09.07.24
Blog
Reviews op Google Mijn Bedrijf zijn een krachtig middel om je klanten te overtuigen om bij jou te kopen. Dit heeft alles te maken met het overtuigingsprincipe van Cialdini, genaamd ‘social proof’. Dit psychologische concept beschrijft dat mensen sterk beïnvloedbaar zijn door anderen, wat resulteert in het imiteren van hun gedrag. In dit artikel bespreken we de voordelen van reviews op Google Mijn Bedrijf, geven we handige tips voor het verkrijgen van deze reviews en leggen we uit hoe je momentum behoudt en blijft profiteren van meer reviews.
Maar wat voor effect hebben de reviews? We hebben wat interessante statistieken voor je verzameld.
Zoals hierboven ook te lezen valt, hebben reviews een positief effect op je product of dienst. Maar dat is niet het enige. Google reviews zijn de digitale versie van de krachtigste marketingtechniek: mond-tot-mond reclame. Het zien van online recensies wekt meer vertrouwen op bij potentiële klanten, omdat ze zien dat anderen positieve ervaringen hebben gehad met je bedrijf. Dit is vaak bepalend voor hun aankoopbeslissing.
Met reviews vergroot je het vertrouwen en val je op bij klanten in Google Zoeken en Google Maps. Hoe beter de beoordeling en hoe meer reviews je bedrijfsprofiel heeft, hoe groter de kans is dat je wordt getoond in Google Local Pack/Google Maps. Daarnaast kun je via Google Posts gratis je producten en diensten promoten. Dit maakt je vermelding gebruiksvriendelijk voor potentiële klanten, die gemakkelijk je openingstijden en adresgegevens kunnen vinden. En fijne bijkomstigheid: de kwaliteit en kwantiteit van reviews op Google zijn ook cruciale factoren voor lokale SEO.
Zorg dat dit consequent toepast.
Vraag hoe ze jouw product/dienstverlening ervaren en kijk of dit in lijn ligt met de doelen en verwachtingen. Krijg je goed bericht en laten ze weten dat er succes wordt behaald, laat dan weten dat je dit op prijs stelt en de loyaliteit ook waardeert.
Zoals “Wat vind je van het product/dienst?” of “Hoe is je recente ervaring met de afdeling gegaan?”.
Een groot knelpunt voor velen kan zijn hoeveel tijd het in beslag neemt. Als je op voorhand communiceert “Het duurt slechts één of twee minuten”, dan heb je meer kans iemand over te halen.
Leg uit waarom recensies voor jou belangrijk zijn, bijvoorbeeld om je producten of processen te verbeteren of dat je het persoonlijk waardeert om hun ervaringen te delen met (potentiële) nieuwe klanten. Wanneer klanten de achterliggende reden weten, zijn ze sneller bereid om een review te schrijven.
Vraag om beoordelingen op een manier die bij jouw bedrijf past. Een vrolijk karakter of juist op een zakelijke toon. Verzend vragen voor reviews vanuit je eigen e-mailadres en met een persoonlijke aanhef, als je dit normaal ook doet. Zo zal de klant zich identificeren met je bedrijf, wat de betrokkenheid voor het schrijven van recensies verhoogt.
Geef geen korting weg in ruil voor het schrijven van een beoordeling. In feite koop je dan namelijk reviews en is er een gevaar voor nep reviews. Dit verlaagt de authenticiteit van je reviews.
Wanneer je reageert op reviews, zien mensen namelijk dat je hun feedback leest en dat je er iets mee doet. Hierdoor zullen ook andere klanten meer geneigd zijn om een recensie achter te laten.
Negatieve recensies zijn niet erg. Dit komt alleen maar geloofwaardiger over, dan wanneer je enkel positieve recensies hebt. Mits je correct reageert, het probleem goed oplost en misschien zelfs kan ombuigen tot iets positiefs.
Laat zelf eerst een review achter laten bij je klant(en). Afhankelijk van je product, dienst of de industrie waar je in werkt. In veel gevallen kan jouw actie een reactie uitlokken om hetzelfde terug te ontvangen. Of ze hetzelfde voor jou kunnen doen op je platform naar keuze.