De tone of voice van jouw merk vinden? Wij geven er graag vorm aan, of beter gezegd: de juiste toon. De basis van je merk staat met het logo, lettertype en kleurgebruik. Je merkidentiteit laat zien wie je bent. Wat volgt? Communiceren op de juiste manier. In het juiste taalgebruik, taalniveau, schrijfwijze, met of zonder jargon. Te vaak zien we bij merken en organisaties in verschillende middelen verschillend taalgebruik. Soms zelfs nog wel eens een mix tussen ‘je’ en ‘u’. Of bijvoorbeeld sprankelende brochures, maar heel formele teksten in back-office communicatie zoals e-mails en bestel-bevestigingen, facturen, enzovoorts. Om consistentie uit te stralen, is het van belang dat de schrijfstijl en tekst van je merk passend, herkenbaar en consequent zijn. Een tone of voice document komt dan handig van pas! JOUW® bureau helpt je jouw doelgroep op de juiste manier aan te spreken. Hoe? Dankzij een tone of voice die perfect aansluit op jouw merkidentiteit.
We noemen de tone of voice ook wel het stemgeluid van je merk. Het is de wijze waarop je geschreven communiceert met (potentiële) klanten en collega’s. We stellen duidelijke richtlijnen op voor de schrijfwijze en -stijl die gehanteerd moeten worden op alle kanalen. De tone of voice wordt daarmee een duidelijk handboek om teksten te schrijven voor ieder communicatiemiddel. Of andersom; je kunt je teksten toetsen aan de hand van dit handboek.
Jouw tone of voice komt tot uiting in al je communicatie. Van je website tot social media, nieuwsbrieven en e-mails. Daarom is de juiste toon belangrijk. Nog een aantal redenen waarom jouw merk een passende tone of voice nodig heeft:
Je tone of voice weerspiegelt dus de persoonlijkheid van je merk. Het geeft je een sterke identiteit en zorgt dat je opvalt. Je stem vinden is niet iets wat je zomaar even doet. Hulp nodig? Wij gaan graag voor je aan de slag. Eerst kijken we naar je merkomschrijving en doelgroep. Dan komt de tone of voice om te hoek kijken. We letten er vooral op dat het de karaktereigenschappen van je merk onderstreept. Meer weten?