- juli 2024
Zo verzamel je reviews op Google Mijn Bedrijf
Cijfers en feiten
Maar wat voor effect hebben de reviews? We hebben wat interessante statistieken voor je verzameld.
- Ongeveer 90% van de bezoekers leest eerst online reviews voordat ze tot aankoop overgaan. Goede reviews zijn dus cruciaal voor het aantrekken van klanten.
- 87% van de respondenten controleert of reviews echt zijn, dus zorg voor vertrouwen bij de klant.
- 52% beschouwt klantbeoordelingen als de meest betrouwbare bron van informatie bij het kopen van nieuwe producten of diensten. Reviews worden meer vertrouwd dan de mening van experts of vrienden.
- 58% vertrouwt reviews op onafhankelijke reviewplatformen het meest.
- Bij een gemiddelde beoordeling van minder dan 3 sterren kiest de consument vaak voor een concurrent met een betere beoordeling.
- Potentiële klanten vinden je reviewpagina gemiddeld betrouwbaar vanaf tien recente beoordelingen. Dit aantal kan variëren afhankelijk van je bedrijfstype. Een webwinkel met veel verkopen heeft meer reviews nodig dan een bedrijf dat grote projecten of diensten aanbiedt.
- 5 tot 20 beoordelingen is het ideale aantal reviews dat een product of dienst moet hebben om de productscore aannemelijk te maken. 49% vindt dat een geloofwaardige productrating tussen de 5-20 beoordelingen nodig heeft, terwijl 29% zelfs vindt dat er 20-50 reviews nodig zijn om een score te vertrouwen.
- 61% vertrouwt reviews tot zes maanden oud.
Meest beoordeelde producten/diensten
- Electronica: 56%.
- Restaurants & eten: 45%.
- Reizen & hotels: 40%.
- Kleding & schoonheidsproducten: 31%.
- Huishoudelijke apparatuur & meubels: 26%.
- Cultuur & vrijetijdsbesteding: 16%.
- Software & apps: 15%.
- Professionele dienstverlening: 12%.
Invloed van reviews op aankoopbeslissing
- Electronica: geen invloed 3% – beetje invloed 21% – invloed 49% – veel invloed 28%.
- Reizen & hotels: geen invloed 6% – beetje invloed 23% – invloed 43% – veel invloed 27%.
- Huishoudelijke apparatuur & meubels: geen invloed 5% – beetje invloed 26% – invloed 49% – veel invloed 20%.
- Professionele dienstverlening: geen invloed 7% – beetje invloed 24% – invloed 51% – veel invloed 18%.
- Horeca & eten: geen invloed 6% – beetje invloed 32% – invloed 47% – veel invloed 15%.
- Software & apps: geen invloed 9% – beetje invloed 28% – invloed 47% – veel invloed 16%.
Voordelen Google Mijn Bedrijf
Zoals hierboven ook te lezen valt, hebben reviews een positief effect op je product of dienst. Maar dat is niet het enige. Google reviews zijn de digitale versie van de krachtigste marketingtechniek: mond-tot-mond reclame. Het zien van online recensies wekt meer vertrouwen op bij potentiële klanten, omdat ze zien dat anderen positieve ervaringen hebben gehad met je bedrijf. Dit is vaak bepalend voor hun aankoopbeslissing.
Met reviews vergroot je het vertrouwen en val je op bij klanten in Google Zoeken en Google Maps. Hoe beter de beoordeling en hoe meer reviews je bedrijfsprofiel heeft, hoe groter de kans is dat je wordt getoond in Google Local Pack/Google Maps. Daarnaast kun je via Google Posts gratis je producten en diensten promoten. Dit maakt je vermelding gebruiksvriendelijk voor potentiële klanten, die gemakkelijk je openingstijden en adresgegevens kunnen vinden. En fijne bijkomstigheid: de kwaliteit en kwantiteit van reviews op Google zijn ook cruciale factoren voor lokale SEO.
Hoe vraag je om een review
Vraag op het juiste moment
- Na behalen van een goed resultaat of andere positieve ervaring.
- Vraag niet te snel om een review, maar zeker ook niet te laat.
- Bij een vervolg afspraak of bestelling.
- Wanneer jouw merk of bedrijf wordt getagged in een positief bericht op social media.
- Na het doorverwijzen van een andere klant.
Kies een optie dat past bij jouw onderneming
- Train je team om naar reviews te vragen na elk succesvol project of service verlening.
- Herken je meest enthousiaste en tevreden klanten en zet een service team in voor relatiemanagement met deze klanten.
- Plaats review opties of link bij het afronden van het proces, bijvoorbeeld na het afrekenen of afronden van een service formulier op een kassabon of factuur.
- Zet een review link in de e-mail handtekening.
- Verwerk review verzoeken in je e-mail marketing campagnes.
- Automatiseer je review uitnodigingen of stuur een paar dagen na een aankoop een persoonlijke e-mail.
- Geef na afloop van de dienst een kaartje mee met een link naar je review pagina en vraag een beoordeling te plaatsen.
- Heb je een online training? Vraag dan in de laatste video om een review en plaats de link in onder de video.
- Plaats een review sticker op je deur of een andere opvallende plaats.
Zorg dat dit consequent toepast.
Informeer en vraag het de klant face-to-face
Vraag hoe ze jouw product/dienstverlening ervaren en kijk of dit in lijn ligt met de doelen en verwachtingen. Krijg je goed bericht en laten ze weten dat er succes wordt behaald, laat dan weten dat je dit op prijs stelt en de loyaliteit ook waardeert.
Stel open vragen
Zoals “Wat vind je van het product/dienst?” of “Hoe is je recente ervaring met de afdeling gegaan?”.
- Door bepaalde vragen te stellen kan je de juiste klant eruit pikken voor een review.
- Je voorkomt de mogelijkheid een klant om een review te vragen, terwijl hun beleving wellicht niet optimaal is geweest. Hier is eerst aandacht nodig op het probleem op te lossen.
Maak het makkelijk
- Deel een directe link naar de review pagina maakt het minder werk voor iemand om meteen een review te plaatsen.
- Geef een voorzetje wat te zeggen, bijvoorbeeld “Wil je een review achterlaten over je positieve ervaring?” of “Vertel iets in je review over je succesverhaal” of stel direct een vraag over een onderwerp waar jij graag een review over wilt ontvangen.
Laat weten hoeveel tijd het in beslag neemt
Een groot knelpunt voor velen kan zijn hoeveel tijd het in beslag neemt. Als je op voorhand communiceert “Het duurt slechts één of twee minuten”, dan heb je meer kans iemand over te halen.
Vertel je belang
Leg uit waarom recensies voor jou belangrijk zijn, bijvoorbeeld om je producten of processen te verbeteren of dat je het persoonlijk waardeert om hun ervaringen te delen met (potentiële) nieuwe klanten. Wanneer klanten de achterliggende reden weten, zijn ze sneller bereid om een review te schrijven.
Meer reviews ontvangen
Kies de juiste tool en maak eventueel gebruik van meerdere platformen
- Voor de betrouwbaarheid kies een onafhankelijke review tool om beoordelingen achter te laten.
- En dat deze bij jouw onderneming past. Zorg daarom dat je dienst/product matched met waar je reviews verzamelt.
Blijf dicht bij je bedrijfscultuur
Vraag om beoordelingen op een manier die bij jouw bedrijf past. Een vrolijk karakter of juist op een zakelijke toon. Verzend vragen voor reviews vanuit je eigen e-mailadres en met een persoonlijke aanhef, als je dit normaal ook doet. Zo zal de klant zich identificeren met je bedrijf, wat de betrokkenheid voor het schrijven van recensies verhoogt.
Optimaliseer je inhoud
- Zorg dat je website, socials en review platform up-to-date zijn.
- Maak het makkelijk om hier een review achter te laten door het delen van je review score, aantal reviews en een directe link.
Gebruik geen incentives
Geef geen korting weg in ruil voor het schrijven van een beoordeling. In feite koop je dan namelijk reviews en is er een gevaar voor nep reviews. Dit verlaagt de authenticiteit van je reviews.
Reageer op elke review, ook op negatieve
Wanneer je reageert op reviews, zien mensen namelijk dat je hun feedback leest en dat je er iets mee doet. Hierdoor zullen ook andere klanten meer geneigd zijn om een recensie achter te laten.
Negatieve recensies zijn niet erg. Dit komt alleen maar geloofwaardiger over, dan wanneer je enkel positieve recensies hebt. Mits je correct reageert, het probleem goed oplost en misschien zelfs kan ombuigen tot iets positiefs.
Deel positieve reviews die je al hebt ontvangen
- Deel de positieve ervaringen van je klanten op bijvoorbeeld Facebook, Linkedin in de vorm van een quote.
- Positieve reviews kan je ook delen op je website.
Geef je klanten zelf eerst een positieve beoordeling
Laat zelf eerst een review achter laten bij je klant(en). Afhankelijk van je product, dienst of de industrie waar je in werkt. In veel gevallen kan jouw actie een reactie uitlokken om hetzelfde terug te ontvangen. Of ze hetzelfde voor jou kunnen doen op je platform naar keuze.
Heb je deze ook al gezien?
Leesvoer #142
Leesvoer #121