19.03.21
Blog
De online wereld staat er bol van en waarschijnlijk heb je er iedere dag mee te maken: algoritmes. Ze worden voor van alles en nog wat gebruikt. Zo helpen ze ons om informatie sneller te verwerken en maken ze zelf ingewikkelde keuzes. Ook maken algoritmes kunstmatige intelligentie mogelijk en zorgen ze voor een persoonlijke ervaring voor internetgebruikers. Maar wat is een algoritme nu eigenlijk? En hoe kan het jouw bedrijf helpen?
In dit blog lees je:
Een algoritme is, in tegenstelling tot wat veel mensen denken, geen computerprogramma, al worden computers wel ingezet om een algoritme uit te voeren. In de basis is een algoritme een recept wat bestaat uit een aantal instructies om een wiskundig of informaticaprobleem op te lossen met als doel om van punt A (de vraag) naar punt B (de oplossing) te komen. Het komt er dus op neer dat een algoritme een eindige reeks instructies is met een vaste volgorde die de oplossing van een probleem beschrijft. En dat kan voor van alles ingezet worden: je routebeschrijving in Google Maps, een manier om je rubiks kubus op te lossen of een recept voor een chocoladetaart.
Algoritmes bestonden al ver voordat de eerste computer was uitgevonden. De Perzische astronoom en wiskundige Mohammed ibn Musa Al-Khwarismi schreef ergens in de negende eeuw na Christus zijn kennis op in leerboeken. Deze werden door Indiase sterrenkundigen aan elkaar doorgegeven om kennis te verspreiden. In een van die boeken schreef Mohammed een tientallig positiestelsel: een manier om met tien cijfers te rekenen. Het algoritme was geboren. Pas honderden jaren later werd zijn boek ontdekt in Spanje en vertaald naar het Latijn waar zijn rekenstelsel de naam ‘algorismi’ kreeg.
Maar hoe komt het algoritme dan in de computer terecht? Dat hebben we te danken aan de Britse wiskundige Ada Lovelace. Toen er in 1833 een mechanische programmeerbare computer werd bedacht (die overigens alleen op papier bestond en nooit echt gebouwd is), dacht Ada na over een manier om op die computer (voor het geval die ooit gebouwd werd) een wiskundige reeks te maken. Hierom wordt Ada Lovelace nog steeds gezien als de eerste programmeur ooit en de grondlegger van de computerwetenschap.
Inmiddels zijn algoritmes al veelvuldig verbeterd en geperfectioneerd en maken ze het dagelijks leven een stuk eenvoudiger. Algoritmes zorgen er bijvoorbeeld voor dat Google je relevante informatie laat zien wanneer je iets zoekt. Buienradar kan je daarom vertellen wanneer het gaat regenen, en dankzij algoritmes bestel jij gemakkelijk online eten bij restaurants bij jou in de buurt. Ook het vinden van een date op datingsapps staat in verband met een algoritme. En wat dacht je van de aanbevelingen van Spotify die binnen jouw smaak vallen (meestal dan).
Maar algoritmes zijn er niet alleen om je online leven gemakkelijker te maken, ze kunnen je ook helpen met je bedrijf. Zo kun je er door middel van algoritmes voor zorgen dat de juiste mensen je advertenties te zien krijgen. Bijvoorbeeld: Google verzamelt allerlei gegevens van haar gebruikers zoals het geslacht, de leeftijd, de gezinssituatie maar ook in welke onderwerpen mensen het meest geïnteresseerd zijn. Met al deze gegevens in het algoritme van Google kun je advertenties maken die goed aansluiten op jouw doelgroep. Zo kan een eigenaar van een kledingwinkel advertenties maken die gezien worden door mensen die vaak zoeken naar koopjes. Een restauranthouder bereikt op deze manier mensen die vaak buiten de deur eten. Maar niet alleen Google maakt slim gebruik van algoritmes, ook andere platformen zoals Facebook en Instagram zetten algoritmes in om van hun doelgroep te leren.
Veel platformen leren iedere dag beter hoe hun gebruikers eruitzien, waar ze het beste te bereiken zijn en op welke manier. Ook jij kan profiteren van deze kennis door middel van het verwerken van alle data en deze te segmenteren in verschillende interesses en doelgroepen. Een algoritme weet ook op welke plekken binnen hun platform advertenties het beste werken, hoe groot de advertenties moeten zijn en hoe ze ervoor moeten zorgen dat alleen jouw doelgroep deze advertenties ziet (en erop wil klikken).
Wanneer je adverteert voor je product, dan wil je natuurlijk dat de juiste mensen jouw advertentie zien. Niet alleen omdat zij eerder geneigd zijn om jouw product te kopen, maar ook omdat álle klikken op jouw advertentie je geld kosten. Zonde dus als daar veel mensen tussen zitten die niet tot jouw doelgroep behoren en die je door middel van de juiste targeting had kunnen uitsluiten. In veel platformen kun je daarom een eigen doelgroep maken die moet voldoen aan jouw eisen en criteria voordat ze je advertentie te zien krijgen. Hartstikke handig dus!
Soms kan het handig zijn om advertenties te maken voor mensen die je website al eens bezocht hebben. Deze mensen hebben namelijk al interesse getoond, de kans is dus groter dat ze contact opnemen of een aankoop doen. Een extra zetje in de goede richting te geven kan in dat geval geen kwaad. Met retargeting kun je je advertenties richten op mensen die je website hebben bezocht, maar je kunt het ook specifieker maken. Bijvoorbeeld een speciale advertentie voor mensen die hebben gekeken naar een specifiek product op je website.
Responsive advertenties zijn advertenties die zich aanpassen op de wensen van degene die de advertentie te zien krijgt. Zo kun je binnen Google Ads een advertentie maken met verschillende koppen, bijschriften en begeleidende teksten. Aan de hand van het algoritme bepaalt Google dan welke kop en tekst het beste bij een persoon uit je doelgroep past en laat hem of haar automatisch de juiste combinatie zien. Op deze manier heb je altijd de best werkende advertentie bij de juiste persoon.
Een succesvolle advertentie is uiteraard veel meer dan het kiezen van de juiste doelgroep en advertentievorm. Niet alleen is het belangrijk dat je het juiste beeldmateriaal en de juiste content in je advertentie stopt, maar ook waar je de doelgroep naar toe stuurt nadat ze op je advertentie hebben geklikt. En natuurlijk zorg je ervoor dat je content en tone of voice aansluiten op wie jij bent als bedrijf en dat CTA’s op de juiste plek staan.
Benieuwd wat het beste bij jou en je bedrijf past? Laat het ons weten, we zijn gespecialiseerd in verschillende onderwerpen en helpen je graag op weg!