Een grote schrik in marketingwereld. Meta kondigde vorige week een nieuwe update aan: een abonnement waarmee je geen reclame meer krijgt op Instagram en Facebook. Iedere gebruiker krijgt een melding met de keuze: Abonneren of Gratis Gebruiken. Maar wat houdt dat eigenlijk in? Dat leggen we in dit artikel uit.
JOUW® bureau » Blog » Waarom Meta overstapt van gratis naar betaald
- november 2023
Waarom Meta overstapt van gratis naar betaald
Meta’s advertentievrije abonnement
Meta’s nieuwste abonnement belooft een reclamevrije ervaring. De advertenties verdwijnen en jouw gegevens worden niet langer gebruikt voor gepersonaliseerde reclames afgestemd op jouw voorkeuren, interesses, leeftijd en locatie. Blijf je vasthouden aan de gratis variant, dan stem je ermee in dat jouw gebruikersgegevens gedeeld worden met Meta. Dit betekent dat je nog steeds getarget kan worden met gepersonaliseerde advertenties. Belangrijk om te weten: dit exclusieve aanbod is uitsluitend beschikbaar voor gebruikers boven de 18 jaar.
Hier hangt natuurlijk wel een klein prijskaartje aan. iOS- als Android-gebruikers betalen €12,99, exclusief de transactiekosten van Apple en Google. Ga je enkel voor een advertentie abonnement via je desktop? Dan kun je voor €9,99 ontsnappen aan de reclame-overload.
Gepersonaliseerde advertenties
Meta heeft al jarenlang gepersonaliseerde advertenties aangeboden op zowel Facebook als Instagram. Dus waarom introduceert het bedrijf nu een betaald abonnement? Het Europees Comité voor gegevensbescherming (EDPB) heeft op 1 november geoordeeld dat Meta hiermee moet stoppen, waardoor het bedrijf genoodzaakt is om de gepersonaliseerde advertenties te staken.
Het is nog onduidelijk hoe Meta nu van plan is om nog gepersonaliseerde advertenties aan te bieden. Volgens het verbod van het EDPB moet de Ierse DPC voor 15 november maatregelen nemen tegen het bedrijf. Meta zou daarop volgend het gratis aanbod moeten aanpassen. Wat er te wachten staat, is nog onbekend, meldt Bright.
Kortom
Heb jij jouw advertentie-campagnes op Meta qua targeting tot in de kleinste details ingericht? Dan kan deze advertentie-ontwikkeling een spannende fase betekenen voor jouw advertentie-strategie. Want in hoeverre kan je nog blijven targeten zoals je dat eerder deed? Of bereik je straks een steeds kleinere doelgroep? Impact op de dynamiek van online adverteren heeft deze ontwikkeling hoe dan ook. Daarom is het belangrijk het Meta-abonnement nauwlettend te volgen. De komende periode doen wij dat op de voet, zodat we jou op de hoogte kunnen houden wat je te wachten staat in het Meta-universum.
Heb je deze ook al gezien?
Leesvoer #46
september 2022
Nieuwe emoji's zijn onderweg
Leesvoer #93