met 95% in 2018
Emerce
De vele gezichten van VPN
Dutchcowboys
Facebook van plan om Messenger te integreren in algemene app
Dutchcowboys
De zeven marketinglessen van Zeeman
Marketingfact
De app store is dood, leve de light app!
Frankwatching
Badhuiswal 9, 8011 VZ Zwolle
Algemene voorwaarden
Privacy verklaring
info@jouw.nl
038 423 11 11
Cookies; niet lekker, wel handig
Om de beste ervaringen te bieden, gebruiken wij techniek zoals cookies om informatie over je apparaat op te slaan en/of te raadplegen. Door in te stemmen met deze techniek kunnen wij gegevens zoals surfgedrag op deze site verwerken. Als je geen toestemming geeft of je toestemming intrekt, kan dit een nadelige invloed hebben op sommige functies en pagina's.
Functioneel Altijd actief
Deze cookies of technieken zijn nodig om de website of app te laten functioneren en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze zorgen er bijvoorbeeld voor dat je kunt inloggen, een formulier kunt invullen of een video kan starten. Deze cookies slaan geen persoonlijk identificeerbare informatie op.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
Deze cookies stellen ons in staat bezoekers en hun herkomst te tellen zodat we de prestatie van onze website kunnen analyseren en verbeteren. Ze helpen ons te begrijpen welke pagina’s het meest en minst populair zijn en hoe bezoekers zich door de gehele site bewegen. Alle informatie die deze cookies verzamelen wordt geaggregeerd en is daarom anoniem. Als je deze cookies niet toestaat, weten wij niet wanneer je onze site hebt bezocht. De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
Deze cookies gebruiken we om je surfgedrag op onze site in te zetten voor onze eigen marketing doeleinden. Zo kan je dankzij deze cookies advertenties zien voor onze producten en diensten op andere websites en apps.
Beheer opties Beheer diensten Beheer leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Bekijk voorkeuren
{title} {title} {title}
  • Home
  • Wie
  • Wat
  • Waar
  • Vacatures
  • Ook leuk?
Menu
  • Home
  • Wie
  • Wat
  • Waar
  • Vacatures
  • Ook leuk?
mijn.jouw.nl