- september 2023
Van T-Mobile naar Odido
Een strategische naamsverandering
Deze verrassende zet laat zien dat het zelfs in een hoog-competitieve markt mogelijk is om jezelf als bedrijf op een hele nieuwe manier neer te zetten. De case biedt daarom ook veel interessante lessen op het gebied van branding, merkwaarden, merkstrategie en merkimago voor marketeers en bedrijven. In dit artikel duiken we dieper in op de naamsverandering en halen we belangrijke inzichten naar voren.
(Re)branding: Odido’s frisse start
Eén van de meest opvallende aspecten van deze case is de (re)branding van T-Mobile Nederland en Tele2 Mobiel naar Odido. De keuze voor een nieuwe naam is gedurfd en vernieuwend. Daarnaast is het bijzonder dat de merknaam niet per se een diepgaande betekenis heeft, maar met name naam ‘fonetisch goed klinkt’. Dit bewijst dat een merknaam vooral moet resoneren met het publiek en goed moet blijven hangen in het geheugen van de doelgroep.
Merkwaarden: inclusiviteit en verantwoordelijkheid
Odido gaat zich richten op inclusiviteit in zijn merkidentiteit. Het feit dat de naam Odido zowel van links naar rechts als van rechts naar links gelezen kan worden, symboliseert het idee dat verschillen er zijn, maar dat de bedrijven toch samen één zijn. Daarnaast valt op dat Odido meer verantwoordelijkheid neemt voor het gebruik van zijn producten en diensten, dan dat we dat van soortgelijke bedrijven gewend zijn. Het bedrijf erkent dat hun product zowel positieve als negatieve aspecten heeft (denk hierbij aan het overmatig gebruik van social media of online pesten) en zet zich in voor bewust en positief gebruik van mobiele telefoons. Dit zorgt ervoor dat zij bewust een onderscheidende positie innemen en een toch wel behoorlijk verzadigde markt.
Merkstrategie & -imago: van technologie naar menselijkheid
Odido zegt zich met zijn nieuwe merkstrategie nóg meer te willen richten op de klant. De directeur van Odido, Søren Abildgaard, wil hiermee de ‘status quo’ op de Nederlandse telecommarkt doorbreken. Hij benadrukt het belang van verbinding met klanten en wil focussen op menselijkheid in zijn merkimago, in plaats van technologie. De waarde die Odido hecht aan menselijke interactie is een gedurfde zet in een sector die vaak wordt geassocieerd met automatisering en technologie. Toch weet Odido ook door dit aspect zich te onderscheiden van de concurrentie.
Learnings
-
- Learning 1: Een (re)branding kan een krachtige manier zijn om een nieuw hoofdstuk in de geschiedenis van een bedrijf te benadrukken. Kies altijd wel een (nieuwe) merknaam die past bij jouw doelgroep en gemakkelijk te onthouden is.
-
- Learning 2: Merkwaarden hoeven niet alleen de eigenschappen van een product te weerspiegelen, ze kunnen ook bredere maatschappelijke waarden en verantwoordelijkheden aanstippen. Dit geeft meer diepgang aan jouw merk.
-
- Learning 3: Een klantgerichte merkstrategie en mensgericht merkimago geeft een merk de mogelijkheid om een betere verbinding met klanten op te bouwen. Het zal zelfs vaak de klanttevredenheid en loyaliteit vergroten.
Heb je deze ook al gezien?
Leesvoer #135
Leesvoer #17
Answer the Public
Leesvoer #15