Bekijk JOUW® op

Werk

Well done is better than
well said.

Benjamin Franklin

Terug naar overzicht

HET NEERZETTEN VAN EEN NIEUW MERK

Groene scholen de Groene Welle en AOC Oost gaan vanaf het nieuwe schooljaar samen verder! En dat betekent dat er een nieuw merk vorm moet krijgen. Álles. Van A tot Z! Hoe wij dat deden? In 7 stappen. Ready? Set? Let’s GO!

1. Van inventarisatie tot naam
Twee scholen worden samen één. Dat gaat niet over één nacht ijs. Tijd om te inventariseren wat deze organisaties drijft en wat er speelt in de klaslokalen. Maar vooral: wat zijn de overeenkomsten? Wij zetten onze tanden in de inventarisatie en hebben een gezamenlijke identiteit vormgegeven. Hieruit zijn de merkenfamilie en propositie voortgekomen, met als rode draad Zone. Zo is de naam van de organisatie ontstaan: Zone.college. 

We hebben de doelgroepen van Zone.college een eigen merk in de merkenfamilie gegeven:

  • Zone.college (het overkoepelende merk van de organisatie)
  • vmbo.zone (voortgezet onderwijs)
  • mbo.zone (mbo onderwijs)


2. Logo-ontwikkeling en kleurbepaling
Comfortzone: ‘Een leven leiden zonder onzekerheden die je angst geven.’ Op Zone.college voel je je goed, vertrouwd en verbonden. En dat doe je zowel binnen als buiten je comfortzone! Als je buiten je comfortzone stapt, loop je je eigen groei tegemoet. Precies dát hebben we weergegeven in het logo. De stippen en cirkels geven aan op welke plek je je in de zone bevindt: vanuit de binnenste cirkel naar buiten. Ze kunnen daarnaast gebruikt worden als elementen in de stijl.

Omdat je vanuit de binnenste cirkel naar buiten gaat, is het logisch om te starten bij het begin. De basis. Niet gek dus dat wij kozen voor de primaire kleuren van de kleurencirkel: rood, blauw en geel.

3. Lettertype
Het lettertype moet aansluiten op de waarden van de doelgroep. Het moet herkenbaar en leesbaar zijn, ook voor leerlingen en studenten met dyslexie. Én het moet de rondingen van een zone in zich hebben. Zie daar: de Ubuntu. Het lettertype dat aansluitend/ondersteunend gebruikt wordt, is Arial dat qua stijl en leesbaarheid aansluit op Ubuntu.

4. Huisstijlelementen
Met de huisstijlelementen komen merk, logo, kleur en lettertype samen!

5. Beeldconcept
‘Detail’ en ‘Echt’. Met die waarden gaan we werken in het beeldconcept! Met ‘Detail’ zoomen we in op de buitenzijdes van hoofdonderwerpen. Op die manier krijgt elk middel een herkenbare stijl. ‘Echt’ komt terug in de inhoud. En dan bedoelen we ook écht ‘echt’: alle beelden zijn op één van de locaties gefotografeerd!

6. Communicatiemiddelen
Bij een nieuw merk hoort een nieuwe uitstraling voor de communicatiemiddelen. We staan te popelen om deze uitstraling definitief te maken en door te voeren in alle uitingen!

7. Definitieve logo’s
En dán is het tijd om de logo’s, de belangrijkste identiteitsdragers, definitief te maken. Stevig onderbouwd kunnen wij niet anders dan héél blij zijn met het resultaat! #proud

TOP