• Wie
  • Wat
  • Waar
  • Vacatures
  • Ook leuk?
  • Wie
  • Wat
  • Waar
  • Vacatures
  • Ook leuk?

mijn.jouw.nl

  • Blog
JOUW® bureau » Blog » Waarom Facebookcijfers niet hetzelfde zijn in Analytics
  • maart 2021

Waarom Facebookcijfers niet hetzelfde zijn in Analytics

Het is je vast weleens opgevallen: de resultaten in je Facebook Business account verschillen als dag en nacht met de cijfers in Google Analytics. Instellingen en utm-tags heb je al tot in den treuren gecontroleerd, maar nog steeds kloppen de cijfers niet. Geen zorgen! Het ligt (als het goed is) niet aan je instellingen of utm-codes.

Analytics en Facebook

Google Analytics werkt goed samen met andere Google producten zoals Datastudio en Google Ads. Maar wil je data van bijvoorbeeld Facebook inzien? Dan zitten hier nogal wat haken en ogen aan. Facebook en Analytics verzamelen data namelijk op een iets andere manier. Dit zorgt soms binnen Analytics voor een vertekend beeld van de behaalde resultaten in Facebook.

 

Een Google Analytics figuur met data van websitebezoekers

VERSCHIL IN MEETMETHODEN FACEBOOK EN ANALYTICS

Facebook en Google Analytics verzamelen dus data op een andere manier. Dit zorgt ervoor dat je nooit dezelfde resultaten ziet. Dit verschil in data verzamelen zit hem in de volgende punten:

#1 Het belangrijkste verschil

Google Analytics meet cross-device conversies onjuist (een cross-device conversie ontstaat wanneer je een advertentie ziet op je telefoon en het product uit deze advertentie op een later moment via je laptop koopt). Hierdoor wordt belangrijke data gemist. Meer dan de helft van alle advertenties op Facebook zijn mobiel, daarom is cross-device conversie een belangrijk verschil om in de gaten te houden in de conversies tussen Facebook en Google Analytics.

Van alle mobiele advertenties die worden omgezet in een conversie converteert 35% tot 55% uiteindelijk via een desktop (bron: Facebook). Dit zou beteken dat Google Analytics de mobiele conversies via Facebook voor ongeveer 1/3 onderwaardeert.

#2 verschil in klik conversie

Facebook rekent elke reactie op jouw campagne als klik conversie. Dus niet alleen de link van een advertentie, maar bijvoorbeeld ook het vergroten van de afbeelding valt daaronder. Google Analytics daarentegen rekent alleen de link van de advertentie als klik conversie. Hierdoor ontstaat er een verschil in de resultaten. Zo kun je in Analytics 23 klikken verzameld hebben, terwijl Facebook zegt dat dit er 54 zijn geweest.

#3 De Referrer link

Om te meten waar verkeer vandaan komt gebruikt Google Analytics referrer linkS. Op deze manier kun je zien dat een bezoeker vanuit Instagram of een nieuwsbrief op jouw website terechtkwam. Er zijn echter een aantal factoren die ervoor zorgen dat de referrer vervalt en Analytics deze niet meer kan lezen:

Een beveiligde verbinding of ‘https’. Veel Facebook-gebruikers maken gebruik van een https verbinding. Klikt deze gebruiker hierna op een advertentie van jouw webshop en hij koopt iets, dan wordt de referrer niet opgenomen. Dit komt omdat de gebruiker van een https naar een http omgeving gaat. De referrer vervalt en Analytics kan niet lezen waar de conversie vandaan komt.

Een nieuw tabblad. Klikt een gebruiker op jouw advertentie, maar opent hij vervolgens een nieuw tabblad in een andere browser om iets in je webshop te kopen, dan vervalt de referrer en ziet Google Analytics de gebruiker als een nieuwe bezoeker. De conversie wordt hierdoor niet toegekend aan Facebook.

#4 Ad-blockers & cookies

Dit is een voor de hand liggende reden, maar benoemen we toch even. Als iemand advertentieblokkers aan heeft staan, wordt ook de Facebook tracking pixel geblokkeerd. Eventuele conversies worden hierdoor niet gemeten. Ook als gebruikers de cookies van jouw website niet accepteren nemen zowel Google Analytics als Facebook hun gegevens niet mee in de rapportages.

#5 Conversies tellen

Waar Google Analytics maar één conversie per gebruiker rekent, telt Facebook alle conversies die bij een gebruiker horen en kent die ook toe. Een Facebook gebruiker kan dus meer dan één keer converteren waar Google Analytics er maar één telt, ook als de gebruiker vaker converteert.

#6 Timing

Alsof al het bovenstaande nog niet voldoende was rapporteren Google Analytics en Facebook het moment van een conversie ook verschillend. Wanneer iemand iets koopt in jouw webshop dan noteert Google Analytics dat als conversie op het moment van de aankoop. Facebook gaat hier anders mee om. Facebook telt een conversie namelijk als een gebruiker binnen één dag na het zien van jouw advertentie iets koopt of wanneer hij binnen 28 dagen na een klik op jouw advertentie een conversie maakt. Kortom: Google Analytics noteert een conversie op het moment dat de conversie plaatsvindt. Facebook noteert de conversie op het moment van weergave of klik op jouw advertentie.

Even een voorbeeld ter illustratie: Kees is op zoek naar een nieuwe spijkerbroek. Op 1 februari ziet hij een online advertentie van een webshop. Hij verricht nog geen aankoop. Twee dagen later, op 3 februari, koopt Kees de spijkerbroek bij de webshop. Facebook telt de conversie op 1 februari terwijl Google Analytics deze noteert op 3 februari.

#7 Is het toch je pixel?

Check voor de zekerheid toch of je pixel goed geïnstalleerd is. Als deze op een verkeerde pagina staat, meet je ook niet wat je wilt meten. Facebook is niet slim genoeg om te weten wat een conversie is voor jouw website. Vaak worden Facebookpixels op landingspagina’s geplaatst, terwijl de conversie pas gebeurt na een klik op een knop of een aankoop. Plaats daarom je Facebookpixel bijvoorbeeld op een bedankpagina. Op deze manier meet je het beoogde resultaat en voorkom je onzuivere data in je rapportages.

Er zijn dus nogal wat oorzaken van het dataverschil tussen Facebook en Analytics waar je rekening mee moet houden. Overigens betekent dit niet dat data in zowel Facebook als Analytics goed of fout is, het wordt alleen op verschillende manieren verzameld. Zolang je bewust bent van de verschillen en weet waar deze vandaan komen, kun je de data beter begrijpen, interpreteren en gerichter optimaliseren.

Mocht je na het lezen van dit blog toch nog vragen hebben over de verschillen tussen Facebook en Google Analytics of nieuwe vragen hebben, schroom dan niet om contact met ons op te nemen! Onze specialisten vinden het erg leuk om je te helpen met al je online uitdagingen.

Heb je deze ook al gezien?

  • Oude doos

Where's the Beef (1984) - Throwback tuesday

Het is Hamburger Dag!
  • New Release

Huisstijl Agrojobs

Huisstijl Agrojobs
  • New Release

Naamcreatie Clofers

Het roer om...
  • New Release

OD IJsselland Beeldconcept

OD IJsselland Beeldconcept
  • Leesvoer

Leesvoer #08

Trendonderzoek? Begin in de supermarkt
Marketingtrends
Influencer Marketing: The A to Z Guide on Getting Started and Calculating ROI
Buffer
Top 5 conclusies Nationaal E-mail Onderzoek 2018
Frankwatching
Marketingtrends: design or die
Marketingtribune
Eindelijk rust! WhatsApp komt met vakantiemodus
Bright
  • New Release

Mooirivier Logo

Mooirivier Logo
  • Blog
JOUW® bureau » Blog » Waarom Facebookcijfers niet hetzelfde zijn in Analytics
  • maart 2021

Waarom Facebookcijfers niet hetzelfde zijn in Analytics

Het is je vast weleens opgevallen: de resultaten in je Facebook Business account verschillen als dag en nacht met de cijfers in Google Analytics. Instellingen en utm-tags heb je al tot in den treuren gecontroleerd, maar nog steeds kloppen de cijfers niet. Geen zorgen! Het ligt (als het goed is) niet aan je instellingen of utm-codes.

Analytics en Facebook

Google Analytics werkt goed samen met andere Google producten zoals Datastudio en Google Ads. Maar wil je data van bijvoorbeeld Facebook inzien? Dan zitten hier nogal wat haken en ogen aan. Facebook en Analytics verzamelen data namelijk op een iets andere manier. Dit zorgt soms binnen Analytics voor een vertekend beeld van de behaalde resultaten in Facebook.

 

Een Google Analytics figuur met data van websitebezoekers

VERSCHIL IN MEETMETHODEN FACEBOOK EN ANALYTICS

Facebook en Google Analytics verzamelen dus data op een andere manier. Dit zorgt ervoor dat je nooit dezelfde resultaten ziet. Dit verschil in data verzamelen zit hem in de volgende punten:

#1 Het belangrijkste verschil

Google Analytics meet cross-device conversies onjuist (een cross-device conversie ontstaat wanneer je een advertentie ziet op je telefoon en het product uit deze advertentie op een later moment via je laptop koopt). Hierdoor wordt belangrijke data gemist. Meer dan de helft van alle advertenties op Facebook zijn mobiel, daarom is cross-device conversie een belangrijk verschil om in de gaten te houden in de conversies tussen Facebook en Google Analytics.

Van alle mobiele advertenties die worden omgezet in een conversie converteert 35% tot 55% uiteindelijk via een desktop (bron: Facebook). Dit zou beteken dat Google Analytics de mobiele conversies via Facebook voor ongeveer 1/3 onderwaardeert.

#2 verschil in klik conversie

Facebook rekent elke reactie op jouw campagne als klik conversie. Dus niet alleen de link van een advertentie, maar bijvoorbeeld ook het vergroten van de afbeelding valt daaronder. Google Analytics daarentegen rekent alleen de link van de advertentie als klik conversie. Hierdoor ontstaat er een verschil in de resultaten. Zo kun je in Analytics 23 klikken verzameld hebben, terwijl Facebook zegt dat dit er 54 zijn geweest.

#3 De Referrer link

Om te meten waar verkeer vandaan komt gebruikt Google Analytics referrer linkS. Op deze manier kun je zien dat een bezoeker vanuit Instagram of een nieuwsbrief op jouw website terechtkwam. Er zijn echter een aantal factoren die ervoor zorgen dat de referrer vervalt en Analytics deze niet meer kan lezen:

Een beveiligde verbinding of ‘https’. Veel Facebook-gebruikers maken gebruik van een https verbinding. Klikt deze gebruiker hierna op een advertentie van jouw webshop en hij koopt iets, dan wordt de referrer niet opgenomen. Dit komt omdat de gebruiker van een https naar een http omgeving gaat. De referrer vervalt en Analytics kan niet lezen waar de conversie vandaan komt.

Een nieuw tabblad. Klikt een gebruiker op jouw advertentie, maar opent hij vervolgens een nieuw tabblad in een andere browser om iets in je webshop te kopen, dan vervalt de referrer en ziet Google Analytics de gebruiker als een nieuwe bezoeker. De conversie wordt hierdoor niet toegekend aan Facebook.

#4 Ad-blockers & cookies

Dit is een voor de hand liggende reden, maar benoemen we toch even. Als iemand advertentieblokkers aan heeft staan, wordt ook de Facebook tracking pixel geblokkeerd. Eventuele conversies worden hierdoor niet gemeten. Ook als gebruikers de cookies van jouw website niet accepteren nemen zowel Google Analytics als Facebook hun gegevens niet mee in de rapportages.

#5 Conversies tellen

Waar Google Analytics maar één conversie per gebruiker rekent, telt Facebook alle conversies die bij een gebruiker horen en kent die ook toe. Een Facebook gebruiker kan dus meer dan één keer converteren waar Google Analytics er maar één telt, ook als de gebruiker vaker converteert.

#6 Timing

Alsof al het bovenstaande nog niet voldoende was rapporteren Google Analytics en Facebook het moment van een conversie ook verschillend. Wanneer iemand iets koopt in jouw webshop dan noteert Google Analytics dat als conversie op het moment van de aankoop. Facebook gaat hier anders mee om. Facebook telt een conversie namelijk als een gebruiker binnen één dag na het zien van jouw advertentie iets koopt of wanneer hij binnen 28 dagen na een klik op jouw advertentie een conversie maakt. Kortom: Google Analytics noteert een conversie op het moment dat de conversie plaatsvindt. Facebook noteert de conversie op het moment van weergave of klik op jouw advertentie.

Even een voorbeeld ter illustratie: Kees is op zoek naar een nieuwe spijkerbroek. Op 1 februari ziet hij een online advertentie van een webshop. Hij verricht nog geen aankoop. Twee dagen later, op 3 februari, koopt Kees de spijkerbroek bij de webshop. Facebook telt de conversie op 1 februari terwijl Google Analytics deze noteert op 3 februari.

#7 Is het toch je pixel?

Check voor de zekerheid toch of je pixel goed geïnstalleerd is. Als deze op een verkeerde pagina staat, meet je ook niet wat je wilt meten. Facebook is niet slim genoeg om te weten wat een conversie is voor jouw website. Vaak worden Facebookpixels op landingspagina’s geplaatst, terwijl de conversie pas gebeurt na een klik op een knop of een aankoop. Plaats daarom je Facebookpixel bijvoorbeeld op een bedankpagina. Op deze manier meet je het beoogde resultaat en voorkom je onzuivere data in je rapportages.

Er zijn dus nogal wat oorzaken van het dataverschil tussen Facebook en Analytics waar je rekening mee moet houden. Overigens betekent dit niet dat data in zowel Facebook als Analytics goed of fout is, het wordt alleen op verschillende manieren verzameld. Zolang je bewust bent van de verschillen en weet waar deze vandaan komen, kun je de data beter begrijpen, interpreteren en gerichter optimaliseren.

Mocht je na het lezen van dit blog toch nog vragen hebben over de verschillen tussen Facebook en Google Analytics of nieuwe vragen hebben, schroom dan niet om contact met ons op te nemen! Onze specialisten vinden het erg leuk om je te helpen met al je online uitdagingen.

Heb je deze ook al gezien?

  • Facts & figures
september 2022

Nieuwe emoji’s zijn onderweg

  • Leesvoer

Leesvoer #68

2019: de verdwenen merken
Emerce
Amazon wil je identificeren op basis van je handen
Dutchcowboys
Hoe de Net Promotor Score de weg kwijtraakte
Marketingfacts
KPI-denken: hou je strategie meetbaar
Marketingfacts
Tussen nu & 2030: dit zijn de grootste digitale veranderingen
Frankwatching
  • Fun

JOUW® Zomeruitje

JOUW® Zomeruitje 2022 - Karten
  • Inspiratie

Dutch Design Week 2018

Rianne bezocht zaterdag de Dutch Design Week met ...
  • Case

Royal Vaassen

Van concept tot visitekaartjes
  • Fun

JOUW® vs. VORMSHOP™

Let the games begin!
Badhuiswal 9, 8011 VZ Zwolle
Algemene voorwaarden
Privacy verklaring
info@jouw.nl
038 423 11 11
Cookies; niet lekker, wel handig
Om de beste ervaringen te bieden, gebruiken wij techniek zoals cookies om informatie over je apparaat op te slaan en/of te raadplegen. Door in te stemmen met deze techniek kunnen wij gegevens zoals surfgedrag op deze site verwerken. Als je geen toestemming geeft of je toestemming intrekt, kan dit een nadelige invloed hebben op sommige functies en pagina's.
Functioneel Altijd actief
Deze cookies of technieken zijn nodig om de website of app te laten functioneren en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze zorgen er bijvoorbeeld voor dat je kunt inloggen, een formulier kunt invullen of een video kan starten. Deze cookies slaan geen persoonlijk identificeerbare informatie op.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
Deze cookies stellen ons in staat bezoekers en hun herkomst te tellen zodat we de prestatie van onze website kunnen analyseren en verbeteren. Ze helpen ons te begrijpen welke pagina’s het meest en minst populair zijn en hoe bezoekers zich door de gehele site bewegen. Alle informatie die deze cookies verzamelen wordt geaggregeerd en is daarom anoniem. Als je deze cookies niet toestaat, weten wij niet wanneer je onze site hebt bezocht. De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
Deze cookies gebruiken we om je surfgedrag op onze site in te zetten voor onze eigen marketing doeleinden. Zo kan je dankzij deze cookies advertenties zien voor onze producten en diensten op andere websites en apps.
Beheer opties Beheer diensten Beheer {vendor_count} leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Bekijk voorkeuren
{title} {title} {title}
  • Home
  • Wie
  • Wat
  • Waar
  • Vacatures
  • Ook leuk?
  • Home
  • Wie
  • Wat
  • Waar
  • Vacatures
  • Ook leuk?
mijn.jouw.nl