- maart 2023
4 basiselementen van verhalen(d) schrijven
Wat is de basis voor een goed verhaal?
Een verhaal bestaat vaak uit één of meerdere personages, die zich in een specifieke situatie bevinden. Dit wordt vaak aangevuld met extra context en pakkende momenten, zoals hoogte- en dieptepunten, conflicten, uitdagingen en obstakels. Daarnaast moet een verhaal een duidelijk plot bevatten. Heb je deze onderdelen afgevinkt, dan ben je al voor een groot deel opweg. Maar om het verhaal ook geloofwaardig te laten zijn, is het ook belangrijk om de bovenstaande verhaal-onderdelen in de juiste vorm te gieten. Let daarom op het volgende;
✍🏻 Wees consequent en authentiek
Zorg dat je verhaal kloppend is. Vertel geen halve waarheden of leugens. Houdt het verhaal zo dicht mogelijk bij de feiten of de werkelijkheid.
✍🏻 Bouw een vertrouwsband op
Een lezer moet zich herkennen en identificeren in het verhaal. Zorg daarom dat de lezer volledig gelooft in de (goede) intenties van de schrijver of het personage.
✍🏻 Speel in op de zintuigen van de lezer
Emoties hebben het grootste persuasieve effect op een lezer. Speel daarom in op het gevoel, zo neem je de lezer helemaal mee in het verhaal.
✍🏻 Maak een belofte
Dit creëert niet alleen een pakkende opening, maar zorgt er ook voor dat mensen blijven lezen tot het einde. Zo houd je de aandacht gedurende het hele verhaal vast.
Tips & aanpak
1. Verdiep je in jouw publiek
Hoe zien ze eruit? Hoe communiceren ze? Op welke plekken zijn ze vaak te vinden? Waar houden ze zich (dagelijks) mee bezig? Zo heb jij een goed beeld van jouw lezer en kan je bewust kiezen welke onderdelen van jouw doelgroep jij kan en gaat verwerken in jouw verhaal.
2. Bepaal de kernboodschap
Verwoord bondig wat je wilt overbrengen. Was zijn de basisgegevens, waar omheen een verhaal geschreven moet worden. Het kan zijn dat jouw kernboodschap het nodig heeft om van begin tot eind van het verhaal benoemd te worden of dat je er juist vanuit de start van het verhaal langzaam naartoe gaat bouwen. Maar zonder boodschap, geen (persuasief) verhaal.
3. Bepaal het soort verhaal
Als je weet naar wie je communiceert en wat je wilt vertellen, dan is het zaak om te kiezen voor de vorm waarin je jouw kernboodschap gaat gieten. Ga je voor een chronologisch verhaal, een hypothetische situatie of toch voor een vergelijking met een situatie in de huidige wereld?
4. Verwerk een concrete call-to-action
Dan is het tijd om te beginnen. Ja, je gaat nu schrijven, schrijven, schrijven. Wil jij concreet gedrag of een bepaalde actie bij de lezer oproepen, zorg er dan voor dat je (subtiel) een call-to-action verwerkt in je verhaal. Zo weet de lezer onbewust en bewust wat er van hem of haar wordt verwacht. Want enkel nog maar wordt versterkt door de emoties die het bijbehorende verhaal hebben opgeroepen.
5. Gebruik voldoende details
Zorg dat je een geloofwaardig verhaal schrijft, waar mensen zich in herkennen. Dit kan door kleine details in het verhaal te verwerken, die het geheel ‘beeldend’ maken. Dit kan door namen toe te kennen aan personages, door details van situaties te beschrijven of door emoties van de personages te benoemen. Deze zijn misschien voor de inhoudelijke boodschap niet noodzakelijk, maar wel voor het opwekken van herkenning en emotie bij de lezer.
6. Schrijven is schrappen
Dit lijkt tegenstrijdig, nadat je net tip 5 hebt gelezen. Maar juist door te schappen komen bepaalde details (en de kernboodschap) beter tot hun recht. Dus lees altijd na het schrijven van je verhaal deze nog even door en verwijder zinnen die de boodschap niet versterken.
Story-telling
Ook in mondelinge communicatie kan je storytelling goed toepassen! Denk maar aan al die populaire TEDtalks, waar je op een of andere manier toch naar blijft luisteren. Een extra voordeel hierbij; de kracht van het vertellen kan je verhaal nóg meer overtuigingskracht meegeven.
Heb je deze ook al gezien?
Leesvoer #118