- maart 2021
Waarom Facebookcijfers niet hetzelfde zijn in Analytics
Analytics en Facebook
Google Analytics werkt goed samen met andere Google producten zoals Datastudio en Google Ads. Maar wil je data van bijvoorbeeld Facebook inzien? Dan zitten hier nogal wat haken en ogen aan. Facebook en Analytics verzamelen data namelijk op een iets andere manier. Dit zorgt soms binnen Analytics voor een vertekend beeld van de behaalde resultaten in Facebook.
VERSCHIL IN MEETMETHODEN FACEBOOK EN ANALYTICS
Facebook en Google Analytics verzamelen dus data op een andere manier. Dit zorgt ervoor dat je nooit dezelfde resultaten ziet. Dit verschil in data verzamelen zit hem in de volgende punten:
#1 Het belangrijkste verschil
Google Analytics meet cross-device conversies onjuist (een cross-device conversie ontstaat wanneer je een advertentie ziet op je telefoon en het product uit deze advertentie op een later moment via je laptop koopt). Hierdoor wordt belangrijke data gemist. Meer dan de helft van alle advertenties op Facebook zijn mobiel, daarom is cross-device conversie een belangrijk verschil om in de gaten te houden in de conversies tussen Facebook en Google Analytics.
Van alle mobiele advertenties die worden omgezet in een conversie converteert 35% tot 55% uiteindelijk via een desktop (bron: Facebook). Dit zou beteken dat Google Analytics de mobiele conversies via Facebook voor ongeveer 1/3 onderwaardeert.
#2 verschil in klik conversie
Facebook rekent elke reactie op jouw campagne als klik conversie. Dus niet alleen de link van een advertentie, maar bijvoorbeeld ook het vergroten van de afbeelding valt daaronder. Google Analytics daarentegen rekent alleen de link van de advertentie als klik conversie. Hierdoor ontstaat er een verschil in de resultaten. Zo kun je in Analytics 23 klikken verzameld hebben, terwijl Facebook zegt dat dit er 54 zijn geweest.
#3 De Referrer link
Om te meten waar verkeer vandaan komt gebruikt Google Analytics referrer linkS. Op deze manier kun je zien dat een bezoeker vanuit Instagram of een nieuwsbrief op jouw website terechtkwam. Er zijn echter een aantal factoren die ervoor zorgen dat de referrer vervalt en Analytics deze niet meer kan lezen:
Een beveiligde verbinding of ‘https’. Veel Facebook-gebruikers maken gebruik van een https verbinding. Klikt deze gebruiker hierna op een advertentie van jouw webshop en hij koopt iets, dan wordt de referrer niet opgenomen. Dit komt omdat de gebruiker van een https naar een http omgeving gaat. De referrer vervalt en Analytics kan niet lezen waar de conversie vandaan komt.
Een nieuw tabblad. Klikt een gebruiker op jouw advertentie, maar opent hij vervolgens een nieuw tabblad in een andere browser om iets in je webshop te kopen, dan vervalt de referrer en ziet Google Analytics de gebruiker als een nieuwe bezoeker. De conversie wordt hierdoor niet toegekend aan Facebook.
#4 Ad-blockers & cookies
Dit is een voor de hand liggende reden, maar benoemen we toch even. Als iemand advertentieblokkers aan heeft staan, wordt ook de Facebook tracking pixel geblokkeerd. Eventuele conversies worden hierdoor niet gemeten. Ook als gebruikers de cookies van jouw website niet accepteren nemen zowel Google Analytics als Facebook hun gegevens niet mee in de rapportages.
#5 Conversies tellen
Waar Google Analytics maar één conversie per gebruiker rekent, telt Facebook alle conversies die bij een gebruiker horen en kent die ook toe. Een Facebook gebruiker kan dus meer dan één keer converteren waar Google Analytics er maar één telt, ook als de gebruiker vaker converteert.
#6 Timing
Alsof al het bovenstaande nog niet voldoende was rapporteren Google Analytics en Facebook het moment van een conversie ook verschillend. Wanneer iemand iets koopt in jouw webshop dan noteert Google Analytics dat als conversie op het moment van de aankoop. Facebook gaat hier anders mee om. Facebook telt een conversie namelijk als een gebruiker binnen één dag na het zien van jouw advertentie iets koopt of wanneer hij binnen 28 dagen na een klik op jouw advertentie een conversie maakt. Kortom: Google Analytics noteert een conversie op het moment dat de conversie plaatsvindt. Facebook noteert de conversie op het moment van weergave of klik op jouw advertentie.
Even een voorbeeld ter illustratie: Kees is op zoek naar een nieuwe spijkerbroek. Op 1 februari ziet hij een online advertentie van een webshop. Hij verricht nog geen aankoop. Twee dagen later, op 3 februari, koopt Kees de spijkerbroek bij de webshop. Facebook telt de conversie op 1 februari terwijl Google Analytics deze noteert op 3 februari.
#7 Is het toch je pixel?
Check voor de zekerheid toch of je pixel goed geïnstalleerd is. Als deze op een verkeerde pagina staat, meet je ook niet wat je wilt meten. Facebook is niet slim genoeg om te weten wat een conversie is voor jouw website. Vaak worden Facebookpixels op landingspagina’s geplaatst, terwijl de conversie pas gebeurt na een klik op een knop of een aankoop. Plaats daarom je Facebookpixel bijvoorbeeld op een bedankpagina. Op deze manier meet je het beoogde resultaat en voorkom je onzuivere data in je rapportages.
Er zijn dus nogal wat oorzaken van het dataverschil tussen Facebook en Analytics waar je rekening mee moet houden. Overigens betekent dit niet dat data in zowel Facebook als Analytics goed of fout is, het wordt alleen op verschillende manieren verzameld. Zolang je bewust bent van de verschillen en weet waar deze vandaan komen, kun je de data beter begrijpen, interpreteren en gerichter optimaliseren.
Mocht je na het lezen van dit blog toch nog vragen hebben over de verschillen tussen Facebook en Google Analytics of nieuwe vragen hebben, schroom dan niet om contact met ons op te nemen! Onze specialisten vinden het erg leuk om je te helpen met al je online uitdagingen.
Heb je deze ook al gezien?
Leesvoer #96
5 praktische Instagram highlights tips
Leesvoer #24
Leesvoer #153