• Wie
  • Wat
  • Waar
  • Vacatures
  • Ook leuk?
  • Wie
  • Wat
  • Waar
  • Vacatures
  • Ook leuk?

mijn.jouw.nl

  • Tips, tricks & tools
JOUW® bureau » Tips, Tricks & Tools » Verhalen(d) schrijven
  • maart 2023

Verhalen(d) schrijven

Informatie in de vorm van een verhaal gieten blijkt erg krachtig te zijn. Maar deze copywriting-skill heb je niet zomaar in de vingers. Gelukkig zijn er wel een aantal elementen die zorgen voor een goede basis voor jouw ‘verhaal’. Daarnaast zochten we ook nog wat extra tips voor je uit. Wanneer begin jij met storytelling?

Wat is de basis voor een goed verhaal?

Een verhaal bestaat vaak uit één of meerdere personages, die zich in een specifieke situatie bevinden. Dit wordt vaak aangevuld met extra context en pakkende momenten, zoals hoogte- en dieptepunten, conflicten, uitdagingen en obstakels. Daarnaast moet een verhaal een duidelijk plot bevatten. Heb je deze onderdelen afgevinkt, dan ben je al voor een groot deel opweg. Maar om het verhaal ook geloofwaardig te laten zijn, is het ook belangrijk om de bovenstaande verhaal-onderdelen in de juiste vorm te gieten. Let daarom op het volgende;

✍🏻 Wees consequent en authentiek

Zorg dat je verhaal kloppend is. Vertel geen halve waarheden of leugens. Houdt het verhaal zo dicht mogelijk bij de feiten of de werkelijkheid.

✍🏻 Bouw een vertrouwsband op

Een lezer moet zich herkennen en identificeren in het verhaal. Zorg daarom dat de lezer volledig gelooft in de (goede) intenties van de schrijver of het personage.

✍🏻 Speel in op de zintuigen van de lezer

Emoties hebben het grootste persuasieve effect op een lezer. Speel daarom in op het gevoel, zo neem je de lezer helemaal mee in het verhaal.

✍🏻 Maak een belofte

Dit creëert niet alleen een pakkende opening, maar zorgt er ook voor dat mensen blijven lezen tot het einde. Zo houd je de aandacht gedurende het hele verhaal vast.

Tips & aanpak

1. Verdiep je in jouw publiek

Hoe zien ze eruit? Hoe communiceren ze? Op welke plekken zijn ze vaak te vinden? Waar houden ze zich (dagelijks) mee bezig? Zo heb jij een goed beeld van jouw lezer en kan je bewust kiezen welke onderdelen van jouw doelgroep jij kan en gaat verwerken in jouw verhaal.

2. Bepaal de kernboodschap

Verwoord bondig wat je wilt overbrengen. Was zijn de basisgegevens, waar omheen een verhaal geschreven moet worden. Het kan zijn dat jouw kernboodschap het nodig heeft om van begin tot eind van het verhaal benoemd te worden of dat je er juist vanuit de start van het verhaal langzaam naartoe gaat bouwen. Maar zonder boodschap, geen (persuasief) verhaal.

3. Bepaal het soort verhaal

Als je weet naar wie je communiceert en wat je wilt vertellen, dan is het zaak om te kiezen voor de vorm waarin je jouw kernboodschap gaat gieten. Ga je voor een chronologisch verhaal, een hypothetische situatie of toch voor een vergelijking met een situatie in de huidige wereld?

4. Verwerk een concrete call-to-action

Dan is het tijd om te beginnen. Ja, je gaat nu schrijven, schrijven, schrijven. Wil jij concreet gedrag of een bepaalde actie bij de lezer oproepen, zorg er dan voor dat je (subtiel) een call-to-action verwerkt in je verhaal. Zo weet de lezer onbewust en bewust wat er van hem of haar wordt verwacht. Want enkel nog maar wordt versterkt door de emoties die het bijbehorende verhaal hebben opgeroepen.

5. Gebruik voldoende details

Zorg dat je een geloofwaardig verhaal schrijft, waar mensen zich in herkennen. Dit kan door kleine details in het verhaal te verwerken, die het geheel ‘beeldend’ maken. Dit kan door namen toe te kennen aan personages, door details van situaties te beschrijven of door emoties van de personages te benoemen. Deze zijn misschien voor de inhoudelijke boodschap niet noodzakelijk, maar wel voor het opwekken van herkenning en emotie bij de lezer.

6. Schrijven is schrappen

Dit lijkt tegenstrijdig, nadat je net tip 5 hebt gelezen. Maar juist door te schappen komen bepaalde details (en de kernboodschap) beter tot hun recht. Dus lees altijd na het schrijven van je verhaal deze nog even door en verwijder zinnen die de boodschap niet versterken.

Story-telling

Ook in mondelinge communicatie kan je storytelling goed toepassen! Denk maar aan al die populaire TEDtalks, waar je op een of andere manier toch naar blijft luisteren. Een extra voordeel hierbij; de kracht van het vertellen kan je verhaal nóg meer overtuigingskracht meegeven.

Heb je deze ook al gezien?

  • Leesvoer

Leesvoer #150

Zo schrijf je een begrijpelijke tekst in 9 stappen
Frankwatching
Metaverse geeft hybride werken impuls
Emerce
Betaalde podcast abonnementen op Spotify
DutchCowboys
Passen je woorden wel bij je markt?
Marketingfacts
Zo verdien je geld met je podcast
Frankwatching
  • Inhakers

JOUW® Ho ho ho

It's almost Christmas ... Wij gaan lekker ...
  • New Release

Landingspagina regio activatie

Hey guys!
  • Happy days

Jarige job – Maarten

We hebben weer een jarige job!
  • Case

Een nieuwe propositie voor Viaa

Afgelopen jaar stelden we een strategisch ...
  • New Release

Beeldconcept Countus

Beeldconcept Countus
  • Tips, tricks & tools
JOUW® bureau » Tips, Tricks & Tools » Verhalen(d) schrijven
  • maart 2023

Verhalen(d) schrijven

Informatie in de vorm van een verhaal gieten blijkt erg krachtig te zijn. Maar deze copywriting-skill heb je niet zomaar in de vingers. Gelukkig zijn er wel een aantal elementen die zorgen voor een goede basis voor jouw ‘verhaal’. Daarnaast zochten we ook nog wat extra tips voor je uit. Wanneer begin jij met storytelling?

Wat is de basis voor een goed verhaal?

Een verhaal bestaat vaak uit één of meerdere personages, die zich in een specifieke situatie bevinden. Dit wordt vaak aangevuld met extra context en pakkende momenten, zoals hoogte- en dieptepunten, conflicten, uitdagingen en obstakels. Daarnaast moet een verhaal een duidelijk plot bevatten. Heb je deze onderdelen afgevinkt, dan ben je al voor een groot deel opweg. Maar om het verhaal ook geloofwaardig te laten zijn, is het ook belangrijk om de bovenstaande verhaal-onderdelen in de juiste vorm te gieten. Let daarom op het volgende;

✍🏻 Wees consequent en authentiek

Zorg dat je verhaal kloppend is. Vertel geen halve waarheden of leugens. Houdt het verhaal zo dicht mogelijk bij de feiten of de werkelijkheid.

✍🏻 Bouw een vertrouwsband op

Een lezer moet zich herkennen en identificeren in het verhaal. Zorg daarom dat de lezer volledig gelooft in de (goede) intenties van de schrijver of het personage.

✍🏻 Speel in op de zintuigen van de lezer

Emoties hebben het grootste persuasieve effect op een lezer. Speel daarom in op het gevoel, zo neem je de lezer helemaal mee in het verhaal.

✍🏻 Maak een belofte

Dit creëert niet alleen een pakkende opening, maar zorgt er ook voor dat mensen blijven lezen tot het einde. Zo houd je de aandacht gedurende het hele verhaal vast.

Tips & aanpak

1. Verdiep je in jouw publiek

Hoe zien ze eruit? Hoe communiceren ze? Op welke plekken zijn ze vaak te vinden? Waar houden ze zich (dagelijks) mee bezig? Zo heb jij een goed beeld van jouw lezer en kan je bewust kiezen welke onderdelen van jouw doelgroep jij kan en gaat verwerken in jouw verhaal.

2. Bepaal de kernboodschap

Verwoord bondig wat je wilt overbrengen. Was zijn de basisgegevens, waar omheen een verhaal geschreven moet worden. Het kan zijn dat jouw kernboodschap het nodig heeft om van begin tot eind van het verhaal benoemd te worden of dat je er juist vanuit de start van het verhaal langzaam naartoe gaat bouwen. Maar zonder boodschap, geen (persuasief) verhaal.

3. Bepaal het soort verhaal

Als je weet naar wie je communiceert en wat je wilt vertellen, dan is het zaak om te kiezen voor de vorm waarin je jouw kernboodschap gaat gieten. Ga je voor een chronologisch verhaal, een hypothetische situatie of toch voor een vergelijking met een situatie in de huidige wereld?

4. Verwerk een concrete call-to-action

Dan is het tijd om te beginnen. Ja, je gaat nu schrijven, schrijven, schrijven. Wil jij concreet gedrag of een bepaalde actie bij de lezer oproepen, zorg er dan voor dat je (subtiel) een call-to-action verwerkt in je verhaal. Zo weet de lezer onbewust en bewust wat er van hem of haar wordt verwacht. Want enkel nog maar wordt versterkt door de emoties die het bijbehorende verhaal hebben opgeroepen.

5. Gebruik voldoende details

Zorg dat je een geloofwaardig verhaal schrijft, waar mensen zich in herkennen. Dit kan door kleine details in het verhaal te verwerken, die het geheel ‘beeldend’ maken. Dit kan door namen toe te kennen aan personages, door details van situaties te beschrijven of door emoties van de personages te benoemen. Deze zijn misschien voor de inhoudelijke boodschap niet noodzakelijk, maar wel voor het opwekken van herkenning en emotie bij de lezer.

6. Schrijven is schrappen

Dit lijkt tegenstrijdig, nadat je net tip 5 hebt gelezen. Maar juist door te schappen komen bepaalde details (en de kernboodschap) beter tot hun recht. Dus lees altijd na het schrijven van je verhaal deze nog even door en verwijder zinnen die de boodschap niet versterken.

Story-telling

Ook in mondelinge communicatie kan je storytelling goed toepassen! Denk maar aan al die populaire TEDtalks, waar je op een of andere manier toch naar blijft luisteren. Een extra voordeel hierbij; de kracht van het vertellen kan je verhaal nóg meer overtuigingskracht meegeven.

Heb je deze ook al gezien?

  • New Release

Online campagne zone.college

Een toffe campagne
  • Leesvoer

Leesvoer #97

Meer B2B-leads? Creëer de perfecte LinkedIn Ads funnel
Frankwatching
Internationale contentmarketing: interessante cases en veel tips
Marketingfacts
Marketingstrategieën die jij moet gebruiken als je de concurrentie wil verslaan
Dutchcowboys
Betekenisvol adverteren: tijd voor een realistisch beeld
Frankwatching
De noodzaak van omnichannel ondernemen in moderne retail
Emerce
  • Inhakers

JOUW® Valentijn

Valentijnsdag
  • Facts & figures
november 2022

Social media algoritme 2022

  • Case

Herpositionering & merkmanifest Muntstad

Altijd in beweging
  • Leesvoer

Leesvoer #106

Duplicated content: wat is het en hoe voorkom je het?
Dutchcowboys
SEO in 2021: 7 belangrijke punten om mee te scoren
Frankwatching
Vijf tips voor Google Ads Search met een beperkt advertentiebudget
Marketingfacts
Waarom je als merk aanwezig moet zijn op WhatsApp
Marketingfacts
Op de do-list voor 2021: audio-advertising
Emerce
Badhuiswal 9, 8011 VZ Zwolle
Algemene voorwaarden
Privacy verklaring
info@jouw.nl
038 423 11 11
Cookies; niet lekker, wel handig
Om de beste ervaringen te bieden, gebruiken wij techniek zoals cookies om informatie over je apparaat op te slaan en/of te raadplegen. Door in te stemmen met deze techniek kunnen wij gegevens zoals surfgedrag op deze site verwerken. Als je geen toestemming geeft of je toestemming intrekt, kan dit een nadelige invloed hebben op sommige functies en pagina's.
Functioneel Altijd actief
Deze cookies of technieken zijn nodig om de website of app te laten functioneren en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze zorgen er bijvoorbeeld voor dat je kunt inloggen, een formulier kunt invullen of een video kan starten. Deze cookies slaan geen persoonlijk identificeerbare informatie op.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
Deze cookies stellen ons in staat bezoekers en hun herkomst te tellen zodat we de prestatie van onze website kunnen analyseren en verbeteren. Ze helpen ons te begrijpen welke pagina’s het meest en minst populair zijn en hoe bezoekers zich door de gehele site bewegen. Alle informatie die deze cookies verzamelen wordt geaggregeerd en is daarom anoniem. Als je deze cookies niet toestaat, weten wij niet wanneer je onze site hebt bezocht. De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
Deze cookies gebruiken we om je surfgedrag op onze site in te zetten voor onze eigen marketing doeleinden. Zo kan je dankzij deze cookies advertenties zien voor onze producten en diensten op andere websites en apps.
Beheer opties Beheer diensten Beheer {vendor_count} leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Bekijk voorkeuren
{title} {title} {title}
  • Home
  • Wie
  • Wat
  • Waar
  • Vacatures
  • Ook leuk?
  • Home
  • Wie
  • Wat
  • Waar
  • Vacatures
  • Ook leuk?
mijn.jouw.nl